Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Kiwi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 18:25
Beste Tweakers,

Als het goed is ben ik op zoek naar een switch :p We hebben op dit moment een standaard Telfort router, een zyxel. Nu is het zo dat er naar mijn kamer maar één internet aansluiting heb. Dit is gewoon een kabel door het huis (40 meter?) die een aansluitpunt in de muur heeft. Nu is het probleem, ik heb drie apparaten op mijn kamer die internet behoeven (computer, xbox, NMT). Voor zover ik iets van netwerken weet heb ik nu dus een switch nodig, maar welke?

Hangt dit nog af van de router (ZyXEL 2602HW) en wat ik eraan hang (Xbox en NMT)?

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite!

PS Daarnaast een kleine vraag als ik nu toch bezig ben klopt het dat dan iedere apparaat een apart IP krijg toegewezen vanuit de Zyxel? En het dus eigenlijk is alsof er gewoon drie kabels liggen? (ga dit nu opzoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je koopt de goedkoopste 100mbit switch die er te vinden is die minimaal 4 poorten heeft (router, XBOX, NMT en computer) en dan krijgen ze allemaal keurig een apart ip adres.

Tenzij je gigantisch veel bestanden wilt overzetten, dan zou ik een gigabit nemen. Maar qua kwaliteit maakt het anders niet uit of je een simpel en goedkoop ding neemt of een duurder apparaat. Elke switch zal gewoon functioneren om internet door te geven.

[ Voor 42% gewijzigd door Tsurany op 21-09-2009 17:08 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 07:31

itarix

404 soul not found

Wat Tsurany zegt.

Gevoelsgewijs zou ik alleen niet voor de aller goedkoopste gaan in de pricewatch (ik hou niet van sweex)
Hoewel dat natuurlijk puur subjectief is.

persoonlijk heb ik meer vertouwen in D-Link

1GBit
pricewatch: D-Link DGS-1005D

100Mbit
pricewatch: D-Link DES-1005D 5-poorts 10/100 Mbps desktop switch

De 1GBit versie heb ik zelf ook en heeft het altijd goed gedaan... (door gebrek aan apparatuur gebruik ik hem momenteel niet)
Het is overigens wel nog een model voordat het heel hippie achtig "green power" genoemd werd.

[ Voor 17% gewijzigd door itarix op 21-09-2009 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Kiwi
Ik zie bij de specificaties staan: Data Rates up to 54Mbps, Auto Fall back

Betekent dus dat ik zat heb aan een 100 mbit switch? Zet natuurlijk wel bestanden over van mijn computer naar de NMT maar dat gaat ook niet sneller dan 60 Mbps (of komt dat dan door die router en zal dat sneller gaan met die nieuwe switch?). Ik heb zelf niet erg veel vertrouwen in sweex, ondanks dat ik gehoord hebt dat een switch redelijk eenvoudige elektronica bevat. Betaal ik toch liever net 10 euro meer, kan nooit geen kwaad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat betekent dat je Zyxel WiFi heeft, dat zegt niets over de bedrade snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Kiwi
sunoke schreef op maandag 21 september 2009 @ 17:33:
Dat betekent dat je Zyxel WiFi heeft, dat zegt niets over de bedrade snelheid.
Je hebt helemaal gelijk, stom van me, keek helemaal niet naar het kopje erboven. Maar ben ik nou zo blind of staat er helemaal geen snelheid bij?

http://www.zyxel.com/web/...84-4D16-8D4F-9FC9CFE7B6F0

Ik denk dat ik maar gewoon even naar de media markt ga en kijk wat ze hebben liggen aan switches :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als je in de datasheet en dan de tweede pagina daarvan opent, zie je helemaal rechts onder het kopje "Hardware":
code:
1
4-port Auto MDI/MDI-X 10/100M Ethernet Ports

4x 100Mb dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 09:13
The Yorick schreef op maandag 21 september 2009 @ 17:05:
Voor zover ik iets van netwerken weet heb ik nu dus een switch nodig, maar welke?
Correct.
The Yorick schreef op maandag 21 september 2009 @ 17:05:Hangt dit nog af van de router (ZyXEL 2602HW) en wat ik eraan hang (Xbox en NMT)?
Geen van beide.
The Yorick schreef op maandag 21 september 2009 @ 17:05:
PS Daarnaast een kleine vraag als ik nu toch bezig ben klopt het dat dan iedere apparaat een apart IP krijg toegewezen vanuit de Zyxel? En het dus eigenlijk is alsof er gewoon drie kabels liggen? (ga dit nu opzoeken)
Ja, klopt :)

Enige echt belangerijke bij een switch is de snelheid en de hoeveelheid poorten. Je zou een vijfpoorts switch kunnen nemen, dan houd je nog een vrije poort over (XBox; Computer; NMT en uplink naar je router). Achtpoorts switchen zijn echter helemaal niet zo veel duurder en is toch wat flexibeler, dus ik zou daarvoor gaan. Qua snelheid maakt het vrij weinig uit als je niet heel veel je netwerk gebruikt. Gigabit is vooral handig als je veel data tussen de apparaten die aan de switch hangen uitwisselt (niet met computers die aan de Zyxel hangen, dat gaat sowieso op 100Mbit omdat de Zyxel niet sneller kan), maar is ook een stuk duurder. Verder heeft gigabit weinig nut als je PC geen gigabit netwerkkaartje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou - tenzij je budget echt <EUR 20 is - afraden om anno 2009 nog een 10/100Mb switch te nemen. Een kwaliteits Gb switch is nauwelijks duurder dan een kwaliteits-100Mb switch, maar is flink future-proof. En idd 8p ipv 5p. Het verschil merk je vooral als je een keer een paar mensen uitnodigt om te LANnen en er bestanden uitgewisseld worden. Met 100Mb zakt de boel onherroepelijk in zodra meerdere mensen tegelijk zenden en ontvangen, met Gb heb je daar geen last van :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-08 11:13
Niet onbelangrijk is de aan of juist afwezigheid van een fan in de switch. Omdat het nogal kleine apparaten zijn is een aanwezige fan ook klein hetgeen een behoorlijke pestherrie kan opleveren.
Ik had een kleine 8 ports linksys (1000Mb) die enorm veel lawaai maakte, uiteindelijk toch maar verruild voor een fanless 16 poorts netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Kiwi
dion_b schreef op maandag 21 september 2009 @ 19:11:
Ik zou - tenzij je budget echt <EUR 20 is - afraden om anno 2009 nog een 10/100Mb switch te nemen. Een kwaliteits Gb switch is nauwelijks duurder dan een kwaliteits-100Mb switch, maar is flink future-proof. En idd 8p ipv 5p. Het verschil merk je vooral als je een keer een paar mensen uitnodigt om te LANnen en er bestanden uitgewisseld worden. Met 100Mb zakt de boel onherroepelijk in zodra meerdere mensen tegelijk zenden en ontvangen, met Gb heb je daar geen last van :)
Budget is er niet, zolang het maar een redelijke prijs is voor het product vind ik het allemaal prima. Denk dan toch dat ik de investering doe (voor zover het een investering is) in een 1gbit 8 poorts switch. En dan niet van sweex :)

Bedankt voor alle antwoorden!
Pagina: 1