Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 16:55
beste tweakers,

Ik krijg binnenkort de Lian-Li PC-A71B als kast en hier zitten maat liefst 6 fans in. Als het even kan wil ik die ook aansturen natuurlijk. Nu weet ik daar zelf helemaal niets van hoe dit gaat dus ik heb gisteren uren zitten zoeken hoe ik dit het beste kan doen, temeer mijn mobo volgens de reviews geen rearcase fan aan kan sturen en 4 aansluitingen heeft voor fans.

Mobo: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
proc: amd phenom 955
cpu koeler: Mugen 2
PSU: Cooler Master Silent Pro M700

NB dit moet allemaal nog binnen komen, maar probeer alvast een idee te krijgen.

Nou heb ik als het goed begrepen heb meerdere opties voor die fans: of een fancontroller kopen of met fansplitters/soldeerbout in de weer gaan. splitters en solderen lijkt me lastig, dus ik wil best voor een paar tientjes zo'n controller kopen als dat moet, heb de test op hwi al een controllertest gelezen.

Ik snap alleen niet precies hoe het zit met die 3 pins molex en andere soorten aansluitingen. ben nog beetje echte noob. wat voor aansluitingen hebben de fans in de case (ik kan het gewoon niet vinden!) en hoe komt zoiets er dan uit te zien qua aansluiten? cpufan op mugen moet aangesloten op mobo als ik me niet vergis? waar kan ik hier evt meer info over vinden?

Is het raadzaam een controller van scythe of zalman aan te schaffen?

alvast bedankt!

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het beste is natuurlijk gewoon wachten op je spul en dan uitproberen en vooral kijken hoe het moet. 'T is vrij evident dat 3 pinnetjes op 3 gaatjes moeten etc..

Als je plaatjes wilt kijken ga dan naar de desbetreffende site van de fabrikant waar je je spul haalt en zoek product specs op, daar leer je ook genoeg van. Kijk bvb bij zalman of arctic, die hebben vaak goeie productfoto's.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:26

Compizfox

Bait for wenchmarks

Soms zijn 2 goedkopere fancontrollers (met 4 channels) goedkoper dan 1 met 6 channels.

Je kunt ook nog 3 pins naar molex 4 pins verlengstukjes kopen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
Beide heren bedankt voor de uitleg op deze vroege zondagmorgen (nou ja inmiddels valt het al wat mee).
Het beste is natuurlijk gewoon wachten op je spul en dan uitproberen en vooral kijken hoe het moet.
Dat zou fijn zijn inderdaad, maar ik probeer de kans dat ik straks al mijn spul heb en het niet aangesloten krijg alvast zo klein mogelijk te maken.
Je kunt ook nog 3 pins naar molex 4 pins verlengstukjes kopen.
Dat is handig, zou een computerboertje op de hoek die ook hebben, of moeten die besteld worden denk je?

ik heb verder net het volgende ontdekt:

de Zalman Mfc-1 die mij een optie leek heeft:
'....4 verlengkabeltjes meegeleverd die zijn bedoeld voor kanaal 3 t/m 6. Deze kabels kun je tussen de fancontroller en de 3-pins aansluiting van een fan aansluiten. De kabeltjes voor kanaal 1 en 2 (cpu en chassis-fan 1) zijn iets anders. Die kun je namelijk met een extra connector ook op het moederbord aansluiten voor het uitlezen van het toerental. Het grootste nadeel vind ik is dat er geen adapter bij zit om ook fans met 4 pins molex-aansluitingen te gebruiken.
volgens dit van tweakers geripte citaat zouden de case fans dus 3 pins molexen moeten hebben en zouden de cpu en chassis fan ook op het mobo aangesloten moeten worden, maar helemaal snappen doe ik het niet. ik heb de maual van die lian li al gedownload en gelezen, maar die is even informatief als de gemiddelde handleiding van een ikea tafeltje, fans worden niet een genoemd.... beetje stom van kast van 200+ euro

p.s. ik kan met de beste wil van de wereld niet vinden welke fans er in deze kast zitten.....zou ik dan toch af moeten wachten en die controller gewoon bestellen ervan uitgaand dat het 3 pin molexen zijn op de casefans? en anders van die verloopjes kopen?

deze fanspeed controller heeft zo te zien een 4pins, zegt dat iets?

[ Voor 11% gewijzigd door john milton op 20-09-2009 11:22 . Reden: aanvulling ]

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als het molexen zijn (4 pin) kun je het meteen aansluiten. Ander moet je van de verloopstukjes kopen, inderdaad.

Ik heb geen ervaring met computerboeren op de hoek, ik bestel altijd alles op de webwinkel Azerty. Ook omdat het maar 1 kilometer van mijn school afzit en ik er dus zo even langs kan gaan.

Zo'n ding moet je dan dus hebben: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=87607 Afbeeldingslocatie: http://nl.eetnordic.com/images/ItemImage.ashx?img=95287.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
Compizfox schreef op zondag 20 september 2009 @ 11:24:
Als het molexen zijn (4 pin) kun je het meteen aansluiten.
De zalman heeft juist 3 pins toch als ik die quote uit mijn vorige bericht goed begrijp, dan kan ik het toch alleen meteen aansluiten als de fans ook 3 pins zijn, of zeg ik nu iets heel doms?

thanks voor het opzoeken en laten zien van die connector btw, might come in handy...

[ Voor 10% gewijzigd door john milton op 20-09-2009 11:35 . Reden: forgot to say tenks ]

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat verloopstukje is om een fan met 3 pins aan te sluiten op een molex van 4 pins. Molexen zijn gewoon connectoren die uit je voeding kopen. Als je een fan hebt met 4 pins molex, kan je die meteen aansluiten op de voeding.

Als je een fan hebt met 3 pins kan je die OF aan sluiten op een fancontroller met 3 pins connectoren OF zo'n verloopstukje gebruiken en die dan aansluiten op de voeding.

Die fancontroller die jij aangaf (van LianLi) heeft ook een 3pin aansluiting voor de fans. Ook heeft hij een 4 pin Molex aansluiting, maar dat is om de fancontroller op de stroom aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
Ahhh okee zo wordt het al ietsie duidelijker! thanks a bunch! :)

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Graag gedaan hoor :)

Gewoon afwachten dus wat voor plugjes de fans hebben. Als je toch zeker wilt zijn, kun je misschien contact opnemen met iemand die een review erover heeft geschreven, of je mailt naar Lian Li zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
Compizfox schreef op zondag 20 september 2009 @ 11:55:
Als je toch zeker wilt zijn, kun je misschien contact opnemen met iemand die een review erover heeft geschreven, of je mailt naar Lian Li zelf?
I dit that actually! gisteren... en ook een paar maanden geleden met djduivert (fantastiche review van deze kast) met zelfde vraag. Maar ze reageren niet...

Och, je kunt toch niet alles plannen. Ik denk dat ik die zalman maar neem en als ik plugjes nodig heb bestel ik die later wel... kan iig vast wel een paar fans aan sluiten....!

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Over welke Zalman heb je het nu eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
zalman mfc-1 plus of mfc-1, weet nog niet zeker. die laatste heeft sowieso 3 pins, van de andere staat het niet op de site. Maar:

vond trouwens net in een review:
Eerst maar even alle kabels aansluiten, beetje prutsen met alle kabels van de 6 casefans. Het was overigens heel handig dat Lian Li converters meelevert, want je kunt alles zo op een 4-pins molexje aansluiten.
dus dat is erg handig!

No(ob) one lives forever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dus dan ben je er uit!

De fans hebben 3 pins, maar en zijn verloopstukjes bijgeleverd.
Je kunt dus de fans aansluiten op zo'n fancontroller, dan kun je ze harder en zachter zetten, of je gebruikt de verloopstukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john milton
jep it looks like it! thanks for the help!
Alstublieft, na 10 seconden zoeken in de Pricewatch.
ik snap niet precies wat je bedoelt timmer, die site had ik zelf ook open hoor ;) ik was vooral op zoek naar hoe het aan te sluiten.... Ik weet wel wat hij kost en hoe hij eruit ziet gelukkig :)

No(ob) one lives forever

Pagina: 1