Coil whine Ati 4890/ antec neo 650

Pagina: 1
Acties:

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:10
Hallo ik zit met een probleem waar ik nu echt geen oplossing meer voor weet.

Ik heb begin het jaar een x-fi forte van auzentech gekocht. Ik merkte op dat ik tijdens scrollen een kleine piep door m`n headphones hoorde. Ook tijdens gamen was dit piep geluid in verschillende tonen als je draaide in het spel aanwezig.
Het leek erop te duiden dat m`n videokaart van toen stoorde op m`n geluidskaart.
Mijn setup was toen
Coolermaster real power 450
Sapphire 4850
Intel 8400
P5k3 deluxe
2 gig ddr3
senheiser hd555

Enkel voor de aankoop van de X-fi had ik een Xonar d2 (PCI slot). Deze kaart had wel een EMI shield en hoorde ik tijdens scrollen en gamen geen herrie maken via m`n headphones.

Ik ben met aankoop van m`n sapphire 4890 overgegaan op een antec neopower 650. Nu is het probleem nog steeds aanwezig. Omdat ik een beetje gek werd van het geluid, heb ik maanden gespeeld met de aansluiting op de D-sub front uitgang. Hierop is het geluid nihil/acceptabel te horen via de headphones alleen je hoort duidelijk uit m`n voeding en videokaart een piepent geluid en deze hoor je ook op de headphones.
De headphones uitgang klinkt gewoon beter dan de front aansluiting daarom wil ik deze gebruiken

Nu heb ik het volgende geprobeerd.
- X-fi forte kaart op meerdere PCI-E posities gestoken
- Een EMI shield om de x-fi forte gebouwd.
- Aarde punt vanuit de meterkast richting de PC getrokken om te kijken of er verschil is
- Verschillende posities aanslutingen 12v, voor de videokaart op de voeding geprobeerd.
- GPU en MEM clock van de 4890 verlaagd richting 500/500 hiermee hoor je het geluid stukken zachter.

Wat is nu het probleem, De voeding? Deze lijkt mij sterk genoeg
De geluidskaart, maar het geluid wat uit de kast komt is op hetzelfde ritme als via de headphones iets lijkt te storen
De videokaart, deze trekt spanning van de voeding en zend een spanningsveld uit?

Wie o wie kan mij helpen, tips geven?

Alvast bedankt

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Verwijderd

Masterkale1 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 14:55:
Wat is nu het probleem, De voeding? Deze lijkt mij sterk genoeg
Dat de voeding genoeg power kan leveren hoeft niet te betekenen dat je geen last hebt van een trillende spoel/condesator. Misschien handig om de videokaart en/of voeding even in een andere PC te testen. :)

Echter als de voeding in een andere PC zet die veel minder stroom trekt zou het ook kunnen dat je het dan niet hoort, dus liefst ook een lekkere stroom slurper. ;)

• Masterkale1
Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 15:48:
[...]

Dat de voeding genoeg power kan leveren hoeft niet te betekenen dat je geen last hebt van een trillende spoel/condesator. Misschien handig om de videokaart en/of voeding even in een andere PC te testen. :)

Echter als de voeding in een andere PC zet die veel minder stroom trekt zou het ook kunnen dat je het dan niet hoort, dus liefst ook een lekkere stroom slurper. ;)
bedankt voor de tip,ik ga hem vanmiddag even bij m`n broer testen.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-05 14:04
Ik ben er achter gekomen dat bijna alle voedingen coil whine (dit is fysiek geluid niet electronisch) hebben.
Bijv. http://www.youtube.com/watch?v=C4d23F2jehQ let op alle voedingen hebben het bijna, ontwerp probleem bij schakelende voedingen.

De storing op front panel audio connecties is iets anders dat zijn storing in het signaal. Ik heb zelf een mod gebouwd dat mijn frontpanel de headphone detect maar de headphones heb ik achter in mijn x-fi platinum gedaan die correct ontstoort is.

Ik heb nu de corsair HX850 deze heeft het bijna niet bij mij en de spoelen die nog geluid maken hebben ze helemaal achter (dus naar het midden van de computer) in de behuizing geplaatst zodat het geluid moeilijker buiten komt.

Op fora wordt aangegeven dat je met een opgerold a4tje aan je oor de boosdoener(s) kan isoleren.

• Masterkale1
EnderQ schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 16:10:

De storing op front panel audio connecties is iets anders dat zijn storing in het signaal. Ik heb zelf een mod gebouwd dat mijn frontpanel de headphone detect maar de headphones heb ik achter in mijn x-fi platinum gedaan die correct ontstoort is.

Op fora wordt aangegeven dat je met een opgerold a4tje aan je oor de boosdoener(s) kan isoleren.
Ik heb geen front panel. Ik sluit alles gewoon aan via de achterzijde van de geluidskaart. Via de front van de d-sub (zit aan de achterzijde) hoor je het minder ook omdat deze minder versterkt dan de directe headphone uitgang op de achterkant. Ik ga nu richting m`n broer met de geluidskaart en videokaart ik houd jullie op de hoogte.

Verwijderd

Ik ben er achter gekomen dat bijna alle voedingen coil whine (dit is fysiek geluid niet electronisch) hebben.
Jij bent positief...
Van de honderden PC's die ik ooit heb aangeraakt heb ik het nog nooit zelf mogen mee maken.
Dus bijna alle voedingen is misschien een heel klein beetje overdreven? ;)
Masterkale1 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 16:21:
Ik ga nu richting m`n broer met de geluidskaart en videokaart ik houd jullie op de hoogte.
Geluidskaart zit het sowieso niet in, dus neem de voeding en videokaart mee. ;)

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
Ik ken het probleem, heb er zelf ook last van, storing op de aansluiting voor de frontpanel. Heb al meerdere kasten en geluidskaarten versleten, maar blijft terugkomen. Aan de achterkant geen last van, voorkant wel.

Ook lijkt het probleem samen te vallen met mijn FPS, aangezien ik op een hogere fps last heb van een hogere pieptoon (cod2 wil wel lekker hoog mbt fps :P)

Goed koper is duurder dan slecht koper

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38
Ik heb nu de corsair HX850 deze heeft het bijna niet bij mij en de spoelen die nog geluid maken hebben ze helemaal achter (dus naar het midden van de computer) in de behuizing geplaatst zodat het geluid moeilijker buiten komt.
Mm raar, de TX850 (TX niet HX), welke de grote broer is van die in dat filmpje heeft dit probleem niet zelfs met mijn oor zowat tegen de fan aan of achterkant aan, dus het is ook niet merk gebonden denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 19-09-2009 16:42 ]

• EnderQ
Zoek maar eens op coil whine op bijna alle merken krijg je hits. Het is te hopen dat het bij de nieuwe voedingen het handiger wordt aangepakt. Het geluid is goed herkenbaar. Wat ik niet kan uitsluiten dat andere komponenten het in samenwerking met de voeding opwekken.

Het is mij nooit eerder opgevallen bij bijv tagan 480 en eerdere voedingen alhoewel met de ati tool ik ook dat geluid herinner bij eerdere voedingen en ik dacht dat het electronische storing was op mijn geluidsinstallatie of vanwege overclocken.

Mijn HX850 hoor je de coil whine niet tenzij je je oor er achter dicht bij houd en dan nog nauwelijks (de fan is luider maar andere frequentie). Bij normaal gebruik hoor je het niet.

@TS
Bij jouw lijkt het wel electronisch maar het is belangrijk dat je het onderscheid kunt maken.

[ Voor 6% gewijzigd door EnderQ op 19-09-2009 17:25 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

EnderQ schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 17:21:
Zoek maar eens op coil whine op bijna alle merken krijg je hits. Het is te hopen dat het bij de nieuwe voedingen het handiger wordt aangepakt. Het geluid is goed herkenbaar. Wat ik niet kan uitsluiten dat andere komponenten het in samenwerking met de voeding opwekken.
Dat het bij elk merk voorkomt wilt niet zeggen dat het bij elke voeding voorkomt natuurlijk. :P Met zo'n redenering moet ik ook concluderen dat elke videokaart artefacts geeft en elke CPU afgebroken pinnetjes heeft. Dat soort dingen zijn gewoon incidenten...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• EnderQ
bwerg schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:04:
[...]

Dat het bij elk merk voorkomt wilt niet zeggen dat het bij elke voeding voorkomt natuurlijk. :P Met zo'n redenering moet ik ook concluderen dat elke videokaart artefacts geeft en elke CPU afgebroken pinnetjes heeft. Dat soort dingen zijn gewoon incidenten...
Het is een eigenschap van de gebruikte technologie. Er wordt wel krimpkous en kit overheen gedaan maar dit helpt niet altijd. Het geluid is er altijd wel afhankelijk van de belasting. Of het hoorbaar is is een andere kwestie.

Je redenering projectie klopt niet je kunt namelijk zeggen dat elke grafische kaart warmte produceert.

• Masterkale1
Oke mensen het probleem is opgelost.
De kaart getest bij m`n broer. Deze heeft een zalman 600 en een I7. De coil whine is aanwezig op de voeding en ati kaart. Alleen geen gepiep op z`n X-fi fatality kaart
Ik heb zijn geluidkaarts meegenomen en getest, geen gepiep meer.
Mijn x-fi forte weer teruggezet maar dan zonder schroefje aan te draaien van de bevestiging. Het geluid leek was opeens een stuk zachter via de headphones.
Nu heb ik de bracket in de isolatietape gezet en voila geen herrie meer.
Lijkt toch op een spanning die m`n geluidskaart inloopt ofzo.
Wel erg vreemd allemaal om een kaart op deze manier storingsvrij te krijgen.

Pagina: 1