[Kubuntu] Desktop effects uitgeschakeld na herstart

Pagina: 1
Acties:

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Vreemd probleem waarvan ik op de een of andere manier niks kan vinden op het internet: of ik zoek niet goed, of het is een uniek probleem. Dat eerste lijkt me aannemelijker. Toch wil ik de vraag even stellen:

Ik heb hier geinstalleerd: Kubuntu 9.10 alpha 6 (volledig updated)
Videokaart: ATI Radeon HD4850 (RV770)
KDE versie 4.3.1
Drivers zijn succesvol geinstalleerd (dat was ook even wat uitzoekwerk). OpenGL werkt goed.

Mijn desktop effects werken ook goed. Ik gebruik translucency en dimming van niet actieve windows, om er maar even twee te noemen.

Het gekke is: zodra ik een keer mijn machine herstart dan staan de desktop effects weer uit (OpenGL is nog wel enabled). De effecten zijn wel geselecteerd en volgens de tickbox zijn ze ook actief, maar stiekem zijn ze het niet. De tickbox uitvinken, weer aanvinken en op Apply drukken en alles werkt weer zoals het moet. Zonder greintje pijn.

Nu kan je zeggen: ja maar je gebruikt een alpha release. Inderdaad. Deze heb ik geinstalleerd omdat Jaunty (9.04) hezelfde geintje vertoonde.

Heeft iemand een clue?

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kunt proberen 2 dingen toe te voegen aan je gnome-session zodat ze worden opgestart als je inlogt in gnome:

compiz --replace ccp (voor nvidia kaarten: compiz --replace --loose-binding ccp)
en
emerald --replace

www.maartendeboer.net

• Molybdenum
Ik gebruik KDE, niet Gnome. ;)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dan nog, dan kun je die proberen toe te voegen aan je KDE sessie opstart programma's, hoe dat precies zit in KDE weet ik niet niet, maar dat zou het op moeten lossen :)

www.maartendeboer.net

• Molybdenum
Ik heb compiz geinstalleerd en aangezien ik de meerwaarde er van niet zie (behalve het extra grafische geweld) lijkt het nu wel goed te gaan. Ik zal het even in de gaten houden.

:)

In ieder geval bedankt, want je tip heeft toch een opening gegeven. :)

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Phasor, kwin heeft zelf compositing aan boord, en dat is wat moly gebruikte...

Die compositing kun je trouwens ook weer aan (en uit)-zetten met <alt><shift><f12>.
Er gaat bij het inloggen blijkbaar iets mis met de compositing, of het duurt te lang, en kwin zet het weer uit...
Misschien dat er nog wat nuttigs over staat in ~/.xsession-errors.

Enne, je gebruikt toch wel de fglrx-driver uit ubuntu's repository? (anders is 3d werkend krijgen wel heeeel erg veeel werk...)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Molybdenum
nee, als ik de fglrx driver installeer (hij vraagt erom geeft de optie aan bij een fresh install), dan kunnen er twee dingen gebeuren bij mij:

- of bij de eerst volgende login is mijn GUI scrambled
- of bij het aanzetten van de desktop effects begint alles te knipperen en moet ik terug naar de prompt om alles goed te zetten (lees alles uninstallen en purgen).

Ik heb mijn ATI drivers van ATI zelf gepakt. Die werken perfect.
klik. Versie 9.9 is nu uit, ik heb versie 9.8 geïnstalleerd.

Ik zal later vandaag even in de error-log kijken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Molybdenum op 21-09-2009 13:41 ]

• Molybdenum
Oke, het lijkt een beetje willekeur: Ook met compiz is compositing uitgeschakeld. Ik zie nu in de desktop settings dat je kan kiezen 'Resume compositing'. Dat heeft er al die tijd al gestaan, maar helemaal over het hoofd gezien.

Compositing staat dus 'temporarily disabled'. Hiermee heb ik wat verder kunnen zoeken en het lijkt als een recente bug gerapporteerd te zijn.

In de sessie error file vind heel wat waarschuwingen. O.a. "linearGradientxxxx"-opmerkingen, waar xxxx staat voor een nummer.
Pagina: 1