Toon posts:

galvanische corrosie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, mijn eerste post hier ;)
Ik wil zelf een waterkoeling bouwen. (passief)
Heb al wat spulletjes gekocht; een Heatkiller 3.0 voor op de CPU en een Eheim 1048.
Voor de passieve radiator wil ik wat koperbuis aan elkaar fitten, bv. 4 spiralen parallel.
Ik heb hier een berg pijpfitspullen liggen maar dat is niet allemaal koper. Nog sterker de meeste T-stukken zijn van gietijzer.
Zou dat een probleem geven ivm. galvanische corrosie?
Veel spullen van internet; slangpilaren, T-stukken, koppelingen, bochtjes enz. zijn ook niet van koper.
Hoe denken jullie daarover?

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Toevallig ben ik op dit moment op zoek naar eenzelfde probleemoplossing :+ . Ik haalde gisteren mijn Aquacomputer waterkoeling eens uit elkaar; en ik zie tot mijn verbazing dat er gewoon een heel groot stuk uit m'n reservoir is weg-geërodeerd. De radiator bevatte allemaal zwarte troep, het leek wel afgewerkte olie :X

edit:

Aan topicstarter: Verschillende metalen + geleidende vloeistof == galvanische corrosie van het minst edele metaal. In mijn geval was dat dus aluminium. Nu heb ik na 6! jaar met deze setup gedraaid te hebben een lichte vorm van corrosie: er is ongeveer een halve millimeter weggecorrodeerd bij de inlet van het waterreservoir (die dus van alu is).

[ Voor 38% gewijzigd door Scyth op 20-09-2009 12:36 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-12 20:04

Swerfer

Hmm...

Scyth schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:22:
Toevallig ben ik op dit moment op zoek naar eenzelfde probleem.
De meeste mensen zijn niet op zoek naar problemen :X

Maar ontopic:

Is het ook niet zo dat de gebruikte vloeistof een katalisator kan zijn voor galvanische corrosie? Zou je bijvoorbeeld niet een hele dunne (hydrolische) olie kunnen gebruiken?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Swerfer schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:26:
[...]

De meeste mensen zijn niet op zoek naar problemen :X

Maar ontopic:

Is het ook niet zo dat de gebruikte vloeistof een katalisator kan zijn voor galvanische corrosie? Zou je bijvoorbeeld niet een hele dunne (hydrolische) olie kunnen gebruiken?
Zolang de vloeistof elektrisch geleidend is treed het fenomeen op.
Als jij een olie hebt die je pomp wel weg krijgt en niet geleidend is ben je van het probleem af.

Er zijn ook wel een aantal verschillende koelvloeistoffen voor computers die niet geleiden, zoals FluidXP+ en MCT5.
Uiteraard moet je dat spul onverdund gebruiken ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Na wat zoeken vond ik o.a. dit:
Afbeeldingslocatie: http://img39.imagefra.me/img/img39/2/9/20/carlo/f_ffv056qym_b2b5407.gif
De galvanische reeks schijnt nogal te variëren, hij is bv. afhankelijk van het gebruikte elektroliet en de oppervlakte.
Het verschil tussen koper (-0,18) en gietijzer (-0,70) is dermate groot dat ik waarschijnlijk ga afzien van het gebruik van gietijzeren onderdelen. Ook omdat het verschil in oppervlakte enorm gaat worden (een paar gietijzeren T-stukken en een enorme passieve koperen radiator).
Nu vind ik het niet zo erg dat de T-stukken oplossen (zo'n vaart zal het niet lopen) maar waar blijft dat opgeloste ijzer eigenlijk? :? Ik wil niet dat het neerslaat in mijn mooie Heatkiller!
Als koelvloeistof ga ik wss gedestileerd water met antivries (van de auto) gebruiken, zo'n 10%.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 16:33:
Na wat zoeken vond ik o.a. dit:
[afbeelding]
De galvanische reeks schijnt nogal te variëren, hij is bv. afhankelijk van het gebruikte elektroliet en de oppervlakte.
Het verschil tussen koper (-0,18) en gietijzer (-0,70) is dermate groot dat ik waarschijnlijk ga afzien van het gebruik van gietijzeren onderdelen. Ook omdat het verschil in oppervlakte enorm gaat worden (een paar gietijzeren T-stukken en een enorme passieve koperen radiator).
Nu vind ik het niet zo erg dat de T-stukken oplossen (zo'n vaart zal het niet lopen) maar waar blijft dat opgeloste ijzer eigenlijk? :? Ik wil niet dat het neerslaat in mijn mooie Heatkiller!
Als koelvloeistof ga ik wss gedestileerd water met antivries (van de auto) gebruiken, zo'n 10%.
In veel sets wordt koper met nikkel en aluminium door elkaar gebruikt. Gietijzer is edeler dan aluminium, dus zó snel zal het wel niet gaan. Na 5 á 6 jaar is er een klein beetje van mijn alu 'opgelost' en is neergeslagen als zwarte troep in m'n radiator. Ik heb 'm doorgespoeld en nu zit er niets meer in wat 'los' zit.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Topicstarter
OK, na lange tijd hier een update: omdat de Heatkiller niet voor deze 939socket is moest ik een andere klembeugel fantaseren:
Afbeeldingslocatie: http://img40.imagefra.me/img/img40/2/3/16/carlo/f_1m_6c11438.jpg

Van te voren de spreekwoordelijke rijstkorrel er tussen (Arctic Silver 5):
Afbeeldingslocatie: http://img37.imagefra.me/img/img37/2/3/15/carlo/f_2m_2241e28.jpg

Het setje staat nu zo te draaien, zonder radiator, met gewoon kraanwater:
Afbeeldingslocatie: http://img37.imagefra.me/img/img37/2/3/15/carlo/f_3m_2c85ba6.jpg

Dit is Coretemp na exact 30 min Prime95:
Afbeeldingslocatie: http://img40.imagefra.me/img/img40/2/3/16/carlo/f_gsk0ksnf6blm_eb957a8.jpg

- De temp van 44° vind ik zeer OK, temeer omdat de Athlon 25% overklokt is (van 2200 naar 2750 mhz).
- De inhoud van de fles is ongeveer 2 L. Deze zal zeker opwarmen, ik weet nog niet hoe ver.
- Nu moet ik nog op zoek naar een passieve rad. Ik heb wel een aluminium ding maar die wil ik niet gebruiken ivm de eerder genoemde galvanische corrosie.
Alles moet van koper of messing zijn. Zelfs de slangpilaren zijn allemaal van messing.
- Het kraanwater gaat natuurlijk nog vervangen worden (wss gedestileerd water met 5% auto-antivries.
- Het geheel gaat ook nog gelapt worden.
- Met groeten uit een zonovergoten Venlo :O
:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2010 05:46 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:36
Venlo? bij jou ook al grijs en grauw?
Wat bedoel je met een radiator, want als je een high-compressed radiator gebruikt dan krijg je minder prestaties dan een waarvan de vinnen verder uit elkaar staan, mits je geen fan gebruikt ;) .
Dus dicht bijelkaar is voor ventilatoren, en verder uit elkaar(reserator enzo,..) fanless.

Alleen kun je wel nog beter temps krijgen als je de klemmen beter kunt stabiliseren, denk ik...
Druk er eens op onder load kijken of de temps veranderen ^^ .
Voor de rest, wel leuk om eens te zien.
Kijk wel dat de radiatoren horizontaal staan en niet verticaal, scheelt nogal...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

Kon je niet een "opoffer" metaal in je reservoir doen zodat de rest niet corrodeert, of zoiets?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 19:05

AlexanderB

7800 rpm

dan kom je nog uit met of al je onderdelen galvanisch 'verzinkt' of een heleboel geleidende vloeistof (metaaldeeltjes van opoffermetaal) die bij een lek door je computer loopt...

• Lemmy18
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10-2024

Lemmy18

H2O-cooling addict

pssst, je kon ook de am3/2 versie gekocht hebben, die past geloof ik wel nog op s939 ;)

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Verwijderd

Topicstarter
Nu, ik wil eerst het WC-verhaal een beetje onder de knie hebben, de Heatkiller heb ik gekocht met oog op de (toekomstige) aanschaf van een I7-860.
Wat betreft de opofferanode; dat vind ik allemaal lapwerk, voor als het niet anders kan. Ik heb veel gelezen over galvanische corrosie en ik doe gewoon alles met koper. Theoretisch heb ik zelfs geen gedestilleerd water nodig!
Nu het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://img40.imagefra.me/img/img40/2/3/16/carlo/f_5m_e41fd87.jpg
De kat was al met een (hopelijk) goedkeurende inspectie bezig.
Hier vlakbij wordt een fabriek gesloopt. Binnen verrekt (serieus) het van de airco's dus ik daar naar binnen stormende een airco naar buiten zeulende teneinde deze een tweede leven te geven. Ik kreeg geen klachten van de werklui omdat die allemaal al naar huis waren O-) heh heh
Het plan is om een soort Reserator 3 :) te maken. Desnoods zet ik 2 of 3 van die dingen parallel.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

dat ziet dr uit alsof je met 1 zat hebt voor heel je pc.. met de notie dat het voor geen meter passief gaat draaien, je zult dr wel n fan in moeten douwen...

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-12 21:58
Lijkt me dat daar een koelmiddel in zit, net als in een koelkast. Uitkijken met openen dus...

Verder lijkt het me 1 lang en dun kanaal, dus je hebt wel een sterke pomp nodig. Ik heb ook nog zoiets liggen.

• alaintje
De pomp van de airco gebruiken? Die is op zijn minst genoeg.
En als je verschillende airco's parralel zet is het een ramp. Je moet ze in serie zetten...
Want anders veranderd de druk namelijk.
En waarom douw je er niet gewoon stille ventilatoren in? of iets anders, passief gaat dit niet lukken denk ik, of je moet zoveel ruimte hebben dat je er 4 langs elkaar kan zetten ofzo :9 . Dan duurt het zolang voor het water er weer is...
Naja een oppoffer materiaal? En dan? 20 liter in je kast zitten.. Lijkt me ook niet echt iets.

psst. wat wordt er gesloopt ? Ik won ook in Venlo, naja er om heen dan maar /in de buurt :O .

[ Voor 8% gewijzigd door alaintje op 17-03-2010 14:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img38.imagefra.me/img/img38/2/3/18/carlo/f_sufm_28483fd.jpg
Een ander slachtoffer!
Maar de Eheim trekt het niet en ratelt als een bezetene.
Er zitten 36 buizen in van 57 cm, dus 20,5 meter in totaal. Dat is verdeelt over 2 circuits en nog niet eens symmetrisch. Bovendien eindigen de 2 circuits in 2 piepdunne buisjes.
De Eheim denkt BARST! ;)
Hier moet dus de gasbrander aan te pas komen.
Desalniettemin toch een half uurtje Prime95 gedraaid met een overclock van 2200 naar 2950, max coretemp was 39° (passief). Helaas heeft mijn mobo maar 1,55V Vcore ter beschikking dus ik kan niet hoger zonder aan het mobo te gaan solderen.

• alaintje
Was het einde wel warm?
Lol, volgens mij is het warme water nog niet eens zover gekomen...
Je kunt volgens niet echt hoge temps krijgen met 3 van zo'n radiatoren denk ik..
leg je radiator eens recht, horizontaal maakt volgens mij een verschil ;) .
En een krachtigere pomp lijkt me niet zo erg :p .

Heb jij die 2 circuits zelf vastgemaak? want waarom gebruik je niet per circuit één pomp?

[ Voor 13% gewijzigd door alaintje op 18-03-2010 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die circuits zaten zo. Zal wel te maken hebben met de gewenste drukken in de airco.
Het vermogen van dat ding was 5,23 kW,koelcapaciteit 18000 BTU/h. Je maakt mij niet wijs dat dat ding in zijn eentje niet een lullig CPU´tje kan koelen, ook zonder fan.
De Eheim heb ik voor dit doel gekocht en ik wil hem graag gebruiken. Ik wil alles juist passief voor zo weinig mogelijk stroomverbruik en geluid. Dit is mijn 1e WC experiment dus ik heb er niet veel verstand van. Mss had ik beter een andere pomp kunnen kopen.
∀∀∀∀∀∀∀∀∀∀∀∀∀∀∀

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

euh, ja, en nee, een liang pompje heeft meestal iets meer opvoerdruk dan zo'n cheapo aquariumpompje.. (ook al is het een eheim)
dat ding kan 5.23 kw opnemen, met een fors verschil met kamertemp, minstens 15 graden, dus stel dat je evenveel waterkoeling dr in zou gooien, zou het water minimaal 15 graden warmer dan kamertemperatuur *eruit komen*, en dat is met de originele herriefan. zonder fan kan je inderdaad wel proberen passief te draaien, zeker aangezien je cpu en de rest nog geen 5% van die 5.23 kw gebruiken..
over die buisjes, dikke kans dat aan 1 van de 2 kanten juist expres een versmalling zit, dus loshalen is misschien inderdaad een goed idee :)

Verwijderd

Is dat nou een massief blok of zijn het heel erg veel finnen?
En zat er geen vloeistof in?
Wat betreft die corrosie: er zijn toch speciale vloeistoffen/additieven die dit tegengaan?

Echt een brute manier om mee te koelen, dat is nog wel een stapje groter dan autoradiatoren, was dat ding zwaar of niet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 12:52:
Is dat nou een massief blok of zijn het heel erg veel finnen?
En zat er geen vloeistof in?
Wat betreft die corrosie: er zijn toch speciale vloeistoffen/additieven die dit tegengaan?

Echt een brute manier om mee te koelen, dat is nog wel een stapje groter dan autoradiatoren, was dat ding zwaar of niet?
Natuurlijk zijn dat vinnen :P

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

neem niet aan dat de rad erg zwaar is, een paar kg.. autorads zijn dikker materiaal..

Verwijderd

Topicstarter
De maat is 60 bij 30 bij 6,5 cm. Ik schat een kilo of 3. Er zat geen vloeistof in.
Ik heb de versmallingen er af gehaald:Afbeeldingslocatie: http://img37.imagefra.me/img/img37/2/3/19/carlo/f_1m_9397898.jpg
Het vreemde was dat ik met de gasbrander de zooi niet los kreeg? Het zit gelast of zo? Daarom heb ik het afgezaagd.
Uiteindelijk had ik boven en onder dit:
Afbeeldingslocatie: http://img37.imagefra.me/img/img37/2/3/19/carlo/f_2m_f6d65fb.jpg
Het T-stuk lijkt 20 keer zo dik als de buizen maar dat is gezichtsbedrog. Er past 12 mm. slang op.
Met dit geval heb ik proefgedraaid op het aanrecht en de Eheim trok het zowaar zonder mankeren _/-\o_ !
Echter nadat ik hem aansloot op de pc begon het gelazer weer, wel veel minder erg dan eerst. De combinatie rad, CPUblok en zo'n 2,5 meter slang is te veel voor Mr. Eheim (of is het mevr?).
Dus nu moet de rad flink gemod, getweakt, gecustomised worden. Wat nu 2 circuits zijn, een van 14 buizen en een van 22 buizen gaat worden 2 van 8 en 2 van 10 buizen. Dus 4 circuits. Daarmee wordt de weerstand naar schatting gekwarteerd.
Weet iemand hoe die buizen aan elkaar gefit zijn?? Ik zie nergens de kleur van tin, het lijkt wel puur koper allemaal.

• alaintje
Misschien is de weerstand van je cpu blok teveel :p ?
Heb je al eens alles geprobeerd op de zelfde hoogte te houden? Of zoveel als dit kan dan.
Dat verminderd de weerstand ook weer.
En voor de rest moet je het aan iemand anders vragen..

Edit:/ dan nog iets, hoe jij je T-stuk nu hebt staat niet erg goed denk ik.
Je moet de loops aan e zijkanten vastmaken zeg maar en de Eheim aan het lange T stuk.
dus de rads moeten tegenover elkaar staan, het water gaat echt niet zo makelijk een bochtje maken hoor :) .

[ Voor 36% gewijzigd door alaintje op 20-03-2010 12:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
In een closed loop is geen hoogteverschil (behalve als er ergens lucht zit).
Op deze manier gaat het niet werken; hij moet aangepast worden.
Dit is het plan: (de voorkant is zichtbaar, de achterkant half)
Afbeeldingslocatie: http://img37.imagefra.me/img/img37/2/3/20/carlo/f_toaim_3ecbcba.jpg
Geel zijn de bochtjes die verwijderd moeten worden. (alleen aan de voorkant van de rad zitten afneembare bochtjes)
Groen is een slang die er op moet.
Rood worden de 4 ingangen.
Blauw worden de 4 uitgangen.
SsSsSsSsSsS

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2010 22:21 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Over het ratelen van je pomp.

Heb je de Eheim pomp wel met teflon gemod ? De meeste Eheim pompen ratelen omdat er iets speling tussen de rotor en de as zit. De as met een stukje teflontape verpakken lost het op.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11 18:49

Blord

Hello Kitty !

Ik zou van die messing koppelstukjes aan de uiteinde van de buizen solderen. De waterslangen passen daar beter op en kans op lekken is wat minder. Ik heb ook zo'n radiator in mijn waterkoeling en een Eheim 1048 pomp. Dat werkt allemaal prima.
Vroeger koelde ik dat met een 120mm fan maar nu zit daar een 200mm Coolermaster fan in. Het past precies in de behuizing en is doodstil.

Over de galvanische corrosie, deze rad heb ik al een paar jaar en nooit last gehad van lekken of corrosie. Ik zorg ervoor dat alle metalen die in contact komt met het water van koper of messing is. Als koelvloeistof gebruik ik demi water met een scheutje koelvloeistof van de auto.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Computer/rad1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Computer/rad2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Computer/rad3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Computer/rad4.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Blord op 20-03-2010 23:06 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 02:02:
Er zat geen vloeistof in.

Weet iemand hoe die buizen aan elkaar gefit zijn?? Ik zie nergens de kleur van tin, het lijkt wel puur koper allemaal.
Zit nooit vloeistof in zo'n splitunit, maar freon, takkezooi dus.
Die buizen zijn niet gefit, maar dmv hardsoldeeren verbonden.
Las bestaat uit koper, zink en zilver, krijg je niet met een gewone brander los.

En die BTU's en kW die hier net rond vlogen hebben natuurlijk weinig te maken met die verdamper die jij daar hebt.
Maar dat zijn de gegevens van de compressor die in het andere deel van de splitunit op het dak staat.
Sowieso is koelen iets anders dan verwarmen en in principe ga jij nu je kamer verwarmen met dat blok.
Terwijl hij gemaakt is om te koelen.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• alaintje
Deze unit kon ertoch ook zijn om een kleinere te koelen?
Ik bedoel misshcien voerde deze wel de warmte juist af.. Wij zullen het niet weten maar maakt het uit? Denk maar niet dat je nu 50idle haalt ofzo zeker lager. En dan moet je nog naar het koelblok kijken lijkt me. Hij gaat hem zowieso lappen wat de prestaties bij de meeste wel verbeterd

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:40

Zenix

BOE!

een heatkiller moet je niet lappen.

Verwijderd

Topicstarter
Oxellaar schreef op zondag 21 maart 2010 @ 08:51:
[...]
Las bestaat uit koper, zink en zilver, krijg je niet met een gewone brander los.
De bochtjes heb ik met een gewone brander er af gehaald. Ik denk dat dat alleen met een volle cartridge gaat, je moet vet veel warmte toevoegen om de boel roodgloeiend te stoken en uiteindelijk gaat het vloeien.

Verwijderd

Topicstarter
@PilatuS; De Eheim mod zal ik doen, bedankt voor de tip!
@Blord; Grappig, we krijgen dan ongeveer hetzelfde!

Inlaatspruitstuk: (1 in, 4 uit)
Afbeeldingslocatie: http://img40.imagefra.me/img/img40/2/4/3/carlo/f_sga9wstej2rm_668dd8b.jpg
De slangpilaren heb ik gelijmd met 2-componenten epoxylijm.
Het "ding" begint vorm te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://img37.imagefra.me/img/img37/2/4/3/carlo/f_112gryskm_e803d00.jpg
Het uitlaatspruitsuk is ook meteen reservoir.
Is er ook een soort "uglyestmod"-verkiezing?
Ik denk dat ik wel een kansje maak op een prijs!
HAHAHA :)
Natuurlijk had ik precies één slangpilaar NIET! :(
Dus kan ik nog niet proefdraaien..

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2010 04:12 ]

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Tsjongejonge, je bent behoorlijk aan het hobieën zeg.

Je weet dat je ook gewoon een passief rad kan kopen als je wilt?
Zoiets bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.heranke.com/catalog/images/14365.jpg

Als je 't nog niet kent raad ik je aan om eens op het Highflow forum te kijken. Daar lopen flink wat mensen rond met veel waterkoeling-ervaring, en alles wat er bij komt kijken.

Succes met je project, ga dit topic zeker een tijdje in de gaten houden.

Verwijderd

Is toch leuk dat hij helemaal zelf wat in elkaar bokst als beginner, geeft mijn inziens een stuk meer voldoening.
Ik weet nog mijn eerste wc setup, taaie slangen, 2 pinnen in de socket scheef, dilemma bij de regenboog :P, pinnen weer rechtgebogen en gelukkig werkte alles weer, mobo heb ik zelfs verkocht, dus scheve pinnen hoeven niet altijd een afschrijving van het mobo te betekenen :).

Over de mod, ben erg benieuwd naar het eindresultaat, ziet er iig al bijzonder uit 8)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:40

Zenix

BOE!

Volgens mij zijn die grote passieve radiators meestal van allu, en niet van koper. Dus dan presteert dit beter.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 04-04-2010 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof niet dat de passieve rad's die te koop zijn goed functioneren. Het beste voorbeeld is de Reserator waar je vervolgens een FAN voor kunt kopen. Natuurlijk kan de rad hierboven wel functioneren als je er meteen 3 of 4 koopt.
Als ik kan kiezen tussen 2 Reserators óf 3 zoals hierboven óf zelf iets maken kies ik voor het laatste. Bovendien wil ik de rad van koper hebben.

Ik heb gestressed met mijn rad zoals hij nu is:
Afbeeldingslocatie: http://img37.imagefra.me/img/img37/2/4/8/carlo/f_a8oa7m_aa4c725.jpg
De meting duurde 1½ uur. De overclockte Athlon levert naar schatting 100W. De coretemp stabiliseert zo te zien op 45° na 1½ uur, dan geeft Orthos een foutmelding. Ik vermoed dat de northbridge (als ik het goed heb) te heet wordt. Weet iemand een leuk waterblokje daarvoor?

• Gnermo
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Pagina: 1