[ASP/JAVASCRIPT ??] Virtual webaddress/directory

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RallyBanally
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12-2023
Beste Tweakers,

Ik ben op dit moment een kleine website aan het programmeren in ASP. In deze website kan ik dmv van een zelf ontworpen CMS systeem data toevoegen. Deze data wordt opgeslagen in een simpele Access db. De website haalt het vervolgens met een ASP script weer uit.
In het CMS systeem kan men de titel opgeven van een pagina en vervolgens de inhoud die de pagina moet bevatten.
Voorbeeld
titel: Informatie
inhoud: Dit is informatie over informatie.

Op de website worden alle titels als links in een menu gezet. Op het moment dat men in het menu een link aanklikt krijgt men dus de informatie te zien. Dit werkt allemaal correct.

Nu komt mijn probleem!

In de adres balk zit men dan staan 'www.website.nl/default.asp?link=informatie'. Dit wil ik niet. Ik wil graag dat er komt te staan 'www.website.nl/informatie/'. Waarbij 'informatie' dus een virtuele directory is.

Nu wil ik weten hoe men dit op een makkelijke manier kan doen dmv een asp script of javascript. Ik heb al veel gezocht, maar kom steeds op verkeerde pagina's. Kunnen jullie mij in de goede richting wijzen?

Mvg, Rally

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Javascript gaat je sowieso niet helpen; dat is namelijk een client-side techniek die geen drol van doen heeft met het afhandelen van URL's. Verder is het handig om te weten of je over classic ASP of ASP.Net praat.

Eén oplossing die je kunt gebruiken is ISAPI Rewrite (of varianten daarop) maar mijn, wellicht enigszins verouderde, ervaring leert me dat dat een bitch is om te installeren en goed werkend te krijgen en dan zit je nog altijd opgezadeld met die (imho) omslachtige en onleesbare rewriterules. Wat ik zelf nog wel eens deed was een ASP.Net global.asax inzetten met wat code om de juiste URL te 'bakken' om vervolgens te rewriten naar classic ASP pagina's en dat werkt eigenlijk heel aardig (inc. behoud van sessie, post/get variablen etc.).

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 21-09-2009 11:51 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:06

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ook van belang is het om te weten welke IIS7 je gebruiktl IIS7 gaat hier beter mee om. IIS6 icm ASP.Net kan ook, maar dan zal je alles door de asp.net parser moeten gooien. WEllicht dat zoiets ook kan met ASP :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
gorgi_19 schreef op maandag 21 september 2009 @ 11:54:
WEllicht dat zoiets ook kan met ASP :)
Niet echt AFAIK (als je doelt op classic ASP that is). Wat je wél kunt doen is de 404 handler aanpassen naar een ASP pagina en vanuit daar weer verder gaan maar dat vind ik zo ranzig :X Dan staan heel je IIS logs vol met 404's :P Als je aan puur classic ASP vast zit is het echter, los van ISAPI modules etc, de enige manier though.

@hieronder: first! :P

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 21-09-2009 11:57 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

RallyBanally schreef op maandag 21 september 2009 @ 11:41:
In de adres balk zit men dan staan 'www.website.nl/default.asp?link=informatie'. Dit wil ik niet. Ik wil graag dat er komt te staan 'www.website.nl/informatie/'. Waarbij 'informatie' dus een virtuele directory is.

Nu wil ik weten hoe men dit op een makkelijke manier kan doen dmv een asp script of javascript. Ik heb al veel gezocht, maar kom steeds op verkeerde pagina's. Kunnen jullie mij in de goede richting wijzen?
In asp is de gemakkelijkste methode denk ik om de '404 pagina' hiervoor te misbruiken. De 404 laat je gewoon wijzen naar de default.asp bestand en daar verwerk je zelf de url. Afhankelijk van de gebruikte IIS versie zijn er ook verschillende ISAPI url rewriters beschikbaar.

Maar is asp is een technologie uit 1999 en een overstap naar asp.net (kijk eens naar Visual Studio Express - web edition (gratis)) zou misschien niet onverstandig zijn. MVC bied zelfs out of the box al url rewriting.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RallyBanally
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik gebruik ASP classic. Ik draai een IIS 7 server dus ik ga even kijken wat de mogelijkheden zijn binnen IIS. Jullie hebben me iig een goed eind in de richting geholpen. Weet nu waarop ik moet zoeken in Google. Bedankt!!!!
Pagina: 1