Hoge fluit uit Gitaar Amp. Radeloos

Pagina: 1
Acties:
  • 2.484 views

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 22:24
Het volgende probleem doet zich nu al geruime tijd voor en ik heb inmiddels vrijwel alles geprobeerd dat in mij opkwam. De onderstaande tekst komt uit een mail, maar geeft mijns inziens een goed overzicht.
Bijgevoegd ook nog 2 opnames van de piep.

Alle elektrische gitaar-versterkers in dit appartement vangen een piep op van een hoge frequentie. Ik schat zelf rond de 4Khz, maar ik heb 2 korte audio opnames meegestuurd. Het betreffen hier 2 transistor versterkers (Marshall MG15R & Ibanez Troubadour 25W) en een Carvin Bel Air 212 buizen versterker. In deze laatste valt de piep het meeste op en heeft het de volgende kenmerken:

Dit is allemaal met de EQ op het midden en het Cleane kanaal.
-Geen gitaar(kabel) aangesloten, reverb op 0 en volume op 0 geeft geen piep.
-Geen gitaar(kabel) aangesloten, reverb volledig open en volume op 0 geeft een lichte piep.
-Geen gitaar(kabel) aangesloten, reverb volledig open en volume open geeft eenzelfde piep.

Zelf had ik het vermoeden dat de Spring-Reverb Tank als een soort van magnetische spoel werkt. En wanneer deze uitgeschakeld wordt door de kabels te disconnecten verdwijnt hier de piep.

Wanneer nu een elektrische gitaar wordt aangesloten, komt de piep velen malen harder terug.
-Gitaar aangesloten, Reverb disconnected, volume Amp 0 en volume gitaar 0 geeft geen piep.
-Gitaar aangesloten, Reverb disconnected, volume Amp open en volume gitaar 0 geeft geen piep.
-Gitaar aangesloten, Reverb disconnected, volume Amp open en volume gitaar open geeft een harde piep.

Het valt op dat er enkele posities in de kamer zijn waarbij, wanneer het element van de gitaar in die richting wijst, de piep vrijwel volledig verdwijnt. Een punt bevindt zich met het element voor zich uit richting een muur wijzend, en tevens wanneer men zich 180 graden omdraait. Ook is er een 'stil' punt wanneer men schuin naar het plafond wijst.

Zoals eerder genoemd gebeurt dit op 3 verschillende versterkers en ook bij verschillende gitaren, mits ze een element hebben. Ook heb ik verschillende kabels geprobeerd en de versterkers op verschillende plaatsten aangesloten. Daarbij heb ik alle andere elektronische apparatuur losgekoppeld van het net. Ook heb ik dit twee verdiepingen lager geprobeerd en bij de buurman aan de kant waar de piep lijkt te verminderen. Helaas zonder enig verschil.
Ook heb ik dit nog 2 etages hoger aan de andere kant van het appartement geprobeerd met een 4e versterker (Vox Valvetronix). Daar leek het wat minder te zijn, mede door de versterker. Maar terug in het appartement bleek ook de Vox een piep op te vangen.
Het enige wat lijkt te helpen is een gitaar met humbuckers of een Strat op de 2e of 4e positie te zetten zodat hetzelfde effect wordt bereikt.

Er werd mij nog geadviseerd om de versterker via een scheidingstransformator aan te sluiten. Ook dit bood geen uitkomst. Daarbij werd ook de scheidingstransformator (met accu) losgekoppeld van het net zodat de versterker alleen op stroom van de accu liep. Wederom had dit geen effect.

Hier onder het appartement bevindt zich een witgoed winkel met een grote hoeveelheid televisies. Ik kan mij niet herinneren dat er 2 jaar geleden een piep was, maar zij hebben in de tussentijd nog wel verbouwd. Wellicht dat zij op de een of andere manier voor storing zorgen? Dat zou dan alleen wel dag en nacht zijn.

http://members.home.nl/rgj.post/PiepTest2308-NoVerb-Verb.mp3
http://members.home.nl/rg...st2308-StratSwitch1&2.mp3

Kortom, heeft iemand hier nog ideeën over oorzaken of oplossingen voor dit super vervelende probleem?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik denk dat een oplossing een moeilijke opgave gaat worden. Ik zou naar die winkel gaan en daar inspecteren wat ze allemaal aan mogelijk storende apparatuur hebben geinstalleerd. Ik zou je probleem zoiezo aan hun voorleggen en zelfs misschien demonstreren. Het lijkt mij dat die piep in hun winkel nog harder zou kunnen zijn.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 15:16

Xanax959

relax...

Rare storing....
Ik heb op mijn buisradio's in erge mate, en op mijn transistorradio's in mindere mate stoorgeluiden gehad door mijn "netwerk via het stopcontact" adapters. Vooral op de midden en korte golf afgrijselijk pulserend gepiep. Maakte niet uit of de radio op batterijen of 230 volt werkte. Er was pas storing als de adapters verbinding met elkaar hadden, Slechts één adapter in het lichtnet gaf geen storing.

Kijk dus ook of de mensen van de tv zaak iets met hun netwerk gedaan hebben?

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Dit lijkt er op dat je last hebt van magnetische velden. Ik denk zelf zoals je aangeeft met de witgoed verkoper onder jullie dat je al behoorlijk de goeie richting op gaat. TL-verlichting is echt verschikkelijk kwa uitstrooi van magnetische straling. Als mijn buurman 1hoog z'n droogtrommel aan doet, knetter mijn Vox AC30 als gek en kan ik echt voor geen meter spelen.
Je moet niet vergeten dat alles wat een spoel heeft magnetische straling afgeeft EN opvangt en dat opzet in een electrische signaal met een bepaalde waarde/freq. Het kan heel goed zijn dat die witgoed winkel ergens een ding heeft staan wat juist die straling afgeeft en dat jouw versterker plus gitaar dit opvangen. En believe me, gitaren en versterkers zijn hier erg erg gevoelig voor.
Ook een van de redenen dat in de studio waar ik werk mobieltjes ook UIT gaan, niet op tril je vriendin vindt het lekker mode, nee UIT die handel. Geen TL verlichting en geen halogeen spotjes, lava lampen en andere meuk op het licht net.

Trouwens... staan er in het huis ook zelfbouw pc's? Ik kan me goed voor de dag halen dat een buurjongen 3 kamers verder op van mij een zelfbouw pc had met een zeer "brakke" voeding. Z'n voeding a 1000watt a 30euro. Heb toen eens gevraagt of hij hem wilde los koppelen en weg was mijn ruis over mijn Vox. Toen heb ik hem een nieuwe voeding laten / samen gekocht. Enermax ding, CE gekeurdt en al. Nooit meer last gehad, tot dat ik ging verhuizen...
En zendmast in de buurt toevallig / radio station die uitzend op de FM?

Trouwens 2:
Ik heb je bestandjes door Protools gehaalt en gekeken op de een Spectrum/Freq analyser. Die piep zit precies op 6300hz. Weet je dat ook weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2009 16:47 ]

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-09 17:52

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Jeps, ik ben het grotendeels met hierboven eens. Als ik mn gitaar bij mn laptop hou (om precies te zijn: de harde schijf), dan hoor ik ook piepjes uit mn versterker. Waar ik wel benieuwd naar ben: komt 't van het stroomnet of via de lucht? Ik weet niet of je ergens een Faradaykooi hebt, bijvoorbeeld een metalen kast, of een grote rol aluminiumfolie :+ . Als je je gitaar en/of versterker daar in houdt, zou de toon weg moeten zijn. In dat geval komt het vanuit de lucht.

Verwijderd

Magnetische straling is "draadloos". Het KAN over het stroomnet lopen maar normaliter is het ontzichtbaar/ontastbaar en schiet het dwars over de lucht om het even benaal tezeggen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 16:30:

Ook een van de redenen dat in de studio waar ik werk mobieltjes ook UIT gaan, niet op tril je vriendin vindt het lekker mode, nee UIT die handel. Geen TL verlichting en geen halogeen spotjes, lava lampen en andere meuk op het licht net.
Wat is het probleem met een lavalamp? Een gewone gloeilamp geeft toch geen vervuiling op het net?

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 11:53
ik heb met mijn gitaarversterker dat ie altijd ruist maar dat is opzich normaal, zogauw k in de buurt kom van mijn laptop dan begintie te piepen !!, heb je niets in de buurt staan zoals tv, computer, laptop, server etc?

edit: is wel een iets andere piep zit wat meer distortion in zeg maar..(bij mij)

[ Voor 16% gewijzigd door Reloader op 19-09-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 22:24
Thanks voor de tips zo ver allen. Ik neem alles ten harte.

Het lijkt inderdaad magnetische straling te zijn, omdat ik volgens mij al het andere ook heb uitgesloten.

De electronicawinkel onder ons heeft een enorme lichtbak van 5 meter aan de gevel hangen. Dat zou zomaar eens kunnen storen als TL-buizen dit inderdaad kunnen veroorzaken. Ik ga er aankomende week wel even langs met een gitaar en versterker. Even vragen of ze dat ding uit willen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MailMan schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:13:
Thanks voor de tips zo ver allen. Ik neem alles ten harte.

Het lijkt inderdaad magnetische straling te zijn, omdat ik volgens mij al het andere ook heb uitgesloten.

De electronicawinkel onder ons heeft een enorme lichtbak van 5 meter aan de gevel hangen. Dat zou zomaar eens kunnen storen als TL-buizen dit inderdaad kunnen veroorzaken. Ik ga er aankomende week wel even langs met een gitaar en versterker. Even vragen of ze dat ding uit willen zetten :)
Ik begrijp uit je verhaal dat je een keer een UPS hebt kunnen bemachtigen, als je die loskoppelt van je net, dan kun je ook even de hoofdstop omgooien. Op dat moment is er alvast geen enkele koppeling meer met het net in jouw appartement. Als de lichtbak de storing het net op gooit dan kan je hele bedrading een antenne worden richting jouw versterker.
Edit: Op dat moment zou je je hele meterkast kunnen gaan ontkoppelen, wat volgens mij best aardig te doen is. Anders is de bron buiten je app. en kun je er zelf weinig aan doen en ben je afhankelijk van anderen.

Eventueel zou je het signaal van je gitaar door je PC kunnen gooien en dan de bewuste frequentie filteren. Je verliest misschien wel iets van je echte signaal, maar je kunt jezelf wel lekker uitleven ;)

Wat betreft de lava lamp, Mauce bedoelt eigenlijk gewoon alle verlichting met voorschakelapparatuur. 230V halogeen doet namelijk ook niks qua storing, net zoals een 230V Lava lamp. Ga je echter richting TL, Led of 12V materiaal heb je al snel zooi. (Ik denk dat een ringkerntrafo overigens wel kan bij 12V halogeen, die zijn in verhouding heel netjes in vergelijking met een electrische trafo) Een dimmer is ook weer geen optie, want die storen ook als een gek. Een variabele ringkern trafo zou dan een optie kunnen zijn... maar goed dan gaan we heel hard offtopic.

[ Voor 6% gewijzigd door TheGhostInc op 20-09-2009 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco.mcyy
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-07 10:11
Hi,

Ik kamp met hetzelfde probleem en inderdaad bij een buizenversterker is het nog meer dan bij een transistor. Ik verdenk m’n zonnepanelen, maar weet het niet zeker. Mijn noise less Fender elementen helpen er ook niet tegen. Tenslotte heb ik een noise reducer pedaal aangeschaft (Boss NS-1X). Je kunt het bijna helemaal wegkrijgen, maar het nadeel is dat hoe meer je wegfiltert, des te meer sustain je verliest. Uiteindelijk vind je wel een instelling waarbij het ‘te doen’ valt. Distortion pedalen maken het alleen maar erger, maar ja je wilt wel die blues sound …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 23:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Marco.mcyy schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:01:
Hi,

Ik kamp met hetzelfde probleem en inderdaad bij een buizenversterker is het nog meer dan bij een transistor. Ik verdenk m’n zonnepanelen, maar weet het niet zeker.
Zo. Een 15 jaar oud topic. :+
Komt het probleem ook voor als het donker is? Ja? Dan zijn het niet je zonnepanelen. Of beter: het zijn niet de omvormer(s).

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:21
Blues sound uit distortionpedalen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Marco.mcyy schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:01:
Hi,

Ik kamp met hetzelfde probleem en inderdaad bij een buizenversterker is het nog meer dan bij een transistor. Ik verdenk m’n zonnepanelen, maar weet het niet zeker. Mijn noise less Fender elementen helpen er ook niet tegen. Tenslotte heb ik een noise reducer pedaal aangeschaft (Boss NS-1X). Je kunt het bijna helemaal wegkrijgen, maar het nadeel is dat hoe meer je wegfiltert, des te meer sustain je verliest. Uiteindelijk vind je wel een instelling waarbij het ‘te doen’ valt. Distortion pedalen maken het alleen maar erger, maar ja je wilt wel die blues sound …
Hoi Marco. Welkom op Tweakers! Je kickt een oud topic van meer dan 15 jaar geleden. Je kunt voor dit probleem beter een nieuw, eigen topic aanmaken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.