Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_DE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-08 20:51
Hi, ik heb een ICP vortex GDT 8546 RZ kunnen kopen, deze 4 kanaals raid controller heeft twee SATA controllers, A en B.
Ik wil een raid 0 opzetten; dien ik dan de beide schijven op 1 controller te doen of 1 per controller. Ik wil een zo snel mogelijk systeem opbouwen...
Ik heb de handleiding door gespit en kan eigenlijk niet een duidelijk antwoord vinden; heeft een van jullie een onderbouwd antwoord?
Anders ga ik voor de "trial en error" oplossing; dit zal helaas wel wat meer tijd kosten vandaar de vraag....

Frank
link naar de fabrikant [url]http://www.icp-vortex.com.../sata/GDT8546RZ/index.htm[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:14
Uit mijn ervaring zou ik zeggen gooi beide schijven op 1 controller (wat me ook logisch lijkt) Maar het vreemde is wel dat jou RAID-kaart ook raid-5 ondersteund hiervoor heb je minimaal 4 disken nodig. Dus 2 aparte controllers op 1 kaart. Mogelijk maar ik ken ze niet. Verwar je het niet met de controller op je moederbord misschien?

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank_DE schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:29:
Hi, ik heb een ICP vortex GDT 8546 RZ kunnen kopen, deze 4 kanaals raid controller heeft twee SATA controllers, A en B.
Ik wil een raid 0 opzetten; dien ik dan de beide schijven op 1 controller te doen of 1 per controller. Ik wil een zo snel mogelijk systeem opbouwen...
Ik heb de handleiding door gespit en kan eigenlijk niet een duidelijk antwoord vinden; heeft een van jullie een onderbouwd antwoord?
Anders ga ik voor de "trial en error" oplossing; dit zal helaas wel wat meer tijd kosten vandaar de vraag....

Frank
link naar de fabrikant [url]http://www.icp-vortex.com.../sata/GDT8546RZ/index.htm[/url]
Volgens mij maakt het echt helemaal geen ene kont uit.
Als dat ding dan al 2 aparte controllers heeft, wat raar is, want hij doet ook RAID5, iets waarvoor je inderdaad zoals hieronder/boven gezegd (4) 3 schijven nodig hebt. :+

Elk van de 4 SATA kanalen heeft sowieso een bandbreedte van 1.5 Gbit/s, oftewel +-170 MB/s.
Ik weet niet welke schijven je eraan gaat hangen, maar ik denk niet dat ze 170 MB/s halen.
Aangezien RAID0 praktisch geen rekenwerk van de controller vereist, maakt het gewoon helemaal niks uit.

Je mag blij zijn als je met 2 schijven uitkomt op een totaal van 170 MB/s, als je sneller wil moet je gewoon 15k RPM SAS schijven met dito controller kopen. Of met SSD's gaan spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2009 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 11:31
Hamersma schreef op maandag 21 september 2009 @ 12:10:
Uit mijn ervaring zou ik zeggen gooi beide schijven op 1 controller (wat me ook logisch lijkt) Maar het vreemde is wel dat jou RAID-kaart ook raid-5 ondersteund hiervoor heb je minimaal 4 disken nodig. Dus 2 aparte controllers op 1 kaart. Mogelijk maar ik ken ze niet. Verwar je het niet met de controller op je moederbord misschien?
wrong!
RAID5 is 3 disken, met netto n-1 aan capaciteit. Data + 1 parity disk (voor de uitleg althans; in de praktijk is die parity verdeeld over alle disken in de array).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Frank_DE schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:29:
Je link werkt niet helemaal fijn. Maar ik zie in de specs staan:
Supports four internal independent SATA 1.0 channels
Lijkt me duidelijk. Dat ze hiervoor twee twee-kanaals chips hebben gebruikt maakt verder niet uit.