HDD kapot?

Pagina: 1
Acties:

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo,

Iets meer dan 2 jaar terug heb ik een pc gebouwd voor iemand.
Paar dagen geleden belde hij me op dat hij een melding kreeg bij het opstarten bij de pc, en een fout van windows kreeg en zichzelf toen uitschakelde. Hij vertelde het een beetje vaag, want hij heeft er niet zo veel verstand van.

Ik daarheen gegaan, en de pc aangezet, melding wat ze bedoelden was de keuze tussen windows normaal starten of veilige modus etc.

Pc gewoon doorgestart en werkte prima, even de logboeken bekeken, maar niet echt veel bijzonders gezien.

Ik zag dat er nog geen SP1 geinstalleerd was op het vista systeem, dus dit aangezet en naar huis gegaan en gezecht dat ze het verder wel door konden klikken.

Volgende dag belt hij me weer op, ik ga kijken, heel de pc is super traag geworden, de muisaanwijzer knippert, viel amper op te werken. Toen opgestart in veilige modus, maar hier werkte de pc normaal.

Via systeem herstel SP1 installatie ongedaan gemaakt, en toen via de MS site weer sp1 gedownload ipv via windows update. Hij was ruim 2 uur bezig met de installatie, en nu blijft hij opeens hangen op een zwart scherm met wat van het register en foutcode: 0xc01a001d

Ik kwam met geen mogelijkheid meer in Windows, dus even vista cd erin gedaan, en proberen in de herstelmode te komen.
Maar ik kom niet verder dan windows is loading files, en daarna een zwart scherm en dan niks meer.

Echter als ik de HDD los koppel dan komt hij gewoon in setup.

Even via seatools volledige scan gedraaid, maar is gewoon goed.
Toen ik in het logboek keek zag ik ook niks van disk errors.

Weet iemand wat dit kan zijn, disk kapot?
Of zou ik als ik alle partities verwijder via ubuntu wel weer de setup in komen?

• detim
Heb net trouwens even met een andere hdd getest.
Die komt windows setup wel door...
dus ik ga even proberen documenten te backuppen, en dan alle partities wissen, kijken of ik dan in setup kom.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik denk niet dat je harddisk kapot is. Dit klinkt meer als een gevalletje dat je kennis de SP1 installatie (je weet dat er ook al een Vista SP2 is?) halverwege afgebroken heeft en daardoor Vista niet meer lekker start (half upgedate e.d.). Idem herstelmodus via de cd. Hang de disk inderdaad even aan een andere comp oid, haal de documenten er af (en vertel hen dat ze echte backups moeten maken zodat je de volgende keer niet zo veel moeite hoeft te doen ;)), en formatteer de disk en installeer Vista overnieuw. (en blijf er bij tot alles klaar is :P)

Rail Away!

• detim
Heb nu de hdd aan me eigen pc gehangen, maar die start wanneer deze er aan hangt niet meer door met windows 7.
De extra disk blijft dan bezig met ratelen. en het windows boot scherm loopt niet door
Dus nu ga ik het eens met ubuntu testen.

[ Voor 9% gewijzigd door detim op 20-09-2009 20:46 ]