Ik werk nu ca. 2 jaar voor mijn werkgever (start 1 okt 2007), en heb daar bij in dienst treding (onder mondeling protest) een contract ondertekend met het volgende concurrentiebeding:
Ik wil liever niet zeggen wat mijn precieze functie is, aangezien deze nogal specifiek is en makkelijk te herleiden naar mijn werkgever. Aangezien ik geen zin heb ik discussies mijn mijn werkgever over het "willen vetrekken", wat ik niet wil, hou ik liever stil waar ik werk. Als algemene info kan ik zeggen dat ik werk binnen de financiele dienstverlening, waar ik een functie vervul als consultant. Binnen mijn functie wordt ik vaak ingehuurd om bepaalde financieringsvraagstukken van een onderneming op te lossen. In sommige gevallen hebben bedrijven een interne medewerker die dezelfde functie vervult.
Nu heb ik twee vragen over mijn beding:
1. Kan op basis van mijn beding mij verboden worden om vergelijkbare taken uit te voeren, maar dan als interne functie bij 1 onderneming (bijvoorbeeld een klant, maar kan ook een niet-klant/relatie zijn).
2. Het contract waar dit beding in staat was een tijdelijk contract voor de duur van 2 jaar. Dit is echter ivm wat interne discussie afgelopen juni omgezet in een vast contract. In de brief waarin ik werd geinformeerd over mijn vaste contract staat niets vermeld over de toepasbaarheid van het "oude" CB op mijn nieuwe vaste contract. Als ik Arbeidsrechter er op na sla, zou dat kunnen betekenen dat in mijn nieuwe contract het CB niet meer geldig is. Klopt dit?
Hopelijk heb ik de situatie duidelijk gemaakt. Als het onduidelijk is laat het ook even weten.
PS. Ik wil echt niet weg, maar wil vooral weten hoe ik om zou moeten gaan met een evt. aanbod van een klant om mijn werk intern bij hun te komen vervullen. Tegen een significante verbetering van arbeidsvoorwaarden uiteraard
Uit gesprekken met mijn collega's weet ik dat vanuit de top nogal gehecht wordt aan dit beding. Sterker nog het is al meermaals voorgekomen dat ze op basis van dit beding hebben getracht vertrekkende collega's te hinderen bij hun nieuwe baan.Concurrentiebeding:
Het is jou verboden binnen een bepaald tijdvak na beëindiging van het dienstverband in Nederland in enigerlei vorm een zaak, gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan die van [werkgever] en/of aan [werkgever] gelieerde vennootschappen te vestigen, te drijven, mede te drijven of te doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect, als ook financieel in welke vorm dan ook bij een dergelijke aak belang te hebben, direct of indirect, of daarin of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam te zijn, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, of daarin aandeel van welke aard ook te hebben. Het tijdvak duurt in geval van beëindiging van het dienstverband:Voor meer informatie over de vraag hoe [werkgever] in de praktijk omgaat met het concurrentiebeding, wordt verwezen naar een apart artikel hierover in het Handboek Arbeidsvoorwaarden [werkgever]
- Binnen een periode van 2 jaar na indiensttreding: 1 jaar, of;
- Indien dit 2 of meer jaren heeft geduurd: 2 jaar.
Ik wil liever niet zeggen wat mijn precieze functie is, aangezien deze nogal specifiek is en makkelijk te herleiden naar mijn werkgever. Aangezien ik geen zin heb ik discussies mijn mijn werkgever over het "willen vetrekken", wat ik niet wil, hou ik liever stil waar ik werk. Als algemene info kan ik zeggen dat ik werk binnen de financiele dienstverlening, waar ik een functie vervul als consultant. Binnen mijn functie wordt ik vaak ingehuurd om bepaalde financieringsvraagstukken van een onderneming op te lossen. In sommige gevallen hebben bedrijven een interne medewerker die dezelfde functie vervult.
Nu heb ik twee vragen over mijn beding:
1. Kan op basis van mijn beding mij verboden worden om vergelijkbare taken uit te voeren, maar dan als interne functie bij 1 onderneming (bijvoorbeeld een klant, maar kan ook een niet-klant/relatie zijn).
2. Het contract waar dit beding in staat was een tijdelijk contract voor de duur van 2 jaar. Dit is echter ivm wat interne discussie afgelopen juni omgezet in een vast contract. In de brief waarin ik werd geinformeerd over mijn vaste contract staat niets vermeld over de toepasbaarheid van het "oude" CB op mijn nieuwe vaste contract. Als ik Arbeidsrechter er op na sla, zou dat kunnen betekenen dat in mijn nieuwe contract het CB niet meer geldig is. Klopt dit?
Hopelijk heb ik de situatie duidelijk gemaakt. Als het onduidelijk is laat het ook even weten.
PS. Ik wil echt niet weg, maar wil vooral weten hoe ik om zou moeten gaan met een evt. aanbod van een klant om mijn werk intern bij hun te komen vervullen. Tegen een significante verbetering van arbeidsvoorwaarden uiteraard
Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.