Toon posts:

ASUS ATI Radeon HD4830 OVERHEAT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers leden,

Sinds vandaag heb ik een probleem met mijn desktop computer,
laat ik hem namelijk een tijdje aanstaan, zal uiteindelijk de computer zichzelf uitschakelen om de GPU te beschermen. Ik heb sinds kort een nieuwe voeding in men computer, en uit de logs blijkt dat de oorzaak van de shutdown de grafische kaart is die een kritische temperatuur bereikt.

Ik heb dit sinds kort tijdens het spelen van een spel, waar ik nooit eerder problemen mee had, en ook eens door gewoon te surfen op internet. De fan van de grafische kaart draait allessinds nog, dus ik vraag me af waarom de grafische kaart zou oververhitten. Zijn er bepaalde zaken die ik kan doen om dit probleem alsnog te vermijden zonder de grafische kaart via de garantie te moeten terugsturen?

De grafische kaart gaat alvast van een temperatuur van 50-55°C standby naar 120°C...
Ik ga nu mijn computer gaan formatteren aangezien ik de hoop koester dat dit probleem software-matig is, al vrees ik ervoor.

Desktop specs:

mobo: MSI K9N SLI Platinum
graka: Ati Radeon HD4830 512MB
processor: AMD Athlon X2 5600+ (Dual core 2,8ghz)
geheugen: 2gb Kingston DDR2

Iemand een idee waarom de grafische kaart van de ene dag op de andere ineens een kritische temperatuur kan bereiken, en niet 1 maal maar meerdere keren?

Alle hulp is welkom! Bedankt!

Verwijderd

Koeler zit er niet meer goed op of er zit stof in?

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 20:40
Controleer in CCC eens of de ventilator niet op handmatig ingesteld staat (laag percentage), staat dacht ik bij ATI overdrive oid.

Je kunt hier de fan snelheid handmatig of automatisch laten regelen.

Verwijderd

Topicstarter
_Rene_ schreef op maandag 21 september 2009 @ 16:06:
Controleer in CCC eens of de ventilator niet op handmatig ingesteld staat (laag percentage), staat dacht ik bij ATI overdrive oid.

Je kunt hier de fan snelheid handmatig of automatisch laten regelen.
@_rene_: staat geen optie van de fan speed
@-The_Mask-: de fan draait nog allessinds

Verwijderd

Topicstarter
Af en toe hoor ik een 'klikkend geluid' vanuit men case komen... en vanaf dat moment blijkt de temperatuur van de grafische kaart plots omhoog te gaan, eventueel toch een geblokkeerde koeler?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2009 16:22 ]

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 20:40
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 16:14:
[...]

@_rene_: staat geen optie van de fan speed
hmmm...... raar

ook niett ATI overdrive in of uitschakelen?? met een vinkje?

misschien zit er iets in de weg van de ventialtor?? kabels van je voeding misschien?

[ Voor 15% gewijzigd door _Rene_ op 21-09-2009 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
_Rene_ schreef op maandag 21 september 2009 @ 16:22:
[...]

hmmm...... raar

ook niett ATI overdrive in of uitschakelen?? met een vinkje?

misschien zit er iets in de weg van de ventialtor?? kabels van je voeding misschien?
Er zit niets in de weg van de ventilator, en aan dezelfde kant van men case zit een 120mm fan, een vrij grote ventilator, die eigelijk net voor men grafische kaart zit. ATI overdrive is nu uitgeschakeld (heb de nieuwste CCC gedownload en geinstalleerd)
En dus nog altijd hetzelfde probleem!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2009 18:36 ]

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
Klinkt alsof er iets de koeler blokkeert.

Ik zou gaan kijken of er stof rond/in de koeler zit.

Ik vroeger (6800gs) stof gehad zelfs rond de core van videokaart zelf. Hoe het zich tussen de spleten heeft gewurmd weet ik niet maar dat zorgde wel voor erg hoge temperaturen.
Pagina: 1