Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik zit met een klein merkwaardig probleempje, ik heb sinds vandaag mijn AMD Athlon II X4 620 quadcore in mijn Asus Crosshair (AM2) bordje gedrukt en het werkt prima alleen herkent Windows 7 maar 2 cores (misschien omdat ik hiervoor een dual-core had met de zelfde setup?).

Wat me ook een beetje kinderen zorgen baard is dat tijdens de POST hij "AMD Uknown model" aangeeft, zelfs nadat ik naar de nieuwste bios heb geflashed (versie 1207).

Volgens deze site zou mijn moederbord gewoon quadcores moeten ondersteunen: http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/CROSSHAIR.html.

Ook CPUz geeft aan dat er maar 2 cores zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/b8sllh.png

Zou een windows reinstall een oplossing bieden om 4 cores te herkennen?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
volgend die website zouden Phenoms inderdaad moeten werken, maar er staat niets over de Phenom2 of afgeleiden
dit hoeft niet zo erg te zijn, ik heb zelf jaren gewerkt op een moederbord die de cpu niet correct herkende :)

heb je al een bios reset gedaan? dat helpt soms, daarna een herinstallatie van Windows (ik weet het, dat is niet verplicht, maar in vage gevallen is het handig om zeker te zijn en dingen uit te kunnen sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Ik doe nu even een windows herinstallatie, gewoon compleet leeg en opnieuw installeren dus dat zou moeten werken opzich, nou maakt het mij ook niet uit dat hij de naam niet correct weergeeft als hij maar 4 cores herkent ben ik tevreden :)

Ik laat zo wel even weten of dat geholpen heeft :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

catfish schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:26:
volgend die website zouden Phenoms inderdaad moeten werken, maar er staat niets over de Phenom2 of afgeleiden
Op de website van asus staat dat de phenom II en athlon II niet ondersteund worden (handigere site voor dit soort dingen), dus ik denk niet dat je je mobo de CPU goed kunt laten herkennen. Eventueel kan je een CPU-benchmark proberen en vergelijken met scores op internet van de 620, en kijken of ie wel gewoon goed genoeg scoort.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Linkje? Want ik zie geen expliciet bericht dat hij niet wordt ondersteunt.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, niet dat hij expliciet niet wordt ondersteund maar de nieuwe II-CPU's staan niet bij de CPU support list, op de asus-site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=9s5xj9DAuUWX35gT

Staat er niet tussen.

edit: te laat ;)

edit2: Er staat idd geen Athlon II X2 tussen. De dualcores zijn al in juni en juli uitgegeven en ook hier is geen bios update voor verschenen. Ik zou dus niet verwachten dat die er nog aankomt...

[ Voor 61% gewijzigd door pkwarts op 20-09-2009 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Het werkt!, alle 4 cores worden ondersteunt na een complete reinstall (lang leve de NAS als backup). Ook al wordt deze processor niet officieel ondersteunt, toch werkt hij, met de laatste bios update (1207 op moment van schrijven) in ieder geval.

Toch hartstikke bedankt voor de hulp :)

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/29ftu06.png

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Had ik eigenlijk niet verwacht om eerlijk te zijn, nadat een BIOS-update niet hielp. Maar toch mooi :) Ook mooi om te zien dat de nieuwe CPU's gewoon nog werken op (sommige) AM2-borden, als de athlon II x4 620 het doet zullen andere athlon II's en phenom II's het ook wel doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Ik denk ook dat de rest van de AM3 CPU's het ook gewoon doen omdat in de bios change logs ook staat dat het bios AM2+ cpu's ondersteunt, en dus ook AM3 cpu's omdat die backwards compatible met elkaar zijn.

Maar toch verbaasd het mij ook want het bordje is al lang niet zo nieuw meer en heeft al aardig wat overclock pogingen ondergaan :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel even uit de sloot halen na een maandje..

Ik heb ook een Asus Crosshair, maar wil graag de AMD Phenom II X4 955 Black Edition kopen en die erop schroeven... O-) Als er iemand is die dit al heeft geprobeert en het werkt op dit bordje hoor ik het graag.

Gr. Daniel
Pagina: 1