• aap411vm
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05-2023
Beste tweakers,

Ik ben van plan een netbook aan te schaffen maar zit nog te twijfelen of ik er één moet nemen met een SSD of een HDD

Ik ga een jaar rondreizen in azie, australie en nieuw zeeland. Nu ben ik een beetje benieuwd of de HDD's tegenwoordig tegen een flink stootje kunnen. (Die netbook gaat gewoon los me backpack in wss). Een beetje ruimte zou wel erg fijn zijn aangezien ik ook wat filmpjes erop wilt kijken. En mij DSLR meeneem. Daarnaast moet de netbook ook XP draaien i.v.m GPS tracking device driver gezeur >:)

Dus de grote vraag is eigenlijk in hoeverre kan een HDD tegen een stootje? Kan ik dat ding zonder sleeve in mijn backpack stoppen? Ik verwacht dat er met die backpack ook wel lichtjes wordt gegooid. Of toch voor SSD gaan en wat SD kaarts erbij kopen voor data?

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12 11:40

Icyzer

Goudvis

Je kan ook gewoon een 2,5' portable hdd mee nemen voor je filmpjes etc, en dan erin (als dat beter is, dunno) een ssd :)

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Ben tijdje terug nog op reis geweest en in hostels verbleven, veel mensen hadden laptops en netbooks bij, als pseudo tweaker :) wil je toch ooit weten wat er inzit, meeste hadden gewone HDD.
Allemaal backpackers ... het is niet meer zoals 5-10 jaar terug.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik zou zeggen neem je laptop of netbook altijd mee in een aparte tas daarvoor gemaakt mee aan boord in het vliegtuig. Die bagageladers kunnen nogal eens best wel ruig gooien met die tassen hoor. Ik neem mijn laptop altijd mee aan boord. In mijn notebook zit ook gewoon een HDD.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:50
Gewoon laptop uit in je rugzak. Dan word de kop die de data leest van de schijven in de hd, geparkeerd, en kan die niks beschadigen

Zucht...

Verwijderd

als je niet met je tas gaat gooien dan kan een hdd er wel redelijk tegen. Meestal staat het maximale toegestaande schok wel in de specs van je hdd :) Zowieso raad ik je wel aan om je laptop in backpack wel helemaal af te sluiten, al draaiende is ie stuk gevoelliger volgesn mij.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:55
Idd, harde schijf kan wel tegen een stootje, mits deze niet actief is. Daarom hebben de bestere notebooks ook een freefall sensor om bij een vrije val de harde schijf stel te zetten. In dat geval kan deze altijd tegen een behoorlijke stoot en zou hij prima in je rugtas overleven. Als ie valt en je laptop staat aan dan is de kans wel heel groot dat hij kapot is.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:01

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Hoeveel storage verwacht je te gaan gebruiken met je filmpjes en DSLR? Een 160GB hdd in bijv. een 1000HE krijg je niet zomaar vol met foto's, zelfs al schiet je RAW (45gig voor 1 maand canada, en dan schiet ik niet selectief, maar er lustig op los).
Voor mee te zeulen films lijkt het me niet echt nodig, maar voor de foto's zou ik wel voor backup storage meenemen, of er toch aan denken om niet met je hele datapakket rond te zeulen. Afhankelijk van hoeveel data het is, zou je er aan kunnen denken om SD kaartjes (pricewatch: Kingston 16GB SDHC Class 4 Flash Card bijvoorbeeld) met materiaal terug te sturen via de pakketpost zodra ze vol zijn.

Wat betreft je vraag over het tegen een stootje kunnen van een hdd: ja ze kunnen tegen een stootje, maar met een jaar backpacken denk ik niet dat iedereen je zal garanderen dat het 100% goed zal gaan.

Hier staat tekst

• aap411vm
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05-2023
Thanks voor de adviezen :) Inderdaad voor een backup ben ik van plan de foto's op een lagere kwaliteit te uploaden wanneer mogelijk. en daarnaast zelfs wat SD kaartjes per post versturen.

In het vliegtuig ga ik hem sowiezo niet in het ruim laten zetten want die lui gooien je tas echt alle kanten op :P denk dat ik dan toch maar voor een HDD ga i.p.v een kleinere SDD disk

Thnx again
Pagina: 1