Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:17
Vrienden,

Al een tijdje loop ik te dubben om zelf een Raid systeempje in elkaar te klussen. Op zich zou een Qnap-TS439 een leuke aankoop zijn, maar ik vind hem met ruim €600 euro zonder schijven veel te duur.Het volgende wil ik in elkaar klussen:

- Point of View Nvidia Ion Mainboard POV/ION330 (€119,60)
- Chenbro ES34069 (€206,12)
- 2GB geheugen (€35)
- 4X Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB (€81,90/stuk)

Voordelen (m.i)
- Toch behoorlijk wat goedkoper dan die TS439
- 4X SATA op het moederbord + E-SATA voor eventuele externe backups
- Hot swappable 3,5" poorten, al ga ik dat niet 1-2-3 ook doen :)
- Een echte 1Gb LAN poort
- Eventueel ook als media ding te gebruiken
- Klein en compact
- Energie zuinig
- Toch weer leuk aan het knutselen

Nadelen
- Externe voeding, ben ik nooit kapot van (maar scheelt waarschijnlijk wat warmte in de kast)

Wat vinden jullie hiervan. En wat zal ik erop knallen als OS, FreeNAS, Open Solaris, of "good old" Debian. De meeste ervaring heb ik met Debian, dat zou mijn veilige keuze worden. Overigens wil ik dan in Raid-5 gaan draaien, met een 2X externe 1,5TB via E-SATA als backup voor de foto's en zo. Die bewaar ik bij familie om verlies bij brand te voorkomen.

Mijn aanname is dat er vele voor- en tegenstanders zijn van het e.e.a. Heb je een mening over zowel de hardware als OS keuze? Dan wil ik die graag horen, maar voorzien van een deugdelijke argumentatie!

Thanks!!!!
Kees

[ Voor 8% gewijzigd door Houtenklaas op 21-09-2009 15:28 . Reden: Info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:49

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik zou voor good old Debian gaan, of misschien zelfs Ubuntu als je wat makkelijker een mediaserver wilt bouwen. Zelf heb ik jaren geleden voor Debian met MythTV gekozen en daar later een grote RAID array opgezet.

Ik heb energiezuinigheid ondergeschikt gesteld aan performance. Dan kun je ook nog eens wat zwaardere taken uitvoeren op zo'n server. Bijvoorbeeld inrichten als downloadbak voor nieuwsgroepen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik Debian Stable als OS gebruiken.

Voordelen:
Heel erg betrouwbaar.
Makkelijk te upgraden naar een nieuwere versie.
Debian doet geen gekke dingen en is door en door getest.

Nadelen:
Over het algemeen is de door Debian gebruikte software wat ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Belangrijkste overweging:
De meeste ervaring heb ik met Debian
Nagenoeg ieder OS kan doen wat je wilt, maar hoe makkelijk en betrouwbaar je het krijgt ligt puur aan je eigen kennis en ervaring.

Ik vraag me alleen af of RAID nog wel zin heeft als je toch al aan externe backups gaat doen. RAID vreet gelijk 1/4 van je capaciteit op, en als je alle data dat je echt niet kwijt wilt toch al op twee externe 1.5TB schijven hangt, dan is er weinig wat niet al afgedekt is. Gewoon non-RAID draaien met een rsync-scriptje die automatisch draait als je een van de externen ingeplugd hebt.

Mbt hardware: weinig op aan te merken :)

Wel heb ik wat op de locatie van dit topic aan te merken: dit gaat overduidelijk over een compleet systeem, dus hoort dit niet in Overige Hardware maar in Complete Systemen & Laptops.

Move OH->CSL

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
dion_b schreef op maandag 21 september 2009 @ 17:33:
\....

Wel heb ik wat op de locatie van dit topic aan te merken: dit gaat overduidelijk over een compleet systeem, dus hoort dit niet in Overige Hardware maar in Complete Systemen & Laptops.

Move OH->CSL
Mmmm, complete systemen en laptops zijn m.i. systemen die je kant en klaar koopt zoals zo'n QNAP ding, niet iets wat ik samenstel uit losse componenten. Maar daar verschillen we blijkbaar van mening. In het topic waar het nu staat gaat geen mens kijken naar zelfbouw systemen, je kunt hem net zo goed gelijk op slot zetten. Maar dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou uit persoonlijke ervaring geen 4 dezelfde hardeschijven aanraden. Ze zullen dan zeer waarschijnlijk uit dezelfde batch komen en dat kan betekenen dat ze redelijk snel achter elkaar kunnen falen zonder dat je tijd hebt vervangende schijven in te zetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Tsurany schreef op maandag 21 september 2009 @ 20:47:
Ik zou uit persoonlijke ervaring geen 4 dezelfde hardeschijven aanraden. Ze zullen dan zeer waarschijnlijk uit dezelfde batch komen en dat kan betekenen dat ze redelijk snel achter elkaar kunnen falen zonder dat je tijd hebt vervangende schijven in te zetten.
Goed punt, ga ik rekening mee houden! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

is die externe voeding overigens sterk genoeg voor de spinup van die 4 drives? misschien kun je beter iets fixen dat je de interne 180w voeding bij dat kastje kan gebruiken, want mijn nas doosje had al problemen met 2 disks tegelijk spinup op een 50w voeding, nu zit dr n 100w voeding in (en die trekt het wel, maar ik betwijfel of dat bordje standaard met n 100+w voeding komt)

ohja, en check ook ff of die esata aansluitingen niet gedubbeld zijn met interne aansluitingen? die grap heb ik wel eens vaker gezien, kon je 2 poorten intern niet gebruiken als je esata wou, en andersom.. (just asking, t kan best dat dr gewoon 6 sata poorten op zitten op die SB..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anders gewoon staggered spinup doen.

Het nadeel van non-raid gebruiken is dat je meer downtime hebt als er disks verdwijnen. Dat is de enige valide reden om raid te draaien mi.
Ik vind die Chenbro kast trouwens behoorlijk aan de prijs, of ligt dat aan mij? (ja ik weet dat kasten duur zijn, maar koop dan voor iets meer gewoon een vette LL of een 2U supermicro bak).

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 22-09-2009 01:15 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

maar waar laat je zo'n pannekoek van een 2u bak, of een dikke LL, dit is een mooi compact doosje :) (wel duur, maar wel compact.. ik bouw ze liever zelf, maar ieder zn hobby ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar er zijn ook kasten die een stuk goedkoper zijn, waar ook 4 disks + matx mobo in kunnen.
Heb er tijdje terug een bij een klant weggezet met een atom bordje.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:04
Houtenklaas schreef op maandag 21 september 2009 @ 20:44:
[...]

Mmmm, complete systemen en laptops zijn m.i. systemen die je kant en klaar koopt zoals zo'n QNAP ding, niet iets wat ik samenstel uit losse componenten. Maar daar verschillen we blijkbaar van mening. In het topic waar het nu staat gaat geen mens kijken naar zelfbouw systemen, je kunt hem net zo goed gelijk op slot zetten. Maar dank voor je reactie.
Maar alle componenten samen vormen wel een compleet systeem :>

Ik houd hem maar open onder het mom van een "exotisch systeem" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
GENETX schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:40:
[...]

Maar alle componenten samen vormen wel een compleet systeem :>

Ik houd hem maar open onder het mom van een "exotisch systeem" :)
Tja, een half systeem heb ik ook weinig aan ... ;) maar thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Boudewijn schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 02:10:
Ja maar er zijn ook kasten die een stuk goedkoper zijn, waar ook 4 disks + matx mobo in kunnen.
Heb er tijdje terug een bij een klant weggezet met een atom bordje.
Ha Boudewijn, ik zoek een zo compact mogelijke kast met goede luchtdoorvoer en ruimte voor max. 4 3.5" schijven. Hot swap is geen vereiste. De kast is inderdaad aan de prijs, maar gezien de compactheid + opbouw kom ik nog niets acceptabelers tegen. Weet je wat je toen hebt weggezet voor een kast? Rackmount (pizzadoos) is geen optie ... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Houtenklaas op 22-09-2009 20:50 ]

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 21:42

Nohead

PSN ID: Nohead

Chenbro kastje is wel heel erg mooi maar 200€ is toch wel iets te veel voor een mooi kastje.
Ik zoek ook iets waar 4 x 3.5" in past en een klein formaat heeft voor een ION bordje.

• Houtenklaas
Nohead schreef op woensdag 23 september 2009 @ 10:59:
Chenbro kastje is wel heel erg mooi maar 200€ is toch wel iets te veel voor een mooi kastje.
Ik zoek ook iets waar 4 x 3.5" in past en een klein formaat heeft voor een ION bordje.
Ik heb me de tandjes lopen klikken, ik kom toch weinig anders tegen wat zo compact is. Een andere optie is om een Chenbro storage kit te kopen (rond de 90 euri) en een los kastje voor je moederbord, maar dat vind ik estetisch onverantwoord lelijk ... Maar ja, €200 euri is ook wat ...

Mocht je wat tegenkomen, ik hou me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humbug
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-08 00:13
Denk ook even na over een pricewatch: Acer Aspire easyStore H340.
Kost 400,- terwijl jij zonder schijven en OS al op een 361,- uitkomt. Met windows homeserver komt daar nog eens 89,- bij. 40 euro extra voor voor een out of the box oplossing met 2 schijven en een OS lijkt mij het overwegen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
humbug schreef op zondag 27 september 2009 @ 05:58:
Kost 400,- terwijl jij zonder schijven en OS al op een 361,- uitkomt. Met windows homeserver komt daar nog eens 89,- bij. 40 euro extra voor voor een out of the box oplossing met 2 schijven en een OS lijkt mij het overwegen waard
Heeeeee, dat is een leuk ding! Ga ik zeker naar kijken. Ben wel benieuwd hoe de 1Gb LAN poort performed ... Bedankt voor de link, wordt ERG op prijs gesteld! Overigens zou ik zelf niet kiezen voor Windows home server, maar een Linux variant. Performed minstens even goed, zo niet beter en is gratis. Kastje is ERG klein, dat is een dikke pro!

[ Voor 14% gewijzigd door Houtenklaas op 04-10-2009 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:52
Het voordeel van de ion330 is dat het stroomverbruik van de chipset een stuk lager is, en dat je er goed HD mee kan afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Devil777 schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:20:
Het voordeel van de ion330 is dat het stroomverbruik van de chipset een stuk lager is, en dat je er goed HD mee kan afspelen.
Precies ... Video afspelen hoeft van mij niet overigens, maar het lage verbruik wel. En wie weet promoveert hij nog eens tot multimedia doos. Ik heb die Acer Easystore H340 eens goed bekeken, die wordt het zeker niet. In reviews worden de schijfbrackets niet denderend ervaren, en er zit slechts een Atom230 in, het ION bordje heeft toch een net luxere Atom 330. En dat Windows hoeft van mij niet op mijn NAS, ik ben niet tegen windows, maar het heeft daar geen enkele toegevoegde waarde. De reviewert hier op Tweakers was ook niet echt positief daarover.

Anyway, iedereen dank voor alle responses, ik ga toch voorzichtig wat webshops zoeken voor mijn bestellijst. De hardware staat inmiddels vast, enkel de kast zou ik nog concessies aan willen doen, een kleine kast met alleen intern ruimte is ook prima. Maar ik heb ze niet gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FreeBSD is ook een optie.

Voordeel: Compact, zeer goede performance, via de ports collection is de software zeer up-to-date, gemakkelijk te leren. Goede software raid.

Nadeel: Eigenlijk geen. Waarschijnlijk ken je het systeem niet. Iets minder hardware support, maar daar kun je op in spelen bij aankoop.

Over de hardware: Waarom kies je een ion-bord? Grafische performance heb je niet nodig met een server. Groot voordeel van het gekozen bord (en vereist voor wat je wil) zijn de 4 sata-poorten, maar ik vraag me af of je niet beter af bent met een Intel chipset ivm. hardware support van je OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Boudewijn schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 01:09:
Anders gewoon staggered spinup doen.
Zowel BIOS als harde schijven moeten dit wel ondersteunen.
humbug schreef op zondag 27 september 2009 @ 05:58:
Als je 'maar' 2 schijven wilt kan je wellicht goedkopere NAS oplossingen vinden 'out of the box'.
SvMp schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 01:38:

Over de hardware: Waarom kies je een ion-bord? Grafische performance heb je niet nodig met een server. Groot voordeel van het gekozen bord (en vereist voor wat je wil) zijn de 4 sata-poorten, maar ik vraag me af of je niet beter af bent met een Intel chipset ivm. hardware support van je OS.
Ik zou ook geen atom nemen. Stroomverbruik inc chipset is onder gemiddeld maar bekijken we prijs/prestatie/verbruik dan scoort ie toch een stuk onder op de prijs/prestatie deel.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
jayvol09 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 19:57:

Ik zou ook geen atom nemen. Stroomverbruik inc chipset is onder gemiddeld maar bekijken we prijs/prestatie/verbruik dan scoort ie toch een stuk onder op de prijs/prestatie deel.
Tja, maar er blijft weinig keuze over als ik op één bordje 4 SATA poorten wil is er niet heel veel keuze met een laag verbruik. Volgens mij komt er zelfs niets in de buurt. Reden twee om deze te nemen en geen "out of the box" NAS is de slechte LAN performance van die dingen. Bijna elke betaalbare NAS met een 1Gb poort performed als een 100Mb of zelfs NOG minder ...

Maar als je een betere keuze hebt, ik hou me aanbevolen .... Debian of FreeBSD zal het inderdaad wel worden, ik heb zelf geen specifieke voorkeur voor één van beiden.

Thanks all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Grappig, ik had mijn eigen thread over mijn zelfbouw NAS al opgestart, en kwam pas later deze tegen (via een productlink op de 1.5Tbyte EcoGreen HD)

NAS, v1.1

Ik heb besloten voor hetzelfde bordje en dezelfde schijven te gaan, maar ik ga hardware RAID draaien met een 5805 Adaptec controller met 8 poorten (tot 256 devices). (wel 420 euro, maar mijns inziens de moeite waard)

Ik ga ook voor Debian, maar het mooie van dit bordje is dat xbmc (XBox Media Centre) nu ook h264 decoding op Nvidia ION ondersteund.

Hier staat hoe je xbmc kan installeren op je Debian install: http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=41582

Het extra voordeel van de RAID kart is dat ie SASx4 draait, en je feitelijk een paar kasten aan elkaar kan daisychainen. Ik heb dus al de 2de kast gekocht op marktplaats waar dan weer 12 schijven inkunnen.. Dus 20 Schijven max voor 2 dozen.Dat is met 1.5Tbyte drives een opslag van 28.5Tbyte (-10% extra voor de smokkeladvertenties van HD makers) Dus zeg ruim 25Tbyte. Voordeel is ook dat ik overal kan migreren, dus:
1. Schijven bijplaatsen
2. VG vergroten
3. LV vergroten
4. FS vergroten

Er komt dus ~ 1 schijf per maand bij, met de eerste maand een aanschaf van 3 schijven om de raid-5 set op te starten.

Heb jij trouwens je NAS nog gebouwd? Wat voor problemen ben je tegengekomen?

Rob

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
campr112 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 17:43:
Grappig, ik had mijn eigen thread over mijn zelfbouw NAS al opgestart, en kwam pas later deze tegen (via een productlink op de 1.5Tbyte EcoGreen HD)

NAS, v1.1

Ik heb besloten voor hetzelfde bordje en dezelfde schijven te gaan, maar ik ga hardware RAID draaien met een 5805 Adaptec controller met 8 poorten (tot 256 devices). (wel 420 euro, maar mijns inziens de moeite waard)

Ik ga ook voor Debian, maar het mooie van dit bordje is dat xbmc (XBox Media Centre) nu ook h264 decoding op Nvidia ION ondersteund.

Hier staat hoe je xbmc kan installeren op je Debian install: http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=41582

Het extra voordeel van de RAID kart is dat ie SASx4 draait, en je feitelijk een paar kasten aan elkaar kan daisychainen. Ik heb dus al de 2de kast gekocht op marktplaats waar dan weer 12 schijven inkunnen.. Dus 20 Schijven max voor 2 dozen.Dat is met 1.5Tbyte drives een opslag van 28.5Tbyte (-10% extra voor de smokkeladvertenties van HD makers) Dus zeg ruim 25Tbyte. Voordeel is ook dat ik overal kan migreren, dus:
1. Schijven bijplaatsen
2. VG vergroten
3. LV vergroten
4. FS vergroten

Er komt dus ~ 1 schijf per maand bij, met de eerste maand een aanschaf van 3 schijven om de raid-5 set op te starten.

Heb jij trouwens je NAS nog gebouwd? Wat voor problemen ben je tegengekomen?

Rob
Ha Rob,

xbmc zegt me minder dan niks, maar ga ik maar eens even naar kijken. En nee, ik heb het spul nog niet gebouwd, maar de hardware keuze staat wel vast, ik blijf bij mijn eerste lijstje. Hardware Raid zou inderdaad een leuke zijn ware het niet dat in mijn geval het ding gebruikt wordt voor klein zakelijk gebruik, met andere woorden, geen films, muziek o.i.d. En dan is software raid ook prima. Het gaat ook meer om de functionaliteit dan om de snelheid. En als Hollander gruw ik dan toch van de prijs van zo'n kaartje ;)

Maar grappig dat je op dezelfde keuzes bent gekomen! Maar 28TB ... wat ga je daar in hemelsnaam mee doen man ... Genereert ook aardig wat herrie/warmte neem ik aan!

Groet,
Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 23:25
Zeg Houtenklaas,

ik sta op het punt om hetzelfde systeempje te bouwen...
De kast is al besteld, alleen ben ik nog rond aan het kijken welke moederbordje, mijn voorkeur gaat ook uit naar die point of view ION330.

Heb jij dit systeem al inelkaar geknutseld? en zoja, past het allemaal een beetje?
Als ik op de site van Chenbro kijk zie ik dit moederbordje niet bij de compatible lijst staan nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Spuit elf hier ... Nee, helaas nog steeds niet in elkaar geklust. De vrouw heeft wat prioriteiten gesteld in het huis (wel terechte overigens), daar gaat nu even de aandacht naar uit. En dan ook nog dat eeuwige getwijfel, wachten op de Atom 4xx serie??? Heb al besloten om dat niet te doen. Eerst de vloeren in het huis opnieuw van hout voorzien, dan verder!
Pagina: 1