• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Hallo,
Mijn moeder heeft gister haar nieuwe Dell Studio Slim desktop gekregen en heb hem vandaag direct neergezet op de plek waar hij komt en alle snoeren aangesloten. Toen ik hem voor het eerst opstarte maakte hij uitermate veel lawaai. Na een tijdje werd het wel minder, nadat ik een account had ingesteld, en de snelheidstest was voltooid, en ik vond het acceptabel. Maar het was alsnog erg hard en mijn moeder gaat daarmee niet accoord. Als hij plat ligt, dan hoor je de HDD steeds, zoemen. Niet constant maar het lijkt alsof er een auto buiten staat te draaien terwijl ie stil staat. De ventilator maakt ook redelijk veel lawaai en blijft continu redelijk snel draaien, ook al is de computer inactief. Mijn vraag: Is dit wel goed? Ik heb verder nog niks durven doen aan de instellingen van de PC, zodat we hem nog kunnen terugsturen. Ik heb al gelezen dat je iets moet instellen in de BIOS, maar ik durf dat niet, omdat je dan de kans toch hebt dat het daar niet aan ligt en je dan geen terugstuurmogelijkheid hebt. Of ligt het aan de HDD? En als het nou eenmaal zo moet, dan sturen we deze terug en dan willen we een beslist stille computer. Zoiets als een laptop. (maar of nou een laptop een goed idee is als systeemeenheid...)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:04
Dell levert haar computers gebruiksklaar, dus ik zou NIET zelf gaan kloten in de BIOS.
Grote kans dat het niet alleen aan de HDD ligt, want volgens jou blazen de ventilatoren ook erg hard.
Bel Dell Snel!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

heh, ik weet niet hoe ongelofelijk luid die computer wel niet is, want ik vind laptops meestal geen toonbeeld van stilheid, in tegendeel, de symptomen (zoemende schijf en luide fan omschrijft wel ongeveer mijn laptop.

als je echt een 100% stil systeem wilt hebben, zul je moeten kijken naar een systeem dat compleet zonder bewegende delen is. dus passief gekoeld, en een SSD ipv een harde schijf. echter dan zit je wel gelijk in een heel ander prijssegment.

wat wel kan zijn, is dat de koeling inderdaad nog niet op zn stilst is ingesteld in de bios. als je dat verandert, vervalt je garantie niet, wees gerust.

en heb je al geprobeerd met de dell helpdesk te bellen? die kunnen veel beter beoordelen of het wel of niet zo hoort dat het systeem geluid maakt, en hoe luid dat geluid is, en of dr eventueel omgeruild moet worden of wat dan ook.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

F.West98 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:20:
Ik heb al gelezen dat je iets moet instellen in de BIOS, maar ik durf dat niet, omdat je dan de kans toch hebt dat het daar niet aan ligt en je dan geen terugstuurmogelijkheid hebt. Of ligt het aan de HDD? En als het nou eenmaal zo moet, dan sturen we deze terug en dan willen we een beslist stille computer.
Kom op zeg. Een BIOS-instelling is toch simpelweg uit te proberen? Een beetje zelf zoeken mag wel, want je hebt nog helemaal niets gedaan. Ook is lawaaierig iets heen moeilijk meetbaars, wat de een lawaaierig vind kan voor de ander nog stil zijn. Ga nu eerst eens aan de slag, en ga dingen uitproberen.

Zet indexering van de harde schijf eens uit, en kijk naar het powerprofiel. Misschien staat AMD Powernow uit.
Zoiets als een laptop. (maar of nou een laptop een goed idee is als systeemeenheid...)
Waarom zou dat niet goed zijn? Miljoenen mensen gebruiken laptops.
kx22 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:33:
Dell levert haar computers gebruiksklaar, dus ik zou NIET zelf gaan kloten in de BIOS.
Klinkklare onzin. Ik zou inderdaad niet zomaar een BIOS-update doen, maar settings in de BIOS veranderen kan best. Zolang je het maar logisch doet en niet zomaar op allerlei knopjes gaat drukken. Ook bij Dell worden verder fouten gemaakt.
Grote kans dat het niet alleen aan de HDD ligt, want volgens jou blazen de ventilatoren ook erg hard.
Bel Dell Snel!
En wat verwacht je dan van Dell?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
DELL pc's zijn in vergelijking met andere kasten (Antec, Cooler Master, Asus) héél erg stil!
Waarschijnlijk is dus inderdaad iets verkeerd ingesteld of iets fout gegaan tijdens de assemblage.

• kx22
En wat verwacht je dan van Dell?
Wat denk je zelf... Probeer je slim te doen of weet je het echt niet?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kx22 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 20:28:
Wat denk je zelf... Probeer je slim te doen of weet je het echt niet?
Ik weet wat Dell niet gaat doen, en dat is zeggen "oh wat erg, we komen gelijk langs". Leg jij dus maar eens uit wat je wel verwacht dat er wel gebeurt :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• kx22
Dell stuurt binnen 4 dagen een techneut langs die het voor je fix. In een ander geval kwam de techneut zelfs naar iemands werk om een laptop te fixen!
Is dat nou service of niet?

[ Voor 46% gewijzigd door kx22 op 19-09-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik bedoel met garantie de 7-dagen tijd dat je de pc nog kan terugsturen zonder ervoor te hoeven betalen. De niet tervreden tijd. In die tijd wil ik niet klooien omdat die garantie anders vervalt. (denk ik) We hebben al contact opgenomen met Dell.
AlexanderB schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:35:
heh, ik weet niet hoe ongelofelijk luid die computer wel niet is, want ik vind laptops meestal geen toonbeeld van stilheid, in tegendeel, de symptomen (zoemende schijf en luide fan omschrijft wel ongeveer mijn laptop.
Ik heb een Dell Studio 15 sinds de zomervakantie, en die is vreselijk stil.
TomasH schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 20:09:
DELL pc's zijn in vergelijking met andere kasten (Antec, Cooler Master, Asus) héél erg stil!
Waarschijnlijk is dus inderdaad iets verkeerd ingesteld of iets fout gegaan tijdens de assemblage.
Daar geloof ik wel mee, ik had de keus tussen een Acer laptop en een Dell laptop. En die van Acer maakte vreselijk veel lawaai, daarom heb ik voor de Dell gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
kick: ik heb met dell gebeld en ze zeiden dat ik de pc moest openschroeven, gedaan en toen kwam ik er achter dat er 3 ventilators zijn, en degene bij de voeding maakte het meeste geluid. Wat nu? We weten nu dat dat het meeste lawaai maakt + de HDD. De HDD draait 7.200 rpm, en die in mijn laptop (de laptop die mijn moeder vreselijk stil vindt) draait 5.400 rpm. Daar ligt het waarschijnlijk aan. Mijn moeder vindt dit kabaal nog erger dan de langzaamheid van haat oude: 20 GB HDD, 512 MB RAM, P3, en overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Een harde schijf op hogere toeren hoeft echt niet per definitie meer lawaai te maken. Ga gewoon even wat bestanden verplaatsen en kijk of hij dan lawaai maakt. Je ziet het ook wel aan de indicatieled voor schijfactiviteit. Sowieso moet je dat geluid van de harde schijf duidelijk kunnen onderscheiden van het gezoem van een fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ikheb em eens een tijdje aangehad, en het indicatieledje voor schijfactiviteit bleef continu branden. We hebben ook al, (op verzoek van Dell, we hebben nl. gebeld) de computer aangezet en de computer opengeschroefd en dan de ventilators stilgezet met onze vingers, en toen maakte de HDD lawwai, evenveel als dat we normaal horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:19

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

En wat zeiden ze bij Dell dat je dan moest doen? Ze hebben lijkt mij niet alleen 'schroef de computer open en zet een ventilator stil' gezegd, maar ook een oplossing aangedragen?

Zoals ik het nu lees vind je dus dat de HDD teveel lawaai maakt. Dit is bij uitstek een garantie / niet tevreden issue en moet je zelf met Dell afhandelen. Daar kunnen wij je verder niet bij helpen.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Niet dat ik weet, op het moment dat er werd gebeld moest ik naar school ;) en dell zei dstd e HDD het nog doet en ze het niet wilden laten vervangen. We hebben nu gezegd dat ze hem maar komen ophalen, en dat doen ze. Nu wil mijn moeder een Dell Studio 15 als systeemeenheid gaan kopen. een goede oplossing?

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
schopje

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Mmm...
Wellicht is het dan ook leuk om naar een XXODD te kijken.
http://xxodd.nl/index.php?p=systemen&systeem=intel

Aangezien een laptop nooit zo snel kan zijn als een desktop.
Wellicht kan je dan wel voor een Dell Inspiron 546 gaan, maar dat ligt puur aan je budget. Een normale studio zou ook nog kunnen.

• F.West98
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
We hebben nu een salland-pc op het oog. salland.eu Salland Workstation Augustus 2009 aangepast naar core 2 duo en windows ultimate met upgrade win 7. en de Intel Core i7 silentsysteem 2009 met vista ultimate en upgrade naar win 7. Link (bovenste 2)

[ Voor 15% gewijzigd door F.West98 op 24-09-2009 20:39 ]

Pagina: 1