Sebazzz schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:18:
Ik zou zowieso voor een PCI/PCIe kaart gaan. Behalve dat die inderdaad beter bereik hebben, zitten ze ook niet tegen het limiet van transferrate aan zoals een USB dongle, en ze steken niet gevaarlijk uit je kast. Je zal niet de eerste zijn die zijn USB poorten sloopt omdat ie tegen zijn dongle aanschopt.
Ik zou juist een USB geval *met* een USB verlengkabel aanraden. Orientatie van de antenne maakt bij WiFi enorm uit (15 graden verschil kan al 50% signaal schelen), bij een vaste antenne achterin je PC zit je hoe dan ook vast aan de bevestigingspunt, met een USB verlengkabel kun je in alledrie de vlakken vrij bewegen en dat ding ook nog eens uit de EMI-nachtmerriegebied achter je PC halen

Overigens hoeft Sweex niet per sé slecht te zijn, het is maar net wat voor chipset er op die kaartjes zit. Ik heb hier bijvoorbeeld een Sweex wireless b/g kaartje wat in feite gewoon een Atheros wifi kaart met een Sweex sticker is. Hij doet het in ieder OS prima, en de performance is geweldig.
Chipset is één factor, de gebruikte antenne(s) ook. Ook daar geldt dat Sweex niet per definitie slecht hoeft te zijn, maar omdat je niet weet wat voor vlees je in de kuip hebt, heb je geen garanties.
Verreweg de beste USB WiFi NIC die ik in handen heb gehad is de Netgear WN-111(v1). De chipset (Marvell TopDog) was niet eens zo geniaal, maar de antenne was vele malen beter dan andere die ik heb gezien. Zoals in de WN-111v2 (waar weliswaar de betere rt2680 chip in zat, maar de antenne gewoon shit is). Helaas is de v1 niet meer leverbaar
Persoonlijk vind ik trouwens "de mogelijkheid om een kabel aan te leggen is er niet" maar ee slap excuus. Die mogelijkheid is er altijd, jij wilt alleen de daarvoor benodigde handelingen niet verrichten. Bedenk dat je geen gaten hoeft te boren, maar de kabel makkelijk langs plinten en onder trappen kunt leggen. Je hebt niet meer gereedschap nodig dan een hamer en een doosje kabelklemmetjes voor EUR 3 bij de bouwmarkt.
Als je laptops+WiFi gewend bent, gaat het niet slechter worden op een desktop+WiFi, maar het kan stukken beter. IMHO is het simpel: vaste PC = vaste kabel. Geen gedoe met bereik, geen gedoe met speed drops, geen gedoe met kwakkelende verbinding omdat de buren even de babyfoon aanzetten of een kop soep in de microgolfoven opwarmen...
Bedenk sowieso dat de marketingspecs van WiFi onmogelijk optimistisch zijn - 802.11n belooft 300Mbit/s, maar je gaat zelfs in theorie niet meer dan 140Mbit/s halen, en daarvoor moet je router en NIC hebben die beide tegelijkertijd 2.4GHz en 5GHz aankunnen. Heb je een single-band router + NIC (en alle goedkopere zijn dat), dan moet je rekening houden met absolute max rond de 80Mbit/s en IRL maximumsnelheden tussen de 40 en 60Mbit/s.
Daar komt nog eens bij dat max snelheden niet interessant zijn voor het gamen. Minimumsnelheden en bijbehorende lag zijn dat. Als je verbinding max 60Mbit/s doet maar af en toe een lagspike heeft waardoor je ping naar 2000ms omhoogschiet ben je (veel) beter af met een betrouwbare 10Mbit/s Ethernetverbinding uit het jaar nul