[AUTO]Verlichting gaat te vaak kapot.

Pagina: 1
Acties:

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:19
Dag allemaal,

Ik heb eventjes zitten kijken waar ik dit eens neer zou zetten. En dit leek me de beste oplossing.

Sinds een paar weken zit ik met een probleem waar ik maar niet achter kan komen.
De verlichting van de Fiat Tempra station (van mijn ouders) die ik mag gebruiken om elke dag 60km te rijden voor woon werk verkeer. Maar al een geruime tijd was het zo dat de lampen afentoe wat feller gingen branden (ook het dashboard verlichting en de kachel fan)

Maar nu gaan telkens mijn lampjes van de koplampen kapot. In het begin alleen links voor. Maar nu is deze week ook het rechter lampje geklapt. Weet iemand van jullie hoe ik zo iets op kan lossen? Evt door een condensatortje er tussen te plaatsen om pieken te voorkomen. Aangezien het me zo wel een duur grapje is 10 lampjes in een maand.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20

paQ

...en dan gaan alleen de lampjes minder snel stuk.

er is natuurlijk meer aan de hand, met je bekabeling bijvoorbeeld, of de spanningsregelaar, of, of

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:47
Jep zoals paQ zegt, het beste is om de oorzaak van het probleem aan te pakken, en niet het gevolg ;)
Ik gok de spanningsregelaar, hoeveel Volt staat er op de lampjes als ze (feller) branden?

[ Voor 31% gewijzigd door Puch-Maxi op 19-09-2009 11:04 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:40
Tip:

Registreer je even op www.fiatbravoclub.nl/forum
Stel je even voor
Wacht op een post van tamael

Deze gozer weet letterlijk alles ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Dankje wel voor de reacties. Het voltage heb ik nog niet getest. Aangezien ik dan even een multimetertje moet aansluiten die ik vanuit de auto kan bekijken. Ik heb zojuist ook van iemand gehoord dat het de dynamo kan zijn. Nahja de spanningsregelaar zit daar vaak in.

Ik ga me eens aanmelden bij die club kijken of er daar iemand een oplossing weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02

DaWaN

'r you wicked ??

Het zal waarschijnlijk aan de dynamo en/of accu liggen.
Weet je ook misschien een (in)directe aanleiding wanneer alles ineens feller wordt ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb een keer hetzelfde geintje gehad met de Avensis van m'n ouders en daar bleek een kapotte dynamo de oorzaak te zijn. Het begon met lampjes die kaduuk gingen en eindigde met een kapotte dynamo en rotte accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:33

mace

Sapere Aude

Dit kan rottig zijn, stel dat je ECU kapot gaat ofzo, dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22
Klinkt als een slechte spanningsregelaar in c.q. op de dynamo.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

99% zeker de dynamo, of in ieder geval de spanningsregelaars. Vaak zijn deze los te vervangen. Vraag het wel even na wat het verschil in kosten t.o.v. een revisie dynamo. Dit verschil wel nog wel eens vrij klein zijn, omdat het vervangen van de spanningsregelaars vrij veel werk kan zijn. Als het verschil maar klein is, kan je net zo goed de hele dynamo laten vervangen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Bij mijn Alfa gingen de lampen automatisch uit als je de motor afzet. Dus omdat ik altijd met licht reed stond de schakelaar altijd op aan. Alleen bij Alfa's krijgen je lampen ook een opdonder bij het starten. Zo gingen er ook veel lampjes doorheen. Als je de lampen pas aanzet na het starten van de auto had je er geen last van. Aangezien Fiat ook italiaans is zou dat ermee te maken kunnen hebben :)

• BurnerT
Ik denk dat het ook mijn dynamo is. Ik ga even voor een 2ehandsje kijken aangezien deze auto nogmaar een jaartje zijn dienst hoefd te bewijzen.

En idd bij het starten gaan de lampen aan. Maar dit is nog nooit het moment geweest dat ze klapte.

Het is vaak na het starten waarna je de oprit afrijd en dan nog even moet wachten op een fietser bijvoorbeeld. Dan gebeurd het het vaakst. Maar dit gebeurt ook regelmatig op de snelweg. Verder is er nog nooit iets kapot gegaan. Alleen de lampjes in de koplamp.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou de accu ook niet uitsluiten... Een goede autoaccu heeft een heel lage inwendige weerstand (in de orde van 0,01 ohm) en dat heeft een zeer sterk dempende werking op spannings schommelingen.

Hoe oud is die accu?

[ Voor 6% gewijzigd door joopv op 23-09-2009 08:28 ]

Pagina: 1