Vrienden,
Al een tijdje loop ik te dubben om zelf een Raid systeempje in elkaar te klussen. Op zich zou een Qnap-TS439 een leuke aankoop zijn, maar ik vind hem met ruim €600 euro zonder schijven veel te duur.Het volgende wil ik in elkaar klussen:
- Point of View Nvidia Ion Mainboard POV/ION330 (€119,60)
- Chenbro ES34069 (€206,12)
- 2GB geheugen (€35)
- 4X Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB (€81,90/stuk)
Voordelen (m.i)
- Toch behoorlijk wat goedkoper dan die TS439
- 4X SATA op het moederbord + E-SATA voor eventuele externe backups
- Hot swappable 3,5" poorten, al ga ik dat niet 1-2-3 ook doen
- Een echte 1Gb LAN poort
- Eventueel ook als media ding te gebruiken
- Klein en compact
- Energie zuinig
- Toch weer leuk aan het knutselen
Nadelen
- Externe voeding, ben ik nooit kapot van (maar scheelt waarschijnlijk wat warmte in de kast)
Wat vinden jullie hiervan. En wat zal ik erop knallen als OS, FreeNAS, Open Solaris, of "good old" Debian. De meeste ervaring heb ik met Debian, dat zou mijn veilige keuze worden. Overigens wil ik dan in Raid-5 gaan draaien, met een 2X externe 1,5TB via E-SATA als backup voor de foto's en zo. Die bewaar ik bij familie om verlies bij brand te voorkomen.
Mijn aanname is dat er vele voor- en tegenstanders zijn van het e.e.a. Heb je een mening over zowel de hardware als OS keuze? Dan wil ik die graag horen, maar voorzien van een deugdelijke argumentatie!
Thanks!!!!
Kees
Al een tijdje loop ik te dubben om zelf een Raid systeempje in elkaar te klussen. Op zich zou een Qnap-TS439 een leuke aankoop zijn, maar ik vind hem met ruim €600 euro zonder schijven veel te duur.Het volgende wil ik in elkaar klussen:
- Point of View Nvidia Ion Mainboard POV/ION330 (€119,60)
- Chenbro ES34069 (€206,12)
- 2GB geheugen (€35)
- 4X Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB (€81,90/stuk)
Voordelen (m.i)
- Toch behoorlijk wat goedkoper dan die TS439
- 4X SATA op het moederbord + E-SATA voor eventuele externe backups
- Hot swappable 3,5" poorten, al ga ik dat niet 1-2-3 ook doen
- Een echte 1Gb LAN poort
- Eventueel ook als media ding te gebruiken
- Klein en compact
- Energie zuinig
- Toch weer leuk aan het knutselen
Nadelen
- Externe voeding, ben ik nooit kapot van (maar scheelt waarschijnlijk wat warmte in de kast)
Wat vinden jullie hiervan. En wat zal ik erop knallen als OS, FreeNAS, Open Solaris, of "good old" Debian. De meeste ervaring heb ik met Debian, dat zou mijn veilige keuze worden. Overigens wil ik dan in Raid-5 gaan draaien, met een 2X externe 1,5TB via E-SATA als backup voor de foto's en zo. Die bewaar ik bij familie om verlies bij brand te voorkomen.
Mijn aanname is dat er vele voor- en tegenstanders zijn van het e.e.a. Heb je een mening over zowel de hardware als OS keuze? Dan wil ik die graag horen, maar voorzien van een deugdelijke argumentatie!
Thanks!!!!
Kees
[ Voor 8% gewijzigd door Houtenklaas op 21-09-2009 15:28 . Reden: Info toegevoegd ]