Core i7 en 6Gb DDR3 fysiek geheugen probleem.

Pagina: 1
Acties:

• venon2nd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05-2025
Dag beste mensen,

ik heb sinds gisteren mijn nieuwe pc geinstalleerd, en ik moet zeggen dat mijn verwachtingen niet waar werden gemaakt. Het betreft een HP M9751 met Core i7 en 6Gb DDR3. Ik vond dat de pc erg traag was, en schoof het op het indexeren wat vista moet doen. Nu kwam ik aan het kijken in de taskmanager, en tot mijn verbazing is het beschikbare fysiek geheugen bijna leeg!
Zie:

Fysiek geheugen (MB)
Totaal 6134
In cache 4494
Beschikbaar 12

Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is... Kan iemand me inlichten?

°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-02 14:05

CoolGamer

What is it? Dragons?

Windows gebruikt het geheugen weldegelijk, ondanks het lijkt van niet. Het houdt bestanden in het geheugen vast zodat die sneller gestart kunnen worden. Als een programma meer geheugen nodig heeft wordt dat geheugen vrij gemaakt.

[ Voor 146% gewijzigd door CoolGamer op 20-09-2009 18:25 ]

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• venon2nd
Dus het betekend dat dit normaal is?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:26
Er zit ongeveer 4,5GB in de systeem cache. In feite zet hij vaak gebruikte bestanden al 'preventief' in het geheugen, voor als ze nodig zouden zijn. Als je iets opstart zal het nieuwe programma zijn geheugen opeisen van de cache. Dit is dus compleet normaal. :)

Welkom op GoT trouwens :w

[ Voor 5% gewijzigd door Malantur op 20-09-2009 18:24 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Je mist nog een gegeven. Ik heb op linux (of freebsd) het volgende rijtje:
code:
1
2
3
4
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          5880       5235        645          0        852       1866
-/+ buffers/cache:       2516       3364
Swap:         8644          0       8644

Als het goed is heb jij ongeveer 6134 - 4494 - 12 = 1628 MB actief geheugen. De cache is normaal: deze slaat de bestanden die op je hdd staan tijdelijk op in ram zodat ze de volgende keer veel sneller worden geladen. Deze cache wordt automatisch gebruikt door actieve programma's wanneer deze programma's meer ram nodig hebben. Waarschijnlijk ligt het probleem gewoon bij windows vista.

• venon2nd
Ok, dat verklaart nog niet waarom het af en toe vreselijk langzaam is.

Nog een paar fouten. Vista service pack install gaat fout, en het systeem heeft al meerdere malen gehangen... Na controle bleek het probleem een 32 bits versie van bullguard te zijn, dit heb ik vervangen door een 64 bits, en hangt nu niet meer.

Tevens vind ik het vreemd dat tijdens installatie van software enkel 1 kern wordt gebruikt, en deze slechts voor iets van 40%... Duidelijk in taskmgr dat de andere 7 zo goed als niets staan te doen... Ook normaal?

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een cache maakt een computer sneller door bestanden die van de harddisk worden geladen in het geheugen te laten zitten, zodat ze een volgende keer niet opnieuw van de harddisk worden gelezen.

Windos Vista gaat echter bij voorbaat al bestanden in het geheugen zetten, nog voordat ze worden gebruikt. Dat werkt m.i. averechts omdat die harddisk zit te ratelen voor bestanden waarvan niet zeker is of je ze gebruikt. Als het dan ook nog om meerdere gigabytes gaat, verklaart het de traagheid. Het is normaal dat een cache gigabytes groot wordt als je al langere tijd bezig bent, maar direct na een reboot zou een cache leeg moeten zijn. Dat vooraf vullen vind ik geen goed idee. Maar dat is wel uit te schakelen.

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-02 14:05

CoolGamer

What is it? Dragons?

Even een kleine verduidelijking van mijn eerdere post:
Geheugen gebruik
Links zie je System Information dialoog van Process explorer. Deze geeft iets preciezer het geheugengebruik aan. Het rood onderstreepte regeltje geeft hetzelfde getal weer (alleen de ene in kB en de ander in MB).

Beschikbaar geheugen in taakbeheer is geheugen waar helemaal niks in staat. In de standby lijst staat geheugen wat bestanden vast houdt zodat ze sneller geopend kunnen worden, maar indien nodig kunnen die ook toegewezen worden aan andere programma's wanneer die meer geheugen nodig hebben.

Voor installatiefouten zou je in het logboek van Windows kunnen kijken of je daar de reden ziet staan.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02 15:09
Laat maar screenshot was een voorbeeld.

[ Voor 74% gewijzigd door MoBi op 20-09-2009 19:02 ]

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:45
installer programma's zijn meestal single threaded, dus gebruiken ze maar 1 core
het installeren van een programma is vaak enkel gelimiteerd door de harde schijf of het installatiemedium (cd, dvd,...) dus is het niet onlogisch dat een snelle i7 daar weinig last mee heeft

ram geheugen vrij maken gaat zeer snel, het inladen daarentegen komt van de harde schijf en dus traag
Windows Vista houdt dus bij welke programma's jij het meest gebruikt en gaat die al preventief inladen
op het moment dat je dan een nieuw/weinig gebruikt programma gaat gebruiken, maakt Windows direct het nodige geheugen beschikbaar

als de pc op sommige momenten traag doet, moet je toch eens nakijken hoe dat zou komen

• venon2nd
Ik kijk het gewoon nog even aan, voor mn gevoel begint het al iets sneller te lopen allemaal, en geen hangs meer.

Mocht ik nog iets vaags tegenkomen dan post ik het

• venon2nd
Zo, gefixed! Even voor de goede orde zal ik hier ook de oplossing voor mijn probleem geven:
Ik had dus een HP M9751 PC gekocht, hierin zat een NVidia GT220 grafische kaart, deze had ik vervangen door mijn HD4870x2. Nooit meer aan de voeding gedacht, deze was echt te zwak. Nu een nieuwe (zwaardere) voeding ingebouwd, en alles loopt op rolletjes.
De klachten waren:
- System hang
- System reboot
- Windows update failures
- Extreem langzaam in gebruik
- Volgens taskmanager kwam processor gebruik niet boven de +/- 4%
- Lang niet al mijn geheugen werd gebruikt (ook niet tijdens zwaardere tests)
- Geen enkele game loopt langer dan een paas seconden

Nooit gedacht dat een voeding voor dit soort klachten kan zorgen... Ik dacht meer iets van dat het systeem alleen uit ging ofzo, dit staat ook in de bios als optie, Stay off / auto reboot...

In ieder geval bedankt voor de mensen die hebben meegedacht, en mocht ik weer wat hebben dan zal ik het HIER posten, er wordt namelijk binnen 1 minuut gereageerd, en dat zegt toch wel wat!

Groeten Stefan.

Pagina: 1