Okay, verbanden zoeken en ik zie wel een zeker patroon in de reviews:
Chronologische lijst:
pricewatch: Choiix Laptop Cooler Zwart
Wat valt op aan de scorekaart?
Alle reviewers zijn over het algemeen positief over het product. Dit is opzich nog niet zoveel zeggend maar ik houd het even in het achterhoofd. Simpelweg voor de volgende redenering: Mocht het spam zijn dan werkt deze constatering niet in het voordeel van de spammer aangezien die altijd graag zijn producten de hemel in wilt prijzen met goede scores (lees: geen perfecte anders valt het sneller op).
En de reviews zelf dan?
De chronologie:
- Review door MadEye - vrijdag 18 september 2009 12:18
- Review door rarts - zaterdag 19 september 2009 18:34
- Review door Charissa1 - zaterdag 19 september 2009 20:35
- Review door Linda67 - maandag 21 september 2009 09:49
- Review door e.jongerling - maandag 21 september 2009 15:13
- Review door centjes - dinsdag 22 september 2009 01:59
- Review door rientje - dinsdag 22 september 2009 21:38
Het enige wat hier aan opvalt is dat de reviews dagelijks aaneengesloten geschreven zijn met uitzondering van zondag 20 september.
Inhoudelijk op de reviews zelf bevat alleen geen plaatje en zijn de reviews op dezelfde manier geschreven (woordgebruik en grammatica). Ook zegt de ene review vanalles over de afmetingen terwijl de andere vrijwel alleen inhaakt op de gebruikers gemak en de andere weer iets over de handleiding en weer een andere over de features. Alle 'slechte' reviews zou je kunnen samenvoegen tot 1 'goede' review door ze elkaar te plakken. Zou je dat doen dan houd je een goed verkooppraatje over (dit ook alsmede omdat de manier van schrijven redelijk consistent blijft).
Maar er zijn lijstjes met positieve en negatieve punten, verkooppraatje ok, maar de negatieve punten dan?
Simpel. Ten eerste, de positieve en negatieve punten zijn vrijwel hetzelfde voor alle reviewers. Heb je de ene gelezen dan heb je ze allemaal gelezen. Ten tweede, zijn de negatieve punten redelijk te verwaarlozen. Het zijn dan wel negatieve punten maar minder portability zegt weinig. Wat minder portable is voor de 1 is gewoon portable voor de ander terwijl de positieve punten wel concreet zijn: "4 USB poorten", "stil", "Input voor optionele adpater", "Uniek" etc.
Dit tel ik dus even bij de eerste alinea op en ik heb niet alleen alle reviews gereviewd maar ik kan ook met redelijke zekerheid zeggen dat bedrijfsspam is in dit geval van Choiix. Als het legitieme reviews waren dan kwamen ze niet vaak achter elkaar en waren de reviews meer verschillend dan nu.
Okay, misschien iets te veel tijd in gestopt maar ik voelde even de behoefte om detective te spelen voor geen duidelijke redenen, doe met de info wat je wilt.
Toch lijkt het mij wel helder, maar laten we het idd. even afwachten zoals Floppus al zegt.