Geen beeld en veel lawaai(videokaart) bij opstarten pc

Pagina: 1
Acties:

• Wijkert
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-04-2022
Hallo allemaal, ik zit met een probleem. Ongeveer een maand geleden heb ik een nieuw systeempje gekocht en ben er als hij eenmaal is opgestart erg tevreden over. Helaas geeft mijn computer nog wel eens problemen (aanwezig zins het begin) bij het opstarten. Soms(ongeveer 50% kans), nadat de powerbutton is ingedrukt blijft het beeldscherm zwart terwijl de pc wel gewoon opstart. Daarnaast blaast de fan op de videokaart op maximale toeren, wat een pluresherrie geeft. Dit los ik op door de pc steeds te resetten, totdat de videokaart niet meer blaast en hij weer normaal opstart. Dat ik niet tevreden met deze (noob-)oplossing ben, ligt natuurlijk voor de hand.

Mijn systeem ziet er als volgt uit:

Gigabyte GA-MA78GM-UD2H
Model : AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor, Speed : 3.2GHz
Memory Module : 2x Kingston 2G-UDIMM 2GB DIMM DDR2 PC2-6400U DDR2-800 (5-5-5-18 3-23-6-3)
ATI Radeon HD 4890 Vapor-X
Cooler Master 500W (Silent)
SAMSUNG HD103UJ (1TB, SATA300, 3.5", 7200rpm, NCQ, 32MB Cache)
PLEXTOR DVDR PX-800A (ATA66, DVD+-RW, CD-RW, 2MB Cache)
Windows System : Microsoft Windows 7 Ultimate 6.01.7100, Platform Compliance : x64

Ik heb via google lopen zoeken of iemand met ditzelfde probleem een oplossing had gevonden, maar soortgelijke problemen deden zich vooral voor bij vrij oude systemen en niet bij nieuwe. Advies zoals, maak je pc schoon of vervang de fan, lijkt me voor mij niet van toepassing.
Het is erg moeilijk om via trial&error dit probleem op te lossen omdat het probleem niet continu zich voordoet, maar een random interval volgt.

Hebben jullie enig idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken en wat ik zou kunnen proberen om het op te lossen? Alvast bedankt voor jullie reacties.

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-04 13:23
Hoe zit het met de stekkertjes van de videokaart?

• Wijkert
michaelmou schreef op maandag 21 september 2009 @ 09:23:
Hoe zit het met de stekkertjes van de videokaart?
De videokaart heeft twee connectoren en beide zijn van stroom voorzien.

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 20:40
Valt de pc ook uit tijdens gamen of stresstest van de GPU?

Probeer anders eens een 600 watt voeding als deze beschikbaar is

• Wijkert
_Rene_ schreef op maandag 21 september 2009 @ 16:11:
Valt de pc ook uit tijdens gamen of stresstest van de GPU?

Probeer anders eens een 600 watt voeding als deze beschikbaar is
Helaas heb ik geen grotere voeding beschikbaar, maar ik weet vrij zeker dat 500 watt genoeg is voor dit systeem. Zeker omdat dit probleem zich alleen voordoet tijdens het opstarten en mijn pc tijdens elke stresstest(bv benchmark) totaal geen problemen geeft. Is zelfs nog nooit vastgelopen sinds dat ik hem heb, maar dat is misschien ook wel te danken aan win7 die mij trouwens erg bevalt.

• Wijkert
Is het trouwens mogelijk dat een van de twee kabels of de videokaart zelf dit probleem veroorzaakt (in de zin van dat ze bijvoorbeeld kaduuk zijn aangeleverd), of is dat zeer onwaarschijnlijk? Daarnaast zat ik nog te denken dat het mogelijk is dat een instelling in de bios dit probleem veroorzaakt, kan alleen geen instelling vinden die bijvoorbeeld iets te weinig of te veel stroom naar de videoslot loost. Iemand nog tips wat ik zou kunnen proberen?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 11:59

KneoK

Not in a million lightyears

Dat je videokaart continu blijft blazen heeft gewoon met het niet booten te maken, als ik te ver overklok (om maar iets te noemen) dan blijven mijn kaarten (4870's) ook blazen als een gek als mijn systeem niet boot. Het lijkt een coldboot probleem te zijn, je kunt bijvoorbeeld eens proberen ietsjes meer spanning op je geheugen, processor of chipset te zetten in de bios.

Als de kaart te weinig stroom krijgt dan laat 'ie dat overduidelijk weten (mijn 4870's piepen dan als een gek) dus het lijkt me sterk dat dat het is. Dit zal overigens niet het geval zijn als je voeding gewoon niet toereikend is maar alleen als een van je twee connectors niet (goed) aangesloten is. Maar zoals je zelf al zegt, je systeem blijft tijdens stresstesten wel gewoon draaien, dus de voeding zou ik niet direct als schuldige aanwijzen (al heb ik wel verhalen gelezen over compatibiliteitsproblemen tussen sommige voedingen en moederborden, iets met te vroeg of te laat spanning sturen, dus het kan geen kwaad ergens een andere voeding op de kop te tikken om in ieder geval te testen).

• Wijkert
Ik zit er over te denken om wat te gaan experimenteren met het verhogen van de spanning op mijn geheugen, processor of chipset. Waar moet op letten als ik met de waardes in de bios aan de gang ga?

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:52

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als alles stock loopt en je zelf niet hebt lopen overclocken zie ik ook geen reden om dit wel te doen omdat het waarschijnlijk het probleem niet op zal lossen en nog mogelijk schade kan doen ook. Dat de kaarten zo blazen bij het opstarten lijkt me vrij normaal en zal als de driver is geladen in je OS op automatische fan snelheid overschakelen.

Je kunt een aantal dingen controleren:
- Dat de videokaart als primaire video output wordt gebruikt in het bios (niet bijv. onboard vga / hdmi)
- Videokaart goed in het slot zit en alles goed aangesloten is
- Andere output proberen op de kaart

Ik weet niet hoe oud je kaart is maar als je nog garantie hebt zou ik de kaart gewoon terug sturen natuurlijk :)

www.maartendeboer.net

• KneoK

KneoK

Dat de kaarten zo blazen is niet normaal, dat is inherent aan het niet booten. Elke 'recente' kaart die ik gehad heb (X1950Pro, 8800GTS512, 2xHD4870) heeft dezelfde symptomen gegeven bij niet booten, fans die op 100% staan te blazen en daar niet meer mee ophouden. Bij een normale boot doen ze dat even een seconde en dan gaan ze direct tijdens POST al omlaag naar zon 37% in het geval van mijn huidige HD4870's. Er zal dus ook niets met de videokaart aan de hand zijn, het is echt een bootprobleem, maar het kan natuurlijk geen kwaad om wat onderdelen in een andere pc te testen (als dat mogelik is).

Wat betreft de spanning, ik heb het uiteraard niet over MV's ;) Topicstarter zal even de standaardwaarden van zijn apparatuur moeten achterhalen, mem zal ergens tussen 1.8V en 2,1V liggen, als je die 0,1V extra geeft is er niets aan de hand, chipset en vcore zou ik niet weten, maar beiden kun je veilig met een of twee kleine stapjes (dus gewoon de kleinste die je BIOS toelaat) verhogen, heeft verder niets met overklokken te maken. Let wel op dat vanaf de auto instelling 1 stapje omhoog veel te weinig kan zijn, daarom even goed checken wat de standaardwaardes moeten zijn, die stel je in de BIOS in en dan verhoog je de waardes met 1 of 2 stapjes. Doe het ook niet alledrie tegelijk, maar test alles even apart, bijvoorbeeld eerst mem ietsjes omhoog en bij problemen die weer omlaag en dan je chipset verhogen, idem voor vcore van je processor. Meer dan die 1 of 2 stapjes wordt wel onzin, dan zit je toch ergens met een defect. Ik zeg niet dat het de oplossing is, maar zeker dat het een mogelijke oplossing kan zijn voor een coldboot probleem.

Laat ook voor de zekerheid Memtest even een nachtje draaien en draai een paar uurtjes een CPU stresstest (zoek er dan wel eentje die allevier je cores tegelijk 100% belast, iets als OCCT), dan weet je in ieder geval zeker of het wel of geen hardware defect is.

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-03 20:42
@ OP: ik had ongeveer hetzelfde probleem met een nieuw systeem en de videokaart (Asus nVidia GTS 250) bleek kapot te zijn volgens de PC boer . Er zit een nieuwe in (zelfde merk & type) en alles doet het weer sinds een maand of twee *even afkloppen*

Als je nog garantie hebt zou ik daar mooi gebruik van maken ;)

• Wijkert
Het gaat flink lang duren om de spanning op alle mogelijke onderdelen apart te verhogen, dus ik hoop dat de modjes me ff tijd gunnen en dit topic nog niet (ivm inactiviteit) sluiten.

• Wijkert
Is het trouwens het beste om de spanning van mijn geheugen, processor en chipset te verhogen tegelijk te verhogen? Ik bedoel, in mijn bios zijn namelijk 6 waardes aan te passen, te weten: ddr2 voltage control, northbridge volt control, southbridge volt control, cpu nb vid control en cpu voltage control. Het is goed mogelijk dat ik niet genoeg van het hele technische aspect van hardware af weet, maar het lijkt me logich dat onderdelen in zo verre met elkaar in contact staan, dat het licht verhogen van elk apparte waarde dit probleem niet op zou hoeven lossen. Daarintegen is het uitproberen van alle logische en onlogische onbegonnen werk, aangezien de pc steeds moet afkoelen (coldboot simuleren) ben ik wel een aantal jaar bezig. Iemand een geniale ingeving wat betreft het testen van de spanning?

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 12:10

Audione0

Strijdt der titanen

Die herrie die je kaart maakt is volgens mij gewoon normaal bij het booten. Als eenmaal de pc is opgestart en windows is geladen zijn je drivers ook geladen van je videokaart en stopt de fan met blazen.

Die herrie heb ik ook bij het booten van mn systeem. Staat je fancontrol aan in CCC, dus geforceerd op weinig toeren. Dit resulteerd in herrie bij het booten. Dit omdat de kaart zichzelf weer koud wil maken, en de de optie "fan control" nog niet geladen is in windows, omdat windows zelf ook nog niet geladen is en zo geen programma kan aanspreken.

Alleen dat je beeld op zwart blijft staan, snap ik niet...

[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 02-10-2009 16:42 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Wijkert
Audione0 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:40:
Die herrie die je kaart maakt is volgens mij gewoon normaal bij het booten. Als eenmaal de pc is opgestart en windows is geladen zijn je drivers ook geladen van je videokaart en stopt de fan met blazen.
Ok, maar alleen als hij geen beeld geeft, blijft het beeld zwart. Als hij normaal opstart, wat soms wel en soms niet gebeurd, blaast het niet op volle toeren.

[ Voor 30% gewijzigd door Wijkert op 02-10-2009 17:22 ]

• Wijkert
Hoi allemaal,

De afgelopen week heb ik omstebeurt de voltages van mijn geheugen, processor en chipset met 1/2 stappies verhoogd, maar helaas heeft dat het probleem niet opgelost. Wel vermoed ik dat het echt om een coldboot probleem gaat, aangezien het probleem zich momenteel 90% inplaats van 50% van de keren dat ik mijn systeem koud opstart zich voordoet. Het is momenteel namelijk een stuk kouder in vergelijking met de datum dat ik dit systeempje (hartje zomer) kocht.

Heeft iemand nog een geniale tip voor het oplossen van dit probleem?

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Heb je niet een buurman/jongen/vriend die een vergelijkbare kaart heeft zodat je die even kunt testen in je systeem (paar dagen of zo)?
...momenteel 90% inplaats van 50% van de keren dat ik mijn systeem koud opstart zich voordoet.
Dus, het is nu kouder en van de 10 keer dat je opstart gaat het nu dus 9 keer fout in plaats van 5 keer? Klopt dat?

"Cold boot" heeft niets met de temperatuur te maken. Cold boot (ook wel hard boot genoemd) is een boot vanuit rust (uit stand). Een warm boot is een boot door een restart te doen vanuit het operating systeem (dus vanuit een draaiend systeem).

Manusjes van alles kunnen multitasken

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

Cheezus

Luiaard

Dit is een bekend probleem met de 4890 Vapor-X kaarten. Ik heb er zelf ook last van, tenzij ik m'n pc alleen 'zacht' uitzet (normaal maak ik hem helemaal spanningsloos met een stekkerblok).
Je kun je kaart wel omruilen aangezien niet alle kaarten er last van hebben, je moet dan alleen wel de winkel kunnen overtuigen dat de videokaart echt het probleem is omdat het misschien niet bij hun testopstelling voorkomt...

En over het 100% spinnen van de fan bij het booten: een standaard 4890 doet dit inderdaad altijd bij het opstarten voor een paar seconden, de Vapor-X doet dit normaal _niet_ en begint gewoon op +/- 30%.

[ Voor 19% gewijzigd door Cheezus op 09-10-2009 21:02 ]

• Wijkert
Dus, het is nu kouder en van de 10 keer dat je opstart gaat het nu dus 9 keer fout in plaats van 5 keer? Klopt dat?
Dat klopt, misschien wat cryptisch van me uitgelegd.

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Zou een geaard stopcontact misschien helpen, 't is maar een ideetje, weet niet of het kan helpen.

Manusjes van alles kunnen multitasken

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik weet dat we hier allemaal tweakers zijn en maar wat graag aan onze pc-tjes sleutelen.. maar een systeem van 1 maand oud zou ik toch echt gewoon voor garantie terug sturen als het een hardware probleem had...

• Wijkert
[b]
"Cold boot" heeft niets met de temperatuur te maken. Cold boot (ook wel hard boot genoemd) is een boot vanuit rust (uit stand). Een warm boot is een boot door een restart te doen vanuit het operating systeem (dus vanuit een draaiend systeem).
Hmm, wel vreemd dat wanneer ik hem 10 sec laat draaien terwijl hij blaast(en geen beeld geeft) het systeem vervolgens wel steeds opstart.
jimbo123 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 21:48:
Ik weet dat we hier allemaal tweakers zijn en maar wat graag aan onze pc-tjes sleutelen.. maar een systeem van 1 maand oud zou ik toch echt gewoon voor garantie terug sturen als het een hardware probleem had...
Misschien heb je wel gelijk, mijn eerste reactie is alleen dat ik het zelf wil oplossen en dat is vast niet altijd de "beste" oplossing.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Wijkert schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 21:55:
[...]

Misschien heb je wel gelijk, mijn eerste reactie is alleen dat ik het zelf wil oplossen en dat is vast niet altijd de "beste" oplossing.
Ik begrijp je gevoel.. want dan heb je ook een snelle oplossing en leer je er nog wat van...
Je neemt echter wel het risico dat je recht op garantie komt te vervallen... vooral als je met voltages gaat spelen.

Verwijderd

Dat risico valt wel mee zolang je niet overdrijft. Maar ik zou inderdaad die bak gewoon even terug doen naar de boer waar je het hebt gekocht en hen het laten uitzoeken, tenzij je alles dubbel hebt liggen.

Het kan goed zijn dat primusz gelijk heeft over die VaporX, zou me zelfs niet verbazen, maar een normale (zie reference design) kaart gaat tot de grafische kaart ge-initiliazed is op 100% draaien. Moest het geen VaporX zijn zou ik nu zeggen dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat het de 4890 is (nuja, niet waarschijnlijker dan het geheugen ofzo), maar nu weet ik het zo niet goed.

In ieder geval zou ik eens proberen een speakertje aan te sluiten op je moederbord, normaal geeft hij een andere piep als het het initializen van de 4890 is als bijvoorbeeld een geheugen probleem.
En als je dat niet hebt zou ik eens proberen met 1 latje geheugen, en als dat niet werkt het andere.

• Wijkert
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:33:
Dat risico valt wel mee zolang je niet overdrijft. Maar ik zou inderdaad die bak gewoon even terug doen naar de boer waar je het hebt gekocht en hen het laten uitzoeken, tenzij je alles dubbel hebt liggen.

Het kan goed zijn dat primusz gelijk heeft over die VaporX, zou me zelfs niet verbazen, maar een normale (zie reference design) kaart gaat tot de grafische kaart ge-initiliazed is op 100% draaien. Moest het geen VaporX zijn zou ik nu zeggen dat het me onwaarschijnlijk lijkt dat het de 4890 is (nuja, niet waarschijnlijker dan het geheugen ofzo), maar nu weet ik het zo niet goed.

In ieder geval zou ik eens proberen een speakertje aan te sluiten op je moederbord, normaal geeft hij een andere piep als het het initializen van de 4890 is als bijvoorbeeld een geheugen probleem.
En als je dat niet hebt zou ik eens proberen met 1 latje geheugen, en als dat niet werkt het andere.
Maar als het bijvoorbeeld het geheugen zou zijn, is het dan niet vreemd dat het systeem na opstarten helemaal stabiel loopt? Sinds dat ik hem heb is hij nog nooit vast gelopen.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ik geloof dat m'n vorige post niet duidelijk genoeg was :P

Het is een bekend probleem van de Sapphire 4890 Vapor-X!

Zie ook deze thread op het amd forum:
http://forums.amd.com/gam...catid=260&threadid=116337

Kaarten uit een bepaalde batch vertonen deze symptomen. Je kan het p/n & SKU opzoeken om te kijken of deze hetzelfde zijn als in die thread maar volgens mij is dat niet de enige batch met problemen (ik heb mijn nr. nog niet bekeken).

Dus nog een keer: Het is je videokaart! Enige oplossing is RMA'en!

• KneoK

KneoK

Die thread heeft 13 posts ? Jeetje, alle Vapor X kaarten hebben inderdaad hetzelfde probleem ;)

En bij hoeveel van die 13 heeft de RMA geholpen ? Ik zie nog geen enkele oplossing daar namelijk in dat topic behalve van iemand die van iemand anders wat serienummers heeft gekregen. Er wordt daar net zo goed over voedingsproblemen gesproken. Ik vind RMA pas aan de orde als je alles geprobeerd hebt en zoals ik het nu lees heeft de TS nog niets geprobeerd maar alleen getwijfeld of 'ie iets wil doen. Het verhogen van spanningen kan een coldboot net zo goed oplossen en daar zit gewoon geen risico aan als je dat gewoon doet zoals ik al eerder zei, dat is bij meerdere problemen in het verleden wel als oplossing gebleken voor een coldboot probleem. Als dat een RMA voorkomt dan bespaart je dat gewoon een hoop ellende, je bent je kaart niet kwijt, loopt niet het risico met een nieuwe kaart hetzelfde probleem te hebben, lijkt me de moeite waard om gewoon te proberen. Dus nog een keer: sluit uit wat je uit kunt sluiten. Klakkeloos een videokaart terugsturen is zinloos, voor hetzelfde geld is het wel je geheugen of moederbord, dat kun je niet zeker weten zonder dingen te proberen. Als je uiteindelijk van alles geprobeerd hebt dan kun je altijd nog onderdelen RMA sturen, maar een videokaart verdenken aan de hand van 13 posts lijkt me wat voorbarig, zeker als je geen enkele garantie hebt dat een volgende kaart niet hetzelfde probleem zou kunnen veroorzaken.

Wil je toch op garantie spelen, stuur dan inderdaad het hele setje weg, als er dan een ander onderdeel kapot is dan komen ze daar direct achter en kunnen ze dat vervangen. Als jij alleen je videokaart wegstuurt en het blijkt iets anders te zijn dan ben je weer terug bij af en heb je kans dat de verkoper je ineens een stuk minder serieus neemt als je weer met je probleem aan komt zetten.

Verwijderd

Wijkert schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:39:
[...]

Maar als het bijvoorbeeld het geheugen zou zijn, is het dan niet vreemd dat het systeem na opstarten helemaal stabiel loopt? Sinds dat ik hem heb is hij nog nooit vast gelopen.
Daarom zei ik bijvoorbeeld ;)

Maar een coldboot probleem is sowieso raar, want je systeem werkt perfect, tenzij je cold boot, dus an sich is elk probleem dat je dan hebt raar, want alle onderdelen werken wel.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

KneoK schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 16:28:
Die thread heeft 13 posts ? Jeetje, alle Vapor X kaarten hebben inderdaad hetzelfde probleem ;)
Google er maar eens op dan, er zijn een stuk meer probleemgevallen.
Ik heb een gewone 4890 en een Vapor-X variant (originele 4890 maakte teveel lawaai), de originele doet het altijd perfect en de Vapor-X vertoont ook deze symptomen (maar gelukkig wat minder vaak).
Pagina: 1