Linksys WRT54G als accespoint

Pagina: 1
Acties:

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09-2025
Hoi allemaal,

Ik ben al ruim 5 uur bezig om mijn linksys WRT54G als accespoint aan de praat te krijgen. Dit heeft een jaar lang gewerkt, maar ik moest mijn linksys vandaag resetten.... Ik heb beneden een kastje staan, daar komt de inkomende kabel van KPN uit, die via een DSL kabeltje naar mijn Speedtouch 510i gaat. Vanuit de Speedtouch gaat er een LAN-kabel naar boven, poort 1 van de linksys in. Ik heb de back-up van de instellingen die ik vorig jaar gemaakt hebt terug gezet, de instellingen die door iemand anders zijn ingesteld, en altijd gewerkt hebben.. Nu start ik mijn computer(windows 7) op: "No internet acces". Op een andere computer(Vista) : Toegang: Alleen Lokaal.

Als ik in cmd naar mijn ipadres enz. kijk krijg ik dit :

IP adres : 169.254.145.19
Subnetmasker: 255.255.0.0
Standaard gateway: leeg.

Ik heb eigenlijk vrij weinig verstand van routers, dus ik heb geen idee hoe ik dit moet oplossen. Een van jullie wel?

Alvast bedankt,
Marijn

And that's how one and one makes three.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
is je speedtouch niet gewoon dood aan het gaan? (veel voorkomend issue bij die dingen)

Hij zou namelijk gewoon een IP van je speedtouch moeten krijgen. Als dat al op 2 pcs niet werkt....

Heb je ook al eens de pc direct op de speedtouch getest?

• BlueCola
Ja, ik zit met deze PC direct op de speedtouch. Het werkte allemaal goed, todat ik per ongeluk de linksys resetten.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:47

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Is het geen instelling in de Linksys over de DHCP die nu anders staat. je zegt zelf dat je hem hebt gerest (herstellen naar standaardwaarden).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• BlueCola
Ik heb deze HOWTO uitgevoerd, helemaal goed (Alleen weet ik nou niet zeker of de lankabel van mijn speedtouch in de Internet poort moet, of een van de andere poorten?), maar ik heb nog steeds alleen lokaal toegang... Als ik de lankabel die naar de linksys gaat eruit haal en in mijn laptop steek, heb ik wél internet op de laptop.

EDIT :

Nadat ik de DHCP heb uitgeschakeld (instructie in de HOWTO) en mijn laptop met de router verbind en dan cmd > ipconfig /all doe krijg ik toch het volgende:

DHCP ingeschakeld : Ja.
IPadres: 169.254.172.125
Subnetmasker: 255.255.0.0
Standaardgateway: leeg.

Erg opmerkelijk dus, dat DHCP nog steeds is ingeschakeld? En dat ik een raar IPadres heb.

[ Voor 35% gewijzigd door BlueCola op 20-09-2009 11:17 ]

Verwijderd

Blue-cola schreef op zondag 20 september 2009 @ 11:14:
Ik heb deze HOWTO uitgevoerd, helemaal goed (Alleen weet ik nou niet zeker of de lankabel van mijn speedtouch in de Internet poort moet, of een van de andere poorten?), maar ik heb nog steeds alleen lokaal toegang... Als ik de lankabel die naar de linksys gaat eruit haal en in mijn laptop steek, heb ik wél internet op de laptop.
Lan kabel moet in een van de Lan Poorten. Althans, zo heb ik het voor elkaar gekregen :)

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Gebruik je static-ip? Ik krijg ook zo'n fancy IP als ik niks invul bij IP adres.

See you in another life, brother.

• BlueCola
DM.Aram schreef op zondag 20 september 2009 @ 11:17:
Gebruik je static-ip? Ik krijg ook zo'n fancy IP als ik niks invul bij IP adres.
Zie ook even mijn edit bij de vorige post.

Wat is static IP? Sorry, ben hier gewoon niet goed in.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Blue-cola schreef op zondag 20 september 2009 @ 11:14:
Ik heb deze HOWTO uitgevoerd, helemaal goed (Alleen weet ik nou niet zeker of de lankabel van mijn speedtouch in de Internet poort moet, of een van de andere poorten?),
Staat duidelijk in het topic wat ik je aangaf.
Kabel van speedtouch in een lanpoort naar de linksys in een lanpoort.
En dan zou het dus moeten werken.

Dat dhcp aanstaat op je pc klopt.. Anders krijgt het ding geen ip.
De dhcp server van de linksys moet je uitzetten (de speedtouch heeft namelijk al een dhcp server).
De pc heeft dus een dhcp client (en die staat aan, zoals je bij ipconfig ziet).. en router heeft een dhcp server. Twee hele verschillende dingen dus.

Als je er niet uitkomt.. nogmaals de howto lezen. Stap voor stap rustig de boel uitvoeren.
Alles staat daar exact uitgelegd...
Dus rustig lezen, kijken wat er staat.. door hebben wat je moet doen en waarom.
Omdat je een linksys router hebt komen zelfs de plaatjes uit het topic voor 100% overeen.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 20-09-2009 11:27 ]

• BlueCola
Ik heb de HOWTO nog een keer uitgevoerd, lankabel zit nu ook in een lanpoort van de linksys, maar kom er toch niet uit, ik blijf alleen lokale toegang houden.... Ik kan gek genoeg ook niet meer in de instellingen van mijn linksys komen, maar goed.

• job

job

Oke, even alle belangrijke dingen uit de howto herhalen:

vanaf een geresette linksys (dus fabrieksinstellingen)
Sluit je pc aan op de speedtouch
Kijk (ipconfig /all) welk ip je speedtouch heeft (waarschijnlijk 10.0.0.x??)
Sluit je pc aan op de linksys (waarschijnlijk krijg je een nieuw ip, zoniet forceer dit) ga in de linksys en geef het ding een ip in de range van de speedtouch
10.0.0.x+1
Herstart je pc (want je moet nu opeens een ip hebben in een andere range, of forceer een nieuw ip)
Schakel nu de dhcp server van de linksys uit. (je moet de linksys dus benaderen op zijn nieuwe ip: 10.0.0.x+1).
Kabel tussen speedtouch en linksys hangen (beide kanten in een lanpoort).
Herstart je pc (want de gateway is nu veranderd, of forceer een nieuw ip).
klaar

edit: even een paar dingen verduidelijkt.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 20-09-2009 11:42 ]

• BlueCola
Oke, ik ga nu jou uitleg proberen, momentje :)!

Alles ging goed, todat ik de speedtouch met de linksys verbindt. Dan krijg ik weer een lege standaardgateway en hetzelfde IP als toen strax. En toegang : Alleen lokaal.

Ik kon deze keer dus voor de verandering wel in de router nadat ik het adres van de router had veranderd...

Heb nog een keer gedaan wat jij zei Job, maar nog steeds dezelfde fout... Iemand nog enig idee?

[ Voor 97% gewijzigd door BlueCola op 20-09-2009 15:10 ]

• BlueCola
Weggehaald, per ongeluk dubbelpost gedaan, sorry.

[ Voor 71% gewijzigd door BlueCola op 20-09-2009 15:09 ]

• job

job

Als je echt hebt gedaan zoals het zou moeten, zou het moeten werken.
Echt zeker weten dat je bij de linksys alleen de lanpoorten gebruikt?? Wan/internet poort niet gebruiken.
Kun je eens uitschrijven wat je nou allemaal hebt gezien en ingesteld, dus inclusief ip adressen e.d.

Dus begin bovenaan:
Reset je linksys
je sluit je pc aan op de speedtouch, welk ip/dns/gateway e.d. heb je dan.?
Je sluit je pc aan op de linksys, welk ip/dns/gateway e.d. heb je dan?
Wat stel je allemaal precies in op de linksys.
etc.. etc..

Ik mis nog de nodige feedback.
Als alles werkt is summiere info genoeg, maar als het niet werkt hebben we meer info nodig :).
Je geeft aan dat je alles wat we zeggen gedaan hebt, maar dat kunnen we vanaf hier niet zien en controleren.
Er is geen mogelijkheid voor ons om fouten op te merken als je alleen maar zegt dat je iets gedaan hebt.
Er gaat ergens iets verkeerds.. of je houdt onbewust informatie voor ons achter.

[ Voor 38% gewijzigd door job op 21-09-2009 11:58 ]

Pagina: 1