Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 21:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Topicstarter
Ik woon in een studentenhuis en nu is mijn signaal niet verre van optimaal. Ik heb blokjes in mijn beeld bij Sport1 HD en andere sport1 zenders. De meeste andere zenders zijn wel goed, maar het zijn er een paar die slechter zijn.

Nu kan ik moeilijk in een studentenhuis alle bekabeling opnieuw gaan leggen. Mijn idee is dan ook om een versterker voor mijn kabel te leggen in de meterkast. De kabel moet na de meterkast nog een enorme afstand afleggen (schatting van over de 20-25 meter) en ik denk dat hier wel winst is te halen.

Ik vraag me alleen af welke goed zou zijn en hoe aan te sluiten.

De kabel komt bij ons binnen en gaat dan meteen naar een 8 multitap. Vanuit die multitap gaat het signaal dus naar de kamers. Moet ik die versterker dan voor de multitap zetten? Dus, upc coax-> versterker -> multitap -> coax kabels naar de kamers?

of kan ik beter het anders aansluiten.

upc coax-> multitap -> versterker -> kabel richting mijn kamer. Bij deze laatste wordt alleen het signaal vertserkt wat richting mijn eigen kamer gaat. Dit vind ik prima, want het gaat me om mijn signaal en het kan me geen reet instresseren of andere bewoners een beter signaal krijgen. Maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat een versterker het best niet direct op een wand contactdoos aangesloten kan worden. Dus dat er eerst een multiptap voor moet zitten.

Ook vraag ik mij af welke ik dan zou moeten hebben. Moet ik er eentje hebben die 20 db geeft of eentje die 30 db geeft? En wat heb ik aan regelbare demping slope of gain? Heb ik dat nodig?

http://www.allekabels.nl/...1/Antenne-Versterker.html deze kwam in mij op, maar hij heeft dus ook nog grotere broertjes waarvan ik niet weet of deze geschikter zijn. Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op. De multitap die nu gebruikt wordt is van hirschmann.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik had een antenne versterker die zelf verdeelde. Dat is veel beter, dus één ingang op dat ding en dan een vertakking naar 6 uitgangen die allemaal versterkt waren.

Je kan zo'n kastje ook vast wel vinden met 8 uitgangen. Want als je hem verdeeld over 8 kamers zal het signaal ook weer slecht worden en het voordeel is dat je met de meeste versterkers kan instellen hoe sterk bij moet versterken. En dan ben je ook van die slordige verdeel blokken af.

Deze dus:
http://www.allekabels.nl/...2/Antenne-Versterker.html

Bij mij werkte het in elk geval erg goed. ziggo -> versterker + verdeel -> 6 kamers met elk eigen kabel

Als je eerst gaat verdelen en dan versterken is dat je signaal al slecht is geworden, en dat je alleen maar een slecht signaal gaat versterken en naar je TV stuurd. Daar wordt het niet veel beter van.

[ Voor 25% gewijzigd door Giem op 21-09-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:53
Beter is eerst de versterker, dan de multitap (zie http://www.elektromaterialen.nl/consumentenfolder.pdf). Je gaat anders het verzwakte signaal weer versterken. Met een regelbare versterker kun je versterking regelen (logisch), en zorgen dat je signaal niet teveel versterkt wordt. Dat kan namelijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX

WiXX

Kijk uit malloot een...

Topicstarter
Giem schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:20:
Ik had een antenne versterker die zelf verdeelde. Dat is veel beter, dus één ingang op dat ding en dan een vertakking naar 6 uitgangen die allemaal versterkt waren.

Je kan zo'n kastje ook vast wel vinden met 8 uitgangen. Want als je hem verdeeld over 8 kamers zal het signaal ook weer slecht worden en het voordeel is dat je met de meeste versterkers kan instellen hoe sterk bij moet versterken. En dan ben je ook van die slordige verdeel blokken af.

Deze dus:
http://www.allekabels.nl/...2/Antenne-Versterker.html

Bij mij werkte het in elk geval erg goed. ziggo -> versterker + verdeel -> 6 kamers met elk eigen kabel

Als je eerst gaat verdelen en dan versterken is dat je signaal al slecht is geworden, en dat je alleen maar een slecht signaal gaat versterken en naar je TV stuurd. Daar wordt het niet veel beter van.
Dat is misschien wel een goed idee, maar ik heb er wel eentje nodig die retour geschikt is. En om kosten te drukken was ik van plan om de multitap te gebruiken die er nu hangt.

Dus ik kan dan het beste upc coax-> versterker -> multitap -> kabels kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Rowwan schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:23:
Beter is eerst de versterker, dan de multitap
Sterker nog, de betere multitaps hebben meestal verschillende uitgangs waardes zodat de demping overeenkomstig is met de kabellengte. Daarmee voorkom je dat je alsnog hoge demping nodig hebt aan het einde van de kabel. Dit geld natuurlijk alleen bij deen 'goede' antenne versterker.. de 14,95 plastic bouwmarkt dingetjes.. tja.. dan kan je beter niets doen en zorgen dat je hele goede bekabeling hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 16:19
Ik neem aan dat je een UPC Mediabox gebruikt. Hou je er wel rekening mee dat je dan een retourgeschikte versterker moet hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
Zoek op marktplaats een mooie versterker op. Wij hebben nu thuis bijvoorbeeld een Wisi antenneversterker VX 45 36dB retour geschikt voor €55. Dit is echt degelijk spul. En kost 2dehands een fractie van nieuw.

2dehands komen vaak uit Duitsland omdat ze daar massaal overstappen op DVB-T en dus geen versterkers meer nodig hebben deze komen dus allemaal op de 2dehands markt en gaan naar landen waar DVB-C in opkomst is (in NL dus). Een Hirschmann GHV - 830A is ook een degelijk apparaat.

En dan idd versterker zo dicht mogelijk bij de bron, liefst nog voor die UPC box. dan de multitap, dan de upc box. Succes

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX

WiXX

Kijk uit malloot een...

Topicstarter
Okee, stond gisteren in de AH en zag daar wat verloop stekkertjes. Dus ik dacht laat ik eens gokken en koop een splitter en wat connectoren.

Nu was mijn idee om het signaal voor de multitap weg te splitten en dan de kabel naar mijn kamer daar op aansluiten en de andere kant van de splitter naar de multitap voor de andere kamers. Zo kon ik zien of de multitap misschien slecht was of niet. En wat blijkt, mijn beeld is ineens super. Dus ik denk dat ik geen eens een versterker nodig heb, maar een nieuwe multitap of zoals al gezegd een versterker-multitap ineen.

Bedankt voor de hulp mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
WiXX schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:55:
Okee, stond gisteren in de AH en zag daar wat verloop stekkertjes. Dus ik dacht laat ik eens gokken en koop een splitter en wat connectoren.

Nu was mijn idee om het signaal voor de multitap weg te splitten en dan de kabel naar mijn kamer daar op aansluiten en de andere kant van de splitter naar de multitap voor de andere kamers. Zo kon ik zien of de multitap misschien slecht was of niet. En wat blijkt, mijn beeld is ineens super. Dus ik denk dat ik geen eens een versterker nodig heb, maar een nieuwe multitap of zoals al gezegd een versterker-multitap ineen.

Bedankt voor de hulp mensen.
Haha mooie beredenering.. Wat je hebt gedaan is zorgen dat t signaal van die andere slechter is :) en dat van jou beter... Je deelt eigenlijk het signaal in 2-en met de bijbehorende demping van de splitter, waarvan er eentje direct naar jou kamer gaat en de rest wordt nog eens verdeeld door de multitap met de daarbij behorende demping. Blijkbaar is de demping van die 1 naar 2 splitter lager dan die van de 1 naar 8 multitap, maar het inkomende signaal van de multitap is nu nog lager dan dat hij voorheen was, dus uit de multitap komt nu nog een brakker signaal. Ik opteer toch voor een versterker, iedereen blij

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Wegens een wijziging in het beleid wordt dit topic naar Mediaspelers en HTPC's verplaatst. De reden dat dit gebeurt is omdat is besloten dat spelers die content uitsturen daar beter op hun plaats zijn dan in LCD, Plasma en Projectie.

Zie hiervoor ook: Enkele kleine wijzigingen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1