Ontzettend instabiel internet

Pagina: 1
Acties:

• Domokun
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-10-2021
Ik twijfelde eerst om een topic te openen vanwege de weinige informatie die ik heb, maar ik doe 't toch maar.

Goed, ik woon op een gang in een studentenhuis waar een buurman van mij het internet levert. Hij heeft gewoon zijn eigen verbinding van Alice en die leen ik van hem waar ik dus ook gedeeltelijk voor betaal. Mijn probleem: het internet is bij mij ontzettend instabiel en super zwak, het is een wonder dat ik op die verbinding dit nog kan posten. Hij heeft een router van Alice zelf (Sitecom WL-173 met firmware versie 1.28) welke onlangs nog vervangen is omdat deze kuren vertoonde.

Ik zit dus op draadloos internet en hij ook. Hij heeft gewoon een normale goede en vooral *werkende* verbinding terwijl die van mij ontzettend slecht en super onstabiel is, met geluk kan ik 1 internetpagina bekijken en ligt hij er vervolgens weer 10 minuten uit. Het kan ook niet aan het bereik liggen aangezien de router zo’n 10 meter van me af zit. Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Ik heb mijn draadloze netwerkkaart (PCI) er al uit gehaald en weer in gedaan, deze heeft het altijd nog goed gedaan dus daar ligt het denk ik ook niet aan. Misschien dat ik in het menu van de router (192.168.0.1) wat kan regelen? Ik zou zelf niet weten wat er aan de hand is namelijk. Computer en router zijn allebei al tig keren opnieuw opgestart. Draai overigens Windows 7 RTM x86 mocht dit nog nodig zijn.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Kun je wel gewoon gebruik maken van andere netwerken? Anders kan het natuurlijk ook aan jouw netwerkkaartje liggen.

Anders kun je eens proberen om de router op een andere kanaal te zetten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:05

M2M

medicijnman

Leg voor de grap eens een kabeltje als test tussen je pc en de router en check of het nog steeds zo brak gaat.

Als het met kabel allemaal reuze mee valt, zou je kunnen overwegen om een richtantenne te plaatsen ;) (google eens op "cantenna")

-_-

• Domokun
Hij pikt wel gewoon andere netwerken op ja, maar die zijn allemaal beveiligd. Als ontvanger heb ik al een soort klein antennetje, dus ik denk niet dat het aan de ontvangst zelf ligt.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-02 17:06
hoe ziet het met de signaal sterkte van jou netwerk?
"niet, het is een klein antennetje dus het ziet wel goed.."

en heb je al zoals M2M heeft gevraagd een kabeltje direct op de router aangesloten?
is het probleem dan nog steeds van toepassing?

[ Voor 3% gewijzigd door Killerbert op 21-09-2009 19:57 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• Domokun
Signaalsterkte is goed, 4 van de 5 streepjes, 48 Mbps van de 54. Kabeltje trekken gaat niet lukken aangezien dat te ver is vanwege afstand van de router, zou ik helemaal computer daar naartoe moeten slepen etc. Bovendien is zijn draadloze verbinding wel gewoon uitstekend.

Verwijderd

Je kan proberen een extra acces-point vlak naast de muur te plaatsen, maar anders zit er niks anders op dan OF een kabeltje door de muur heen trekken OF een betere antenne op beiden schroeven en bidden dat het helpt ;)

• Domokun
Dus het lijkt toch wel een bereikprobleem te zijn? :(

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-03 18:26

pythagorasABC

A²+B²=C²

Welke browser gebruik jij, en welke gebruikt hij? Je kunt namelijk even een andere browser proberen.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het feit dat de verbinding terugschakelt naar een lagere snelheid (48 ipv 54) is al een behoorlijk slecht teken wat dat betreft. Als je echt een fatsoenlijke ontvangst hebt, dan doet ie dat niet. Dat duidt gewoon op een slecht signaal doordat er teveel verloren gaat in de muur tussen jou en je buurman of door storing van andere netwerken. Of door storing van andere apparaten in die frequentieband, je hebt niet per ongeluk ergens een brakke magnetron staan? Al zal zelfs in een studentenhuis de magnetron niet permanent aanstaan :P

Mogelijke oplossingen:
- Ander kanaal gebruiken
- Betere WLAN apparatuur aan beide zijden (betere antennes of krachtigere zenders)
- Toch een keer de moeite nemen om een kabel te trekken. Dat is één keer een gedoe, maar daarna nooit meer een instabiele verbinding. Wel ff checken wat allemaal wel en niet mag natuurlijk in je huis.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Domokun
WirelessMon Pro vertelt mij dat de Strength -66 dBm en 30% is, dat kan inderdaad niet goed zijn lijkt me. Misschien dan toch een stom bereik probleem?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:05

M2M

medicijnman

en ik heb niets verteld over het trekken van kabels oid. Even (als test) een kabel door de gang of over het tuinhekje leggen. Dan is de wireless uit te sluiten (of als schuldige aan te wijzen). En dan kunnen we het hebben over betere apparatuur, richtzenders en signaalsterkte.

-_-

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Als het in het zelfde huis is, kun je niet iets van Ethernet-over-Power proberen?
Zo heeft een vriend van me in een zelfde soort situatie dit ook opgelost.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Het kan ook zijn dat er in de omgeving veel draadloze netwerken zijn. Hoeveel kan je er zien vanuit je pc?

Dat in combinatie met een router die automatische kanaalselectie doet (dit is doorgaans default), kan er toe leiden dat je praktisch geen verbinding hebt omdat de router steeds overschakelt naar een ander kanaal. Zet het kanaal vast en kijk dan nog eens hoe het werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Arnout op 22-09-2009 11:11 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:50
Kun je misschien van iemand een laptop lenen met wireless om te kijken hoe het daar op gaat? Verder zou je nog even met inSSIDer kunnen scannen of er veel netwerken op dezelfde kanalen zitten.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-03 09:43
(jarig!)
Over 10 meter zou op zich wireless prima moeten kunnen, ook met (gewapend) beton ertussen. Ik heb thuis zelf ook wireless bereik op mijn kamer, +- 10 meter tussen kamer / laptop en router met daartussen 2x een gewapend betonnen vloer en een gewone spouwmuur. (niet geïsoleerd)

Probeer eens zoals eerder aangegeven in het topic om het kanaal te wijzigen, als die andere routers "sterker zijn" en op hetzelfde kanaal zitten kan dat ook problemen veroorzaken.

Verwijderd

jbdeiman schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:05:
Over 10 meter zou op zich wireless prima moeten kunnen, ook met (gewapend) beton ertussen. Ik heb thuis zelf ook wireless bereik op mijn kamer, +- 10 meter tussen kamer / laptop en router met daartussen 2x een gewapend betonnen vloer en een gewone spouwmuur. (niet geïsoleerd)

Probeer eens zoals eerder aangegeven in het topic om het kanaal te wijzigen, als die andere routers "sterker zijn" en op hetzelfde kanaal zitten kan dat ook problemen veroorzaken.
Tja, beton kan een issue zijn maar er zijn nog veel meer dingen die mee kunnen spelen, misschien loopt er wel veel (kracht)stroom door de muur, dat stoort ook ontzettend...

Zet anders je PC even neer bij je buur en kijk of het dan wel prima werkt draadloos :)

• Domokun
Een weekje weer verder en ik heb verschillende dingen ondertussen geprobeerd. LAN kabel trekken zal sowieso niet lukken i.v.m. locatie van de router, huurcontract, muren en deuren etc. Nu heb ik een laptop van iemand geleend, aangezet, wachten tot hij netwerken oppikte en wat zie ik? Niet mijn netwerk waar ik met mijn desktop PC op zit. Met een laptop kan hij de verbinding dus niet vinden, ook al sta ik recht voor de deur van m'n buurman waar de router staat terwijl ik deze forumpost toch echt op die verbinding aan het typen ben, maar dan op mijn desktop PC. Hoe kan het dat die laptop de hele verbinding überhaupt niet kan zien? Misschien toch iets te regelen via het webmenu van de router? (192.etc). De verbinding is hier voor mij overigens nog steeds ontzettend brak, maar 45% signaalsterkte.

• AlterMann
  • Laatst online: 03-03 11:44
Hoe een probleem is het om een tijdelijke kabel te leggen? Gewoon jouw kamer uit, kamer van je buurman weer in. Ik denk niet dat er iemand is die gaat zeuren als er een kwartiertje een kabel door de gang ligt :P

Verwijderd

Als je nou eens een ander WLAN kaartje probeerd.
Heeft je huisgenoot niet toevallig een USB dongle die je ff kan lenen? Check of het dan beter gaat. Mogelijk je kaartje toch niet helemaal tof.
"Hij heeft het altijd goed gedaan" betekend dus dat iets eeuwig blijft werken en nooit kapot kan gaan. Doe mij ook zulke spullen ;-)

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-03 20:26
Domokun schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:40:
Een weekje weer verder en ik heb verschillende dingen ondertussen geprobeerd. LAN kabel trekken zal sowieso niet lukken i.v.m. locatie van de router, huurcontract, muren en deuren etc. Nu heb ik een laptop van iemand geleend, aangezet, wachten tot hij netwerken oppikte en wat zie ik? Niet mijn netwerk waar ik met mijn desktop PC op zit. Met een laptop kan hij de verbinding dus niet vinden, ook al sta ik recht voor de deur van m'n buurman waar de router staat terwijl ik deze forumpost toch echt op die verbinding aan het typen ben, maar dan op mijn desktop PC. Hoe kan het dat die laptop de hele verbinding überhaupt niet kan zien? Misschien toch iets te regelen via het webmenu van de router? (192.etc). De verbinding is hier voor mij overigens nog steeds ontzettend brak, maar 45% signaalsterkte.
kanaal-technisch gezien kan het zijn dat je laptop het kanaal waar de router op zit niet kan zien.

Daarom zou ik toch even proberen om een ander kanaal op de router in te stellen...

who put a "stop payment" on my reality check

• Arnout
  • Laatst online: 22:50
Inderdaad, waarom zet je het kanaal niet vast zoals eerder aangegeven? (en liefst onder de 11).

Verwijderd

Michiel, nu zie ik het probleem... hehe.

Ik had hetzelfde met een draadloze Tele2 router; bagger bereik op mijn slaapkamer (1 vloer hoger) en zelfs op dezelfde vloer. Heb toen een Wireless-N router (best een pittige) ertussen geplaatst (router en pc) en sinds dien 54Mb/s wifi constant...

Succes.
Pagina: 1