NAS hardeschijf vervangen

Pagina: 1
Acties:

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
De Harde schijf van mijn WD Netcenter (320GB) is aan het overlijden. Nu wil ik de schijf vervangen, maar zodra ik er een lege hardeschijf in prik dan herkent hij deze niet. Ik heb de schijf al zonder indeling, als Fat32 en NTFS er in gehangen maar hij wil niets pakken. Hang ik de oude er in dan start deze (weleenswaar met tikken) op.

Als ik de oude schijf aan een windows machine hangt ziet die deze als ongeformateerd, hang ik hem in de NAS dan bevat deze weer alle data. Ik heb wel gelezen dat de NAS op Linux draait, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de netcenter de andere schijf gewoon pakt?

Edit: ik heb nu ook de indelingen Ext2 en 3 geprobeerd en dat wil ook niet werken

[ Voor 6% gewijzigd door willy83 op 18-09-2009 21:43 ]

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:08
Probeer eens met, Ghost/Acronis de schijf te klonen. Ben niet bekend maar volgens mij staan er op sommige NASen een OS (in dit geval Linux)

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Een clone programma gebruikenindien de oude schijf nog werkt.
Bij clone programma's kun je normaal bit bij bit copie doen, dwz alle nullen en enen worden gekopieerd, en niet file bij file. Dus wat op de schijf staat is onbelangrijk.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Inderdaad clonen met een programma.

Ik zou sowieso even een image trekken, straks crasht de HDD wel, en is je NAS over de zeik :P

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
willy83 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 20:02:
De Harde schijf van mijn WD Netcenter (320GB) is aan het overlijden. Nu wil ik de schijf vervangen, maar zodra ik er een lege hardeschijf in prik dan herkent hij deze niet.
Even voor de duidelijkheid, je gebruikt dus wel de NetCenter Manager software?

Afbeeldingslocatie: http://support.wdc.com/images/kb/net_inscd_1.jpg

Indien je een externe usb schijf aansluit kun je 'Claim a Drive' doen om 'm in het NetCenter formaat te formatteren, misschien kan dit ook met een interne schijf?

Afbeeldingslocatie: http://support.wdc.com/images/kb/net_inscd_2.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Nielson op 20-09-2009 11:27 ]

• willy83
Clonen heb ik nog niet gedaan aangezien ik dacht dat dat niet ging werken want in windows is de schijf geheel leeg en in Ubuntu krijg ik de schijf raar genoeg niet zichtbaar of start Ubuntu nieteens op als de schijf er aan hang.

@Nielson, ja dat gebruik ik, zonder schijf er in werkt het ook, de share map config staat gewoon ergens in het geheugen van de NAS blijkbaar. Met schijf zie ik daar dus geen schijf die ik kan Claimen, bij disk health geeft hij niet eens een schijf weer.
Bedankt voor de uitgebreide hulp door de plaatjes, helaas was dit niet het geval.

Ik heb zojuist WD maar eens een mail gestuurd, kijken wat die er op te zeggen hebben. Ik zet hun antwoord hier wel neer, mogelijk nog nuttig voor een ander.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Gewoon met een bootable CDtje van Acronis of Norton Ghost klonen. Niet met programma's in Windows of Linux, dat wil niet goed :P

Je moet gewoon een 1 op 1 kopie maken van de schijf.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Wel in het duits, maar op deze site staat een volledige beschrijving: NetCenter Festplattentausch

Dat er niks op de schijf lijkt te staan schijnt te komen omdat 't ding geen x86 cpu heeft en daardoor er geen of niet herkenbare partitetabel gebruikt wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door Nielson op 20-09-2009 13:02 ]

• willy83
Heel erg bedankt allemaal. Ik ga het van de week even proberen aangezien ik nu niet thuis ben.

Het duits zal wel lukken en anders even een m'n vriendin vragen ;)
Pagina: 1