Hallo Tweakers,
Ik ben een beginnende Linux gebruiker die daarnaast ook nog eens studeert aan de TU/e.
Voor mijn studie moet ik daarom een aantal programmas installeren, welke gelukkig allemaal ook op Linux zouden werken (in theorie).
Echter door mijn onkunde en weinig ervaring met Linux krijg ik ze niet aan het lopen. Ik heb er reeds met een vriend van me naar gekeken die wel (wat) handiger is met Linux, maar ook hij komt niet verder
.
De software die ik wil installeren staan op de TU/e server, welke ik moet benaderen via een VPN om toegang te krijgen tot de software.
Het is mij gelukt een PPTP VPN verbinding te leggen naar de TU/e server, nadat ik de juiste pakketten had geinstalleerd, maar dan houdt het ook op.
Als ik bijvoorbeeld Matlab wil installeren, ik volg de stappen op de TUe site http://w3.tue.nl/nl/diens...okale_installatie_matlab/, moet ik het volgende commando in de terminal ingeven volgens de TU site:
mount hercules.tue.nl:/vol/hercules/software /software
Maar dan krijg ik de volgende error:
freek@s:~$ sudo mount hercules.tue.nl:/vol/hercules/software /software
mount: onjuiste bestandssysteemsoort, ongeldige optie, ontbrekende codepagina,
ontbrekend hulpprogramma, slecht superblok op hercules.tue.nl:/vol/hercules/software, of een andere fout
(voor sommige bestandssystemen (bijvoorbeeld nfs of cifs) kan
een /sbin/mount.<type> hulpprogramma nodig zijn)
Soms staat er nuttige informatie in het systeemlog --
probeer zoiets als: dmesg | tail
freek@s:~$
En dan loop ik dus al vast... Heeft iemand een idee wat hier fout gaat ?
Alvast bedankt !
Ik ben een beginnende Linux gebruiker die daarnaast ook nog eens studeert aan de TU/e.
Voor mijn studie moet ik daarom een aantal programmas installeren, welke gelukkig allemaal ook op Linux zouden werken (in theorie).
Echter door mijn onkunde en weinig ervaring met Linux krijg ik ze niet aan het lopen. Ik heb er reeds met een vriend van me naar gekeken die wel (wat) handiger is met Linux, maar ook hij komt niet verder
.
De software die ik wil installeren staan op de TU/e server, welke ik moet benaderen via een VPN om toegang te krijgen tot de software.
Het is mij gelukt een PPTP VPN verbinding te leggen naar de TU/e server, nadat ik de juiste pakketten had geinstalleerd, maar dan houdt het ook op.
Als ik bijvoorbeeld Matlab wil installeren, ik volg de stappen op de TUe site http://w3.tue.nl/nl/diens...okale_installatie_matlab/, moet ik het volgende commando in de terminal ingeven volgens de TU site:
mount hercules.tue.nl:/vol/hercules/software /software
Maar dan krijg ik de volgende error:
freek@s:~$ sudo mount hercules.tue.nl:/vol/hercules/software /software
mount: onjuiste bestandssysteemsoort, ongeldige optie, ontbrekende codepagina,
ontbrekend hulpprogramma, slecht superblok op hercules.tue.nl:/vol/hercules/software, of een andere fout
(voor sommige bestandssystemen (bijvoorbeeld nfs of cifs) kan
een /sbin/mount.<type> hulpprogramma nodig zijn)
Soms staat er nuttige informatie in het systeemlog --
probeer zoiets als: dmesg | tail
freek@s:~$
En dan loop ik dus al vast... Heeft iemand een idee wat hier fout gaat ?
Alvast bedankt !
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp