je zal inderdaad moeten booten van cd. Van XP naar vista kan je zo, omgekeerd ga je waarschijnlijk je schijf moeten formateren. (neem dus eerst even een backup van al wat je lief is )
sluggha schreef op zondag 20 september 2009 @ 18:40:
je zal inderdaad moeten booten van cd. Van XP naar vista kan je zo, omgekeerd ga je waarschijnlijk je schijf moeten formateren. (neem dus eerst even een backup van al wat je lief is )
Kan het niet zo dat ik bij het opstarten kan kiezen welk OS ik ga gebruiken?
Je zal daarvoor eerst een aparte partitie moeten maken waar je XP dan op gaat installeren. Vervolgens zal je de installatie van Vista moeten herstellen om de bootloader weer terug te zetten naar de Vista versie.
Ik kan me eerlijk gezegd totaal niet voorstellen dat je dit niet hebt kunnen terugvinden door éérst dingen op te zoeken, hetzij via de GoT search - je vraag is namelijk vaker voorgekomen en daar had je dan ook al de uitleg kunnen vinden - of via een Google search.
De stelregel is: oudste OS eerst installeren, omdat de nieuwere Windows versie een oudere wel herkent en opneemt in een bootloader, andersom is dat niet het geval.
Dan zul je achteraf de vista bootloader moeten herstellen, bijvoorbeeld door de installatieDVD er opnieuw in te stoppen en de opstartbestanden te herstellen.