Hulp bij install Ubuntu: ata1 softreset failed

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:11
Help asjeblieft. Ik typ dit bericht op mijn mobieltje want ik krijg mijn systeem niet aan de praat....

Ik wil Ubuntu 904 vanaf usb stick installeren op een nieuw systeem. Een Asus barebone p2-m3a3200 (amd 780 variant) met een Athlon x2 240 en een WD Green 500gb harde schijf. 4 gb geheugen

Bij het booten krijg ik de error ata1: softreset failed device not ready en daarna de melding modprobe fatal: could not load /lib/modules/2.6.28-11-generic/modules.dep

ikword dan gedumpt in busybox en van daaruit kan ik zien dat het gevraagde bestand op de usb stick staat.

Volgens sommige fora is er een bug in de south bridge en moet ik in het bios ahci of raid uitzetten. Verder moet ik in grub de regel all_general_ide toevoegen

helaas is de asus Bios ook barebones en kan ik geen ahci of raid instellen en het hele grub gebeuren staat niet op de usb stick omdat ik nog niets heb geinstalleerd

wat moet ik doen???!?

Cheewai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:01
Het probleem wat je ziet komt niet door de fout die je opgeeft. Mijn systeem geeft ook de fout "ata1: softreset failed device not ready", maar boot gewoon. Paar maanden geleden heb ik uitgezocht wat die fout precies betekend: Het is simpelweg een soort warning dat ie nog niet gelijk dat device kan gebruiken. Een seconde later probeert ie het opnieuw en kan hij wel verder. Boot eens zonder "quiet" als boot parameter, dan zien we miss meer nuttige output. Dit doe je als volgt:

In het grub menu, druk je op e (edit) ga naar de juiste regel en druk weer op e. Haal op die regel quiet en splash weg. Druk op enter als je klaar bent en druk op b (boot) om te booten.

[ Voor 5% gewijzigd door orillion op 21-09-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
Inderdaad, kreeg laatst ook die melding op m'n 4 raidschijven, maar systeem werkte verder perfect. Recent niet meer gezien trouwens, misschien verdwenen na een update oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 21-09-2009 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

1. controleer de hardware.
Minstens de helft van dit soort problemen wordt veroorzaakt door een rotte USB key of CD. Test die dus op een andere pc. Dat je geen fouten hebt gekregen bij het maken van die stick zegt niks.

2. die modprobe fout is niet relevant en mag je vergeten

3. all_general_ide is sowieso fout, je bedoelt waarschijnlijk "all_generic_ide"

Ik ken het commando niet, maar na wat googelen vermoed ik dat het iets Ubuntu specifieks is.
Gelukkig voor jouw hoef je dat commando niet in een file te zetten.
Voor Ubuntu zelf boot krijg je een menuutje te zien van de bootloader, waarin je oa kan kiezen of je gewoon wil booten, installeren, booten van HD, etc....
Edit de eerste optie (met F3 als ik het mij goed herinner) en dan voeg je dat "all_generic_ide" gewoon aan het einde van die regel toe. (wel een spatie ertussen!)

Probeer dit eerst maar eens voor we dingen gaan uitschakelen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:11
Het probleem is OPGELOST!

Het bleek inderdaad dat de USB stick gewoon brak was.
Booten met behulp van een Sandisk Cruzer werkte prima en ik typ dit nu van af een nieuwe Ubuntu box!

De error messages hebben me wel het bos ingestuurd maar alles draait nu perfect

Dank!!!!

Chee-Wai