Toon posts:

Dell Optiplex GX280 SD als server

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier net mijn pa zijn pc van zijn werk gekregen. Het is een Dell Optiplex GX280 SD, waar er niet zoveel mee aan te vangen in. Graag zou ik deze dan ook willen gebruiken als server. Aangezien er in de behuizing geen plek meer is voor extra hardeschijven (ik heb 4 SATA hdd's van 1TB) dacht ik een eSATA controller te installeren en hier dan elke schijf in een behuizing te connecteren. Is dit mogelijk om 4 eSATA schijven aan zo'n controller te connecteren? Welke controller is aan te raden en is de behuizing belangrijk (zijn er grote verschillen tussen hdd behuizingen)?
Hier zou ik dan Win XP pro op installeren. Iemand ook raar welke software ik eventueel nog zou kunnen installeren?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die hier wat raad mee weet? Vind er ook geen informatie over op google...

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Elke eSata controller kan gewoon wat jij wil, mits hij genoeg connectoren heeft.
De snelheid zal misschien verschillen van merk tot merk, maar als snelheid niet zo belangrijk is, maakt dat niet zoveel uit.

Mocht jou controller Booten van eSata ondersteunen kan je gewoon XP installeren (mits met de goede AHCI drivers waarschijnlijk).

Ik kan je beter aanraden om gewoon 1 schijf in de pc te laten zitten via Onboard SATA of PATA... Dan ben je daar iig van de problemen af...

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
En wat met het stroomverbruik/warmte afvoer/geluidsproductie van de externe hdd's?
Kan ik externe schijven dan ook in RAID plaatsen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2009 12:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ga eens op zoek naar wat er aan eS-ATAcontrollers en behuizingen te vinden is om mee te beginnen. Daar zul je heel wat van vinden zodat je dan ook op zoek kunt gaan naar ervaringen en reviews. Daarmee heb je de eerste vragen uit je TS al zelf beantwoordt.

Voor wat betreft software hangt dat er natuurlijk helemaal vanaf wat je er mee wil gaan doen, maar ook hier geldt, kijk wat je met dat ding wilt en ga op zoek naar wat er te vinden is om dat doel te bereiken.

Omdat we verwachten dat je dit soort dingen eerst zelf uitzoekt voordat je een topic opent met een berg vragen ga ik deze sluiten. Neem de tijd om je eens te verdiepen in alles wat er met de storage e.d. te maken heeft en dan kun je bepalen wat voor jou interessant is (zeker als je ook nog een budget hebt waarmee je rekening moet houden). Als je in je zoektocht nog tegen zeer specifieke problemen aanloopt kun je natuurlijk een nieuw topic openen waarin je aangeeft wat je precies hebt gevonden en waar je nog tegenaanloopt :)

Dit topic is gesloten.