Toon posts:

Wat voor snelheid haal jij?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik samen met een vriend een point to point verbinding gemaakt van mijn naar zijn huis en halen over een afstand van 259 Meter 1,08Mb/sec zonder LOS.

Misschien leuk om naast de aantal dBi en de SWR metingen ook te vertellen wat voor snelheid je werkelijk haalt en in combinatie met welke antenne en ap.

De opzet had ik als volgt en natuurlijk als je meer kwijt wilt kan dat ook

Punt A

AP of Client merk/type: (merk en type)
Wireless Mode: (802.11A/B/G/N)
Kanaal:(2,4Ghz of 5Ghz)

Versterker merk/type: (merk en type van een eventuele antenne versterker)
zendvermogen in mW: (zendvermogen)

Antenne merk/type:(merk en type of zelfbouw)
Antenne soort: (Omni, Sector, Richt etc.)
dBi: (de gemeten sterkte)
SWR: (de gemeten standing wave ratio)
Foto van de antenne: (url naar foto)

Toepassing:
point to point voor delen van bestanden of vergroten bereik van wifi netwerk
thuis/kantoor omschrijf gewoon waarvoor jij het gebruikt.)

Afstand in meters van AP: (afstand in meters)
Download snelheid kb/s: (het downloaden van een bestand via de wifi antenne op die afstand)
Upload snelheid kb/s: (het uploaden van een bestand via de wifi antenne op die afstand)

Punt B inden afwijkt van punt A

AP of Client merk/type: (merk en type)
Wireless Mode: (802.11A/B/G/N)
Kanaal:(2,4Ghz of 5Ghz)

Versterker merk/type: (merk en type van een eventuele antenne versterker)
zendvermogen in mW: (zendvermogen)

Antenne merk/type:(merk en type of zelfbouw)
Antenne soort: (Omni, Sector, Richt etc.)
dBi: (de gemeten sterkte)
SWR: (de gemeten standing wave ratio)
Foto van de antenne: (url naar foto)

Toepassing:
point to point voor delen van bestanden of vergroten bereik van wifi netwerk
thuis/kantoor omschrijf gewoon waarvoor jij het gebruikt.)

Afstand in meters van AP: (afstand in meters)
Download snelheid kb/s: (het downloaden van een bestand via de wifi antenne op die afstand)
Upload snelheid kb/s: (het uploaden van een bestand via de wifi antenne op die afstand)

Hoe snel ga jij?

Verwijderd

Topicstarter
en laat ik ook maar gelijk beginnen

Punt A

Client merk/type: Senao Engenius EOC-5610
Wireless Mode: 802.11A
Kanaal: 5Ghz

Versterker merk/type: n.v.t.
zendvermogen in mW: n.v.t

Antenne merk/type: Senao Engenius EOC-5610 (intern)
Antenne soort: Sector
dBi: 13 (volgens fabriek)
SWR: niet kunnen meten ontbreken apparatuur
Foto van de antenne: http://www.sunnus.nl/images/DSC01786.JPG

Toepassing:
point to point verbinding voor delen van bestanden

Afstand in meters van AP: 259 Meter
Download snelheid kb/s: 1086 kb/seconden (ongeveer)
Upload snelheid kb/s: 1076 kb/seconden (ongeveer)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Op zowel Punt A als punt B:

Client merk/type: Senao Engenius ECB-8610
Wireless Mode: 802.11A
Kanaal: 2,4 Ghz

Antenne merk/type: Gaasantenne
Antenne soort: Richt
dBi: 19 (volgens fabriek)
SWR: niet kunnen meten ontbreken apparatuur

Toepassing:
Point to point verbinding voor delen van bestanden en internet op lokatie B.
Afstand in meters van AP: 150 meter
Download snelheid: 22 Mbit (2,75MB/s)
Upload snelheid kb/s: 22 Mbit (2,75MB/s)

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-11-2025
Download snelheid kb/s: 1086 kb/seconden (ongeveer)
Upload snelheid kb/s: 1076 kb/seconden (ongeveer)
Deze ervaring heb ik ook met 2x een saneo 5610. Eén staat in AP mode en één in Client-bridge. Echter ik heb getest met beide antennes een paar meter uit elkaar.

Ik vond deze snelheid een beetje tegenvallen. Zelfs als ik koos om geen beveiliging te gebruiken kwam ik niet veel hoger. Heeft iemand een idee waarom dit zo is?

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:56
Ik haal met een sweex LW300 & LW303 max 30 mb/s beide richtingen, over een afstand van 2 meter. Verschillende instellingen geprobeerd... Via een draad haal ik continue 95mb/s beide richtingen tussen mijn PC en een netwerkschijf.

• nico_van_wijk
P.E.T.E.R. schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:29:
Ik haal met een sweex LW300 & LW303 max 30 mb/s beide richtingen, over een afstand van 2 meter. Verschillende instellingen geprobeerd... Via een draad haal ik continue 95mb/s beide richtingen tussen mijn PC en een netwerkschijf.
30 Mb/s is niet echt slecht als je 54 Mb apparatuur hebt. Beveiligingscodering kost nl. behoorlijk wat snelheid.

• ik222
  • Niet online
nico_van_wijk schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:45:
[...]

30 Mb/s is niet echt slecht als je 54 Mb apparatuur hebt. Beveiligingscodering kost nl. behoorlijk wat snelheid.
Sterker nog 30Mbit is meer dan wat theoretisch mogelijk is met 54Mbit apparatuur. Dit omdat het geen duplex is en je die 54 dus sowieso door 2 moet delen. De max is dus 27Mbit en ook die zal je in de praktijk nooit halen ;)

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Uhmm, omdat het geen duplex is moet je de snelheid door 2 delen? Alleen als allebei de kanten tegelijkertijd iets willen versturen uiteraard.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:59
Als er veel verkeer beide kanten op is kan je wel door 10 delen ofzo, aangezien de wifi adapters constant kijken of er niet n ander al aan het zenden is (zo ja, wacht dan even en probeer het opnieuw... kost veel tijd).

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• ik222
  • Niet online
Saab schreef op woensdag 04 november 2009 @ 22:48:
Uhmm, omdat het geen duplex is moet je de snelheid door 2 delen? Alleen als allebei de kanten tegelijkertijd iets willen versturen uiteraard.
Verkeer terug is er altijd ;)

• Saab
Verkeer als in?

Je kunt wel heel wijs vertellen dat je je snelheid door twee moet delen maar zodra ik een udp achtige verbinding opbouw en de andere partij niets verstuurd(firmware upgrade naar telefoon oid) loopt er grotendeels data slechts 1 kant op. Dus door twee delen is er dan zeker niet correct.

• ik222
  • Niet online
Saab schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:25:
Verkeer als in?

Je kunt wel heel wijs vertellen dat je je snelheid door twee moet delen maar zodra ik een udp achtige verbinding opbouw en de andere partij niets verstuurd(firmware upgrade naar telefoon oid) loopt er grotendeels data slechts 1 kant op. Dus door twee delen is er dan zeker niet correct.
Dan nog komt er verkeer bijvoorbeeld om de verbinding op te zetten en te onderhouden. Lees dit maar eens : http://www.oreillynet.com.../wireless_throughput.html

• Saab
Dan heb je het over wireless, jouw stelling is dat half duplex per definitie voor een halvering van de snelheid zorgt. ;)

• nico_van_wijk
nico_van_wijk schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:55:
[...]

Deze ervaring heb ik ook met 2x een saneo 5610. Eén staat in AP mode en één in Client-bridge. Echter ik heb getest met beide antennes een paar meter uit elkaar.

Ik vond deze snelheid een beetje tegenvallen. Zelfs als ik koos om geen beveiliging te gebruiken kwam ik niet veel hoger. Heeft iemand een idee waarom dit zo is?
Euh, maar heeft er misschien nog iemand een theorie waarom ik maar 1000 kb/s haal?

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:56
nico_van_wijk schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:45:
[...]

ik222 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 22:42:
[...]

Sterker nog 30Mbit is meer dan wat theoretisch mogelijk is met 54Mbit apparatuur. Dit omdat het geen duplex is en je die 54 dus sowieso door 2 moet delen. De max is dus 27Mbit en ook die zal je in de praktijk nooit halen ;)
Het is een 300MBit ding (zeggen ze), dus ik vindt het nog vrij tegenvallen. Ik heb ook hun tips geprobeerd, maar dat heeft geen invloed op de snelheid...

• ik222
  • Niet online
Voor wireless N is het inderdaad niet al te best, daar moet toch wel 70 a 80Mbit mee te halen zijn.

@saab: Ja natuurlijk gaat het hier over wireless. Maar half duplex is ook nog iets heel anders dan wat draadloos gebruikt. Draadloos is namelijk geen duplex dus ook niet half duplex.

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-02 17:04
Even een newbie vraag: waar kan ik makkelijk mijn netwerksnelheid mee meten? Gewoon een bestand kopieren en dan handmatig klokken of is er ook een handig programma voor?

BVD

Rene aka mdamstel aka FlopDoc

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• ik222
  • Niet online
Iperf

Dat is een tool die niet wordt beperkt door de harddisk snelheid van de machines en die dus zuiver de netwerksnelheid meet.
Pagina: 1