USB 3.0 Harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-08-2025
Wanneer kunnen we de eerste USB 3.0 ondersteunende externe harde schijven verwachten?
Ik wil namelijk een nieuwe gaan kopen maar is het misschien de moeite waard om te wachten?

• eXop
  • Laatst online: 28-01 22:16
Als de standaard geadopteerd wordt door de moederbordfabrikanten en daadwerkelijk op de markt verschenen zijn zal dat wel snel volgen.
Maar dat laat nog wel eventjes op zich wachten. Ik weet niet exact wanneer, maar ik vermoedde dat ik eens gelezen heb dat het iets voor halfweg 2010 is.

exop.io

• Tok Tok
ah oke. Als dat zo is, dan duurt het voor mij nog iets te lang. Zijn er ook lossen 2.5" behuizingen te krijgen
waar je zelf een harde schijf in kan zetten. Want dan koop ik er nu gewoon 1 van 500 Gb en zet ik die schijf later
in een USB behuizing.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een standaard SATA-II schijf heeft een max theoretische doorvoer van 3Gb/sec. Voor USB 3.0 zou een snelheid van 4,8 Gb/sec haalbaar moeten zijn. leuk dus, maar dan wordt de schijf de bottleneck.

Als je een nieuwe wit kopen zou ik in jouw geval voor een casing gaan die (als je echt snelheid wilt) een eSATA aansluiting heeft, en anders gewoon een USB 2.0 snelheid. Voor simpelweg dataopslag is dat denk ik snel zat. Wordt een ander verhaal als je d'r spellen vanaf wilt gaan draaien ;)

En als je zorgt dat je intern een SATA-2 schijf hebt zitten, kun je later altijd nog upgraden naar een USB 3.0 case.

Overigens: Je moederbord moet natuurlijk ook USB3.0 ondersteunen wil je dat kunnen gebruiken. Aangezien ik die nog niet echt in het wild ben tegengekomen denk ik dat je dan echt beter voor eSATA gaat ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tok Tok
Ik wil er onderandere bestanden vanaf lezen die ik gebruik voor het maken van Animaties, denk aan Realflow en
TGA bestanden om in after effects te video editen. Dus 300 mb/s lijkt mij idd meer dan genoeg doorvoorsnelheid,
de schijf zelf zal dat ook lang niet halen idd. Maargoed 30 mb/s is dan ook echt te weinig, wat ik nu heb.
Overigens: Je moederbord moet natuurlijk ook USB3.0 ondersteunen wil je dat kunnen gebruiken. Aangezien ik die nog niet echt in het wild ben tegengekomen denk ik dat je dan echt beter voor eSATA gaat
Gelukkig ga ik binnenkort een nieuwe moederbord kopen, en dan maar hopen dat de fabrikanten er een beetje
op in gespeeld zijn. Anders wordt het een apparte kaart voor USB 3.0.

Maar even voor de duidelijkheid, je kunt een 2.5" van nu gewoon kwijt in een USB 3.0 casing van later, toch?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ja dat kan.

• Tok Tok
Duidelijk antwoord. Thanx!

Verwijderd

300 MB/sec ga je uit een USB3.0-oplossing ook niet halen. Tenminste niet met een single schijf oplossing. Het is dan slechts het buffer wat met de volle snelheid wordt uitgelezen, de rest is gewoon sowieso beperkt door de doorvoer van de schijf zelf. De meest moderne generatie 7200 rpm schijven zit op de outer tracks iets over de 100 MB/sec, en beduidend minder naarmate je de inner tracks nadert.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je nu al maximale snelheid wil bij een externe schijf kun je eSata gebruiken, dat is net zo snel als interne sata schijven. Is reeds beschikbaar op midrange moederborden. (eSata is als ik me niet vergis gewoon een stat plug die wat robuster is zodat hij wat vaker in en uitgeplugd kan worden)

[ Voor 39% gewijzigd door leuk_he op 19-09-2009 18:14 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Ja en nee. Ik heb een eSATA-schijf. Die doet ook FireWire800, FireWire400, en USB2.0
Hij hangt nu eigenlijk altijd als USB aan mijn mobo omdat de connectors zo zijn dat je vrij snel je schijf kwijt bent, en de hotplugfunctionaliteit werkt in de praktijk (iig bij mij) niet zoals het zou moeten. Tenzij je de schijf aan je mobo hebt hangen als je boot, en de schijf en kabels niet beweegt, en ze heel goed vastgeduwd zitten, enz. dan maak je kans dat je het goed kunt gebruiken. Iig dat is dus mijn ervaring. Via USB2.0 is het zaakje veel en veel trager. Niet alleen doorvoer, maar ook handelingen als defraggen. Maar het gemak en de betrouwbaarheid maken het tenminste bruikbaar.
Pagina: 1