Toon posts:

Dual Celly 400@570 :Case cooling??

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bp6 met twee keer celly 400 die ik op zo'n 550-600 wil laten draaien. Op 400 blijft de temperatuur stabiel op CPU1:39 CPU2:41 System:39, maar als ik em op 550-600 probeer te laten draaien draait et eerst goed, todat de temperatuur al na 10-15 minuten is opgelopen naar 47/49/46 en de computer crasht, vervolgens moet ik dan weer een uur wachten tot ie is afgekoeld en win2K weer opstart. Zou case cooling een goede oplossing zijn en zoja : hoe doe ik dit?

btw : Ik heb al nieuwe koelers erop gezet

Verwijderd

Standaart case-koeling is voor in je PC een intake-fan en je voedings-fan naar buiten laten blazen...

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Holy crap! hoe krijg jij hem op die snelheid stabiel dan?

Ik heb ook een dual celly 400, en heb hem met een FSB van 92 ofzo op 570 gekregen, maar wel SUPERbrak. Ik kan ook niet naar 100 Mhz FSB (zwart beeld, geen POST)

How??? ik ook!! :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het probleem... op die snelheden die ik zei 550-600 loopt ie binnen een kwartier vast doordat de temperatuur stijgt, 1 van m'n 2 celly's start geloof ik op 622 nog net op in 95, de andere zit ook rond de 570 max.
O ja, je moet je voltage ff omhoog gooien, dat scheelt wel tegen vastlopen, maar daarom wordt ie juist te warm...

• php
  • Niet online

php

Dit is dus puur een temperatuurkwestie. Laat hem eens op een redelijk normale snelheid lopen, en bekijk het verschil met kap op de kast en zonder kap op de kast. (MBV Motherboard Monitor) Bij mij scheelt dit 5 graden. (Met kast dicht=warmer) dus er zal bij mij nog heel wat moeten gebeuren aan de kast. (nu alleen een extra fan naar buiten)
Wat voor koelers gebruik je?
Wellicht is waterkoeling iets voor je: geluidsarm, en heel koel (zonder peltiers ongeveer 20-30 graden). Kijk anders even in het waterkoeling topic.
Ik moet wel zeggen dat je processoren bij 400 Mhz ook al belachelijk warm worden (40 graden) Mijn procs 366@550/2.0v worden 39 en 41 graden. Bij 366 ongeveer 30 graden.
Zit er (voldoende) koelprut tussen de procs en de koelers. Dit was bij mij een probleem, en scheelde ongeveer 12 graden!!

Persoonlijk zou ik zeggen, ga voor waterkoeling en peltiers, dan is wellicht 600 haalbaar. Ik denk dat ik alleen voor waterkoeling ga, veel verder dan 112 zal ik toch niet komen, ivm overklokken va video en geheugen, etc.

• Marc H
  • Laatst online: 05:42

Marc H

- - Is wakker - -

Laat je kast eens open, (zet er evt. een buro ventilator voor), en kijk eens of hij dan wel stabiel blijft. Zo ja, dan heb je een oplossing als hieronder nodig.

Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/hheida/dual.jpg

In de zijkant van mijn dualtje (c300a@450)zit een ventilator geschroeft van 12cm groot.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

herman: 12 graden verschil met wat meer koelpasta?
Waar meet je de temperatuur dan??
Als je het in je heatsink meet dan lijkt me niet dat het goed gaat bij jou. Als je teveel van de pasta ertussen doen, dan wordt de geleiding minder en dus je heatsink wat koeler. Maar je processor kan ze hitte niet kwijt dus die wordt warmer! Van dat koelpasta is maar heel weinig nodig hoor.

casekoeling: hoeft helemaal niet duur te zijn hoor! Er was hier laatst een topic over 'vuilnis bulten'. Daar kan je uit ouwe computer fans halen uit de voeding enzo.
Wat je moet doen is met die fans (je kan ze ook gewoon kopen in een elektronica zaak zoals ik ook gedaan heb:>) is een goeie airflow maken lang je processor. Aan de zijkanten lucht inzuigen en boven je processor lucht wegblazen naar boven.
Ik heb gaten in mijn kast gemaakt met een figuurzaag, werkt perfect!

je kast open is wel goed om ff te testen, maar dan blijft de lucht toch nog wel wat hangen.......je moet gewoon fans op gaan hangen en dan moet je een goeie koeling krijgen. Je processors hebben wel kans om stabiel op hoge snelheid te blijven lopen, als ze het een kwartier goed doen! (oh ja...wel koelprut gebuiken! ik weet niet of je dat al hebt, maar is wel heel handig..)

• php
  • Niet online

php

RdB: Ja, 12 graden verschil met koelpasta, de temperatuur gemeten op de onderkant van de celerons (BP6). Zelf ben ik er ook van geschrokken. Ik wist dat koelprut nut had, maar niet dat het zoveel zou uitmaken.

De koelpasta die erop zat, was te weinig, dus slechts de helft van de processor maakte via koelpasta contact met de koelvin. Bovendien zijn de processors behoorlijk aan de holle kant, maar ik heb nog geen tijd / zin gehad om ze te vlakken. Ik heb nu relatief veel prut ertussen, en zodanig aangedrukt dat het overtollige ertussenuit geperst is.

Kast open is inderdaad leuk voor testen, maar mijns inziens niet een permanente oplossing. Goede airflow in de kast is belangrijker. Eventueel voor airflow ook de bandkabels bundelen (overlangs doorsnijden/trekken) en met een tapeje bundelen. Scheelt een slok op een borrel.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:42
Heb hier dual 400@570 met globalwin coolers en een 8cm ventilator eronder die erlangs blaast, verder een open kast, temp komt niet hoger als 40 graden. Op 600 post ie wel maar blijft hangen als windoos naar de grafische mode schakelt.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:19
Ik heb een BP6 met (tijdelijk o'corz) 1 Celly 400 op 32/33 graden (volledig belast)

Case koeling valt vet tegen....tenzij je de bedrading wegwerkt..ik heb een HX08 kast, en de Flatcabels verpesten alles!
Ik moet nog langere regelen, want deze kan ik zo niet wegwerken :(
Met Tie Wraps moet je die flatcabels wegwerken.

Je zou ze ook uit elkaar kunnen halen zodat je een klein bundeltje hebt...dit was een keer op tweakers (en deze tip heb ik van Ruud).

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:19
Ik moet trouwens nog 2 Global Win FEP32 koelers regelen.

Er werd me op het HWF 2x aangeboden, allebei haakten ze af...schiet toch niet op man!

Gewoon lekker bestellen in the USofA.
Pagina: 1