moederbord testen: voeding kapot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Elke tweaker zal het verhaal misschien wel kennen:

pc doet het niet, op heet eerste gezicht voeding kapot.

In 90 % van de gevallen is de pc hersteld maar....

in die voerige 10 % gebeurt er niks, kans is groot dat het mobo ook kapot is, maar soms heb je het geluk dat door dat defect mobo te testen, de voeding ook opeens niks meer doet.

resultaat: voeding kapot en mobo defect.

Nu weet ik dat er PSU testers bestaan, maar hoe kan ik een moederbord testen zonder het risico te lopen dat ik een voeding opblaas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:04
Je zou kunnen meten met een multimeter of er niet ergens kortsluiting is in de voedingsaansluitingen op het moederbord waar dat niet hoort (tussen de plus en min aansluiting van de 12v bijvoorbeeld). Maar een kant en klare tester zoals die er voor voedingen is zal er niet zijn nee.

[ Voor 16% gewijzigd door Invisible_man op 21-09-2009 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.netwerkproduct...-tester-scherm-p-879.html
Google is je vriend ;)
er zijn voor de liefhebbers ook schematjes dat je ze zelf in elkaar kan solderen, erg leuk maar niet bepaald kant en klaar.
success in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een multimeter maar ik kan daar niet mee werken :p

Ik heb even gezocht naar een schematje wat ik moet meten op het mobo maar kan het niet vinden.

iemand die weet hoe dat in elkaar zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kans dat je een voeding opblaast met een brak mobo is niet zo heel groot hoor, het kan natuurlijk altijd, maar dat is een klein risico.
Het beste wat je kunt doen is eerst kijken of je geen fysieke beschadigingen op het moederbord vind. Op het moment dat de ATX stekker weggesmolten is zou ik er geen voeding meer aan gaan hangen in elk geval ;)