[Ubuntu] TU/e software installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben een beginnende Linux gebruiker die daarnaast ook nog eens studeert aan de TU/e.
Voor mijn studie moet ik daarom een aantal programmas installeren, welke gelukkig allemaal ook op Linux zouden werken (in theorie).

Echter door mijn onkunde en weinig ervaring met Linux krijg ik ze niet aan het lopen. Ik heb er reeds met een vriend van me naar gekeken die wel (wat) handiger is met Linux, maar ook hij komt niet verder
.
De software die ik wil installeren staan op de TU/e server, welke ik moet benaderen via een VPN om toegang te krijgen tot de software.
Het is mij gelukt een PPTP VPN verbinding te leggen naar de TU/e server, nadat ik de juiste pakketten had geinstalleerd, maar dan houdt het ook op.

Als ik bijvoorbeeld Matlab wil installeren, ik volg de stappen op de TUe site http://w3.tue.nl/nl/diens...okale_installatie_matlab/, moet ik het volgende commando in de terminal ingeven volgens de TU site:

mount hercules.tue.nl:/vol/hercules/software /software

Maar dan krijg ik de volgende error:

freek@s:~$ sudo mount hercules.tue.nl:/vol/hercules/software /software
mount: onjuiste bestandssysteemsoort, ongeldige optie, ontbrekende codepagina,
ontbrekend hulpprogramma, slecht superblok op hercules.tue.nl:/vol/hercules/software, of een andere fout
(voor sommige bestandssystemen (bijvoorbeeld nfs of cifs) kan
een /sbin/mount.<type> hulpprogramma nodig zijn)
Soms staat er nuttige informatie in het systeemlog --
probeer zoiets als: dmesg | tail

freek@s:~$

En dan loop ik dus al vast... Heeft iemand een idee wat hier fout gaat ?

Alvast bedankt !

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Hey Freekers,

Ik heb hetzelfde als jij een jaartje terug geprobeerd, ook zonder succes. Heb toen een mail gestuurd naar UniXP, maar geen reactie gekregen. Dus toen heb ik Matlab en Maple maar ergens op het internet gedownload en de license van men windows partitie gebruikt.

Dit is natuurlijk niet een antwoord op je vraag, maar zo heb ik het opgelost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299176

Volgens mij mis je ook wat. Dit is een voorbeeld van hoe het normaal zou moeten werken

mount -t cifs -o user=jounaam //192.168.0.102/share /mnt/linksharedir

En anders moet je hier eens kijken

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 299176 op 20-09-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je moet misschien -t nfs meegeven (het is geen cifs). Of zoals de foutmelding suggereert, mount.nfs gebruiken. Misschien moet je ook nog de tools om nfs te kunnen mounten installeren, hoe dat werkt hangt af van de distributie die je gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 09:56

igmar

ISO20022

En dat heb je neem ik aan ook gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bedankt voor de replies

@Crackh34d: Dat zou opzich ook een oplossing kunnen zijn, maakt me niet zoveel uit, maar waar heb je Maple en Matlab vandaan getoverd dan ? Staan die op de officiele site ?

@tux4000: Ik heb het volgende geprobeert, maar dat werkt ook niet:

~$ sudo mount -t cifs -o user=sXXXXXX //hercules.tue.nl:/vol/hercules/software /mnt/software
mount: aankoppelingspunt /mnt/software bestaat niet

@igmar: Ook gedaan. Output hiervan is

freek@s:~$ dmesg | tail
[ 2108.508205] wlan0: authenticate with AP 00:11:5c:b4:9a:f3
[ 2108.515760] wlan0: authenticate with AP 00:11:5c:b4:9a:f3
[ 2108.517577] wlan0: authenticated
[ 2108.517583] wlan0: associate with AP 00:11:5c:b4:9a:f3
[ 2108.520362] wlan0: RX ReassocResp from 00:11:5c:b4:9a:f3 (capab=0x431 status=0 aid=167)
[ 2108.520367] wlan0: associated
[ 2344.443746] RPC: Registered udp transport module.
[ 2344.443750] RPC: Registered tcp transport module.
[ 2476.085921] CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -22
[ 2622.040291] CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -22

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:46

arie_papa

Running on Ubuntu

Welke distro gebruik je?
Probeer anders eens /media/software ipv mnt/software als je ubuntu gebruikt
Ook eventueel -t nfs ipv -t cifs

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
en zorgen dat de folder waar je op wilt mounten ook daadwerkelijk bestaat...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wat veel makkelijker is, en wat volgens mij wel moet kunnen met de TU/e licentie (tenminste, zo doe ik het al een hele tijd via de utwente): Je aanmelden voor een mathworks account op themathworks.com (de makers van matlab dus), en dan je licentiecode eraan koppelen. Dan kun je vervolgens de nieuwste versie van hun site downloaden. Voor Maple moet je dan wat verder kijken; maar in principe kun je de installatiebestanden wel op andere plekken downloaden, en dan gewoon je legale licentie gebruiken. Maar los daarvan moet het mounten natuurlijk ook gewoon kunnen.

Edit: Als ik http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=249889 daar kijk, staat ergens toch wel dezelfde uitleg als op jouw tu/e pagina, dus je oorspronkelijke commando, alleen staat daar boven dat je eerst deze pakketten moet installeren:

sudo apt-get install portmap nfs-common

[ Voor 20% gewijzigd door MaximusTG op 21-09-2009 14:20 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
@skinlee78: Ik gebruik 9.04 Jaunty
-t nfs geprobeert, maakt geen verschil

@laurencevede: Het is voor mij ook in het duister tasten welke mappen wel of niet op de TU server bestaan

@MaximusTG: Hartelijk dank voor dat laatste commado, het is gelukt ! Ik had blijkbaar dus alweeeeeer een pakket niet geinstalleerd.. Waarom zit dit standaard niet bij Ubuntu ? Ik moet voor alles paketten installeren.. zo krijg je nooit de massa aan linux als je via allerlei spartaanse commando´s dingen moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Freekers schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:40:
@laurencevede: Het is voor mij ook in het duister tasten welke mappen wel of niet op de TU server bestaan
Je kreeg een foutmelding dat /mnt/software niet bestaat, dat betrof dus een map op jouw systeem, niet op de server. Je kan niet mounten naar een onbestaand punt op je eigen systeem natuurlijk :)

Waarom eigenlijk al die moeite om de boel onder Linux aan de praat te krijgen, als ik vragen mag? Dat een linux-diehard geen zin heeft om over te schakelen op windows om bepaalde applicaties te gebruiken en ze dus graag onder linux aan de praat krijgt kan ik me voorstellen, maar dat je als beginnende gebruiker al die moeite gaat doen?
Op zich natuurlijk lovenswaardig en het is ook ontzettend leerzaam, maar als je het voor dat laatste doet, dan zou het je sieren als je net iets verder zou proberen te kijken dan je neus lang is. Een boel van de opmerkingen die hier inmiddels voorbijgekomen zijn is echt rechtstreeks af te lezen uit de foutmeldingen die je vermeldt.
Ik ben het met je eens dat het gebruiksvriendelijker is als het allemaal out of the box werkt en voor een boel dingen is dat in Ubuntu ook wel zo, maar een OS distributie kan nooit overal rekening mee houden natuurlijk. En als je wilt leren omgaan met een systeem dan gaat dat het beste door zelf dingen uit te zoeken. Zo zit ik ook nog regelmatig een tijd te klooien met mijn linux machine en het voelt elke keer weer als een overwinning als je er dan zelf uitkomt en het aan de praat krijgt :)

Op http://w3.tue.nl/nl/diens...s/linux_software_support/ staat al duidelijk vermeld dat het om NFS gaat, dan moet de stap naar het even opzoeken hoe je NFS gebruikt onder linux toch niet zo'n grote zijn? En direct de eerste hit op Google voor "ubuntu NFS mount" geeft al de tip om die twee pakketjes te installeren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 21-09-2009 23:00 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@skinlee78: Ik gebruik 9.04 Jaunty
-t nfs geprobeert, maakt geen verschil

@MaximusTG: Hartelijk dank voor dat laatste commado, het is gelukt ! Ik had blijkbaar dus alweeeeeer een pakket niet geinstalleerd.. Waarom zit dit standaard niet bij Ubuntu ? Ik moet voor alles paketten installeren.. zo krijg je nooit de massa aan linux als je via allerlei spartaanse commando´s dingen moet installeren.
Ik heb geen spartaanse commando's gezien (hadden ze toen al commando's?), en dat kan ook gewoon via de GUI. Een ubuntu mirror is ongeveer 40 gigabyte aan software, dat wil je allemaal maar op je pc hebben om van de "spartaanse commando's" (die je niet eens nodig hebt) af te komen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom zit dit standaard niet bij Ubuntu ? Ik moet voor alles paketten installeren.. zo krijg je nooit de massa aan linux als je via allerlei spartaanse commando´s dingen moet installeren.
Da's ook niet echt een eerlijk vergelijk.
Jij maakt de beslissing om gebruik te willen maken van een infrastructuur die anders is als de Windows wereld die je kent door een ander OS te draaien en de bijbehorende services van je universiteit te gebruiken, zelfs onder een Windows systeem zou je voor het mounten van NFS shares extra software moeten installeren.
En dat betekent minimaal een NFS client, waarvoor je zelf op de downloadsite moet gaan zoeken naar de RSAT tools, of naar SFU (voor XP dan)... en Windos heeft niet eens een package manager waar je dat zo 1,2,3 in kan intikken en vanzelf kan installeren ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
blaataaps schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 08:12:
[...]

Ik heb geen spartaanse commando's gezien (hadden ze toen al commando's?), en dat kan ook gewoon via de GUI. Een ubuntu mirror is ongeveer 40 gigabyte aan software, dat wil je allemaal maar op je pc hebben om van de "spartaanse commando's" (die je niet eens nodig hebt) af te komen? :)
Aah, zo zit dat. Nee, dan doe mij toch maar de commando's ;)
alt-92 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 08:43:
[...]

Da's ook niet echt een eerlijk vergelijk.
Jij maakt de beslissing om gebruik te willen maken van een infrastructuur die anders is als de Windows wereld die je kent door een ander OS te draaien en de bijbehorende services van je universiteit te gebruiken, zelfs onder een Windows systeem zou je voor het mounten van NFS shares extra software moeten installeren.
En dat betekent minimaal een NFS client, waarvoor je zelf op de downloadsite moet gaan zoeken naar de RSAT tools, of naar SFU (voor XP dan)... en Windos heeft niet eens een package manager waar je dat zo 1,2,3 in kan intikken en vanzelf kan installeren ;)
Voor Windows hebben ze dat anders geregeld op de TU/e :) Maar goed, het werkt nu waarvoor mijn dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Freekers schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:33:
@tux4000: Ik heb het volgende geprobeert, maar dat werkt ook niet:

~$ sudo mount -t cifs -o user=sXXXXXX //hercules.tue.nl:/vol/hercules/software /mnt/software
mount: aankoppelingspunt /mnt/software bestaat niet
Als je nog een keer zoiets tegenkomt, dan moet je op dit moment 'man mount' intikken om de manual van het mount commando te lezen. Dan had je gezien dat het tweede argument een directory op je lokale systeem betreft en dan spreekt de foutmelding voor zich.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
Volgens deze site van de Tue is het een nfs volume.

Ik het het ook getest bij bij en krijg dezelfde foutmelding. Het blijkt dat de nfs mount niet geinstalleerd is.
Volgens deze site moet je het volgende doen:
code:
1
2
3
sudo apt-get install portmap nfs-common
sudo mkdir /software
sudo mount hercules.tue.nl:/vol/hercules/software /software

Geen -t nfs? Dat schijnt niet te hoeven volgens deze site. Het is al een unieke notatie dat alleen geldt voor nfs volumes.

Bij het volgen van deze stappen krijg ik een andere melding:
code:
1
mount.nfs: mount system call failed

Maar misschien dat jij meer succes heb, ik zit niet op de campus.

[edit] moet dus de gehele thread lezen ipv de helft.

[ Voor 3% gewijzigd door endeavor334 op 22-09-2009 09:45 . Reden: Moet beter lezen. ]

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165891

Confusion schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:20:
[...]

Als je nog een keer zoiets tegenkomt, dan moet je op dit moment 'man mount' intikken om de manual van het mount commando te lezen. Dan had je gezien dat het tweede argument een directory op je lokale systeem betreft en dan spreekt de foutmelding voor zich.
Bedankt voor de tip ! Ik wist op zich wel dat het <source> <destination> zou zijn en vond het daarom ook een beetje raar om er /mnt voor de zetten.. maar goed, omdat ik geen verstand van Linux heb dacht ik dat dat wel zo zou moeten.

@endeavor334: we waren er inderdaad al uit, maar toch nog bedankt voor je hulp ! _/-\o_

EDIT: Zucht, ik zie dat ik weer met mijn verkeede account ben ingelogd... Moet mn cookjes toch maar weer eens verwijderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 165891 op 22-09-2009 14:46 ]

Pagina: 1