[ASP.Net] Controls

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Beste Tweakers,

Op mijn werk zijn we op zoek naar goede ASP.Net controls die wat verder gaan dan de standaard controls.

Wat we zoeken is een toolkit die:
- Bij textboxen de mogelijkheid biedt om alleen getallen te accepteren, etc. Belangrijk hierbij is dat het niet eens mogelijk is om iets anders in te tikken. De controls zullen dus ook een JavaScript gedeelte moeten bevatten om dit soort dingen af te handelen. Het liefst met masks.
- Een calendar control bevat dat is gebaseerd op JavaScript, en bewust is van regional settings. Hij moet bijv. net zo goed werken in het Nederlands als in het Engels.

Zo zijn er vast nog meer dingen.

Wat kunnen jullie mij aanbevelen? We willen ervan af dat iedereen zelf maar iets programmeert om dit soort dingen op te lossen.

Alvast bedankt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
DevExpress controls misschien wat voor je. Ik heb er ook wel mee gewerkt en het ze zijn vrij compleet.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

DevExpress is een hele sterke. Telerik is wel een aardige maar daar heb ik zelf wat minder goeie ervaringen mee.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
urk_forever schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 20:00:
DevExpress controls misschien wat voor je. Ik heb er ook wel mee gewerkt en het ze zijn vrij compleet.
Zoiets bedoel ik inderdaad.. die zal ik eens testen.

Ik heb ook al controls van Infragistics gezien. Zelf hoop ik dat we in dit topic een beetje kunnen vergelijken welke ervaringen mensen hebben met bepaalde libraries. Als ik namelijk straks een library adviseer zit ik er ook aan vast de komende jaren :)

ComponentOne hebben we bijv ook nog.. maar daar heb ik al wat negatieve verhalen over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
MTWZZ schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 20:12:
DevExpress is een hele sterke. Telerik is wel een aardige maar daar heb ik zelf wat minder goeie ervaringen mee.
Telerik RadControls is zo ongeveer de meest enge niet-forward-compatible, standards-incompliant, maak-gebruik-van-browser-bugs troep die ooit is gemaakt. Alleen RadTreeView is een beetje sane, maar die biedt ook niet zoveel t.o.v. de standaard .NET TreeView.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Je kunt ook de Ajax Control Toolkit eens bekijken. Is helemaal gratis en kan ook een aantal leuke dingen.
Zie: http://www.asp.net/ajax/AjaxControlToolkit/Samples/

(in elk geval de calendar en de textbox die jij zoekt)

[ Voor 15% gewijzigd door HansvDr op 18-09-2009 21:24 ]

• Lethalis
  • Niet online
HansvDr schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 21:23:
Je kunt ook de Ajax Control Toolkit eens bekijken. Is helemaal gratis en kan ook een aantal leuke dingen.
Zie: http://www.asp.net/ajax/AjaxControlToolkit/Samples/

(in elk geval de calendar en de textbox die jij zoekt)
Daar heb ik helaas slechte ervaringen mee.. vooral sinds .Net Framework 3.5 SP1.

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Grijze Vos schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 20:17:
[...]

Telerik RadControls is zo ongeveer de meest enge niet-forward-compatible, standards-incompliant, maak-gebruik-van-browser-bugs troep die ooit is gemaakt. Alleen RadTreeView is een beetje sane, maar die biedt ook niet zoveel t.o.v. de standaard .NET TreeView.
Yeah I know vandaar dat ik ook zei "minder goeie ervaringen" :P
Zou er iig nooit meer mee willen werken.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:41

TeeDee

CQB 241

Puur op persoonlijke noot kan ik DevExpress aanraden.
Als het om een paar controls (3 soorten bijvoorbeeld) gaat (DX heef een behoooorlijk grote set aan controls) kan je misschien ook eens kijken om zelf een soort Control Library te maken.

Wil je ook zeer uitgebreide DataGrids, Reporting en weet ik veel wat meer: DevExpress. Helaas is de richting waar ze nu inzitten met Silverlight nog niet helemaal op het punt waar we ze graag zouden zien. Bijv het AgDataGrid is nog stront en stront traag in vergelijking met het standaard Silverlight DataGrid.

Over het algemeen: download wat complete suites, test deze en maak je keuze. Belangrijk aspect: wordt het geen bloat html als het in de browser gerenderd wordt.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 09:26:
[...]

Daar heb ik helaas slechte ervaringen mee.. vooral sinds .Net Framework 3.5 SP1.
Oke.. Wij gebruiken de toolkit bij diverse projecten en ik heb er minder problemen mee dan met Telerik of DevExpress.

Ach ja, ieder zijn voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Lethalis schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 19:47:
Wat kunnen jullie mij aanbevelen? We willen ervan af dat iedereen zelf maar iets programmeert om dit soort dingen op te lossen.
De huidige oplossingen, bieden die niet de basis die je nodig hebt? Je kunt wellicht een of meerdere zelf gebouwde controls samenvoegen in een library en die 'forceren' tot standaard.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:32
Ik heb er een aantal gebruikt.

Ajax Control Toolkit. Leuk voor simpel spul of als je een paar kleine dingetjes nodig hebt zonder gelijk een groot UI framework aan te willen schaffen/gebruiken. Als je ook grote dingen nodig heb zoals een fully featured ajax-achtig grid, move on. Over het algemeen zitten in sommige controls nog steeds rare bugs, deze worden tot nu toe met der tijd wel opgelost overigens. Support is nihil, de forums zijn vaak slecht bereikbaar en onoverichtelijk. Documentatie is wel ok.

Component One. Heb alleen ervaring met het grid. 2 woorden. Niet doen. Meer kan ik er niet echt over zeggen. Ben gewoon geen fan van de API.

Infragistics. Een zeer complete set. Bied veel mogelijkheden voor UI aanpassingen in het gebied van vormgeving e.d. (Component One overigens ook, maar ik vindt de API van infragistics fijner). Ook het bouwen van complexe UI's gaat stukken beter dan met het Ajax Control Toolkit. (moet je voor de grap maar eens meerdere updatepanels op 1 pagina gebruiken, icm een modalpopupextender en een progress indicator).

Mijn persoonlijke 2cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
urk_forever schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 20:00:
Ik heb DevExpress geprobeerd te gebruiken, maar werkt bij mij totaal niet :|

Heb de trail gedownload en geinstalleerd. In Visual Studio 2008 een nieuwe lege ASP.Net Web application aangemaakt. Van de toolbox af een ASPxTextBox gesleurd, daarna op F5 gedrukt.

Javascript error: "ASPxClientTextBox is undefined"

Kan iemand mij hier mee verder helpen? Veel mensen zijn positief over DevExpress, maar laat het nu net de toolkit zijn die het niet out of the box doet bij mij.

Wij hebben overigens allemaal geen IIS geinstalleerd op onze PC's, wij werken standaard alleen maar met de Dev webserver van Visual Studio 2008. IIS staat alleen op de servers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
D-Raven schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:06:
Infragistics. Een zeer complete set. Bied veel mogelijkheden voor UI aanpassingen in het gebied van vormgeving e.d. (Component One overigens ook, maar ik vindt de API van infragistics fijner). Ook het bouwen van complexe UI's gaat stukken beter dan met het Ajax Control Toolkit. (moet je voor de grap maar eens meerdere updatepanels op 1 pagina gebruiken, icm een modalpopupextender en een progress indicator).
Deze ga ik zo even proberen :)

[edit]
Infragistics werkt op dit moment nog het beste.. zit nog even met het stylen ervan, maar maakt tot nu toe een aardige indruk.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 21-09-2009 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
Lethalis schreef op maandag 21 september 2009 @ 11:16:
[...]

Ik heb DevExpress geprobeerd te gebruiken, maar werkt bij mij totaal niet :|

Heb de trail gedownload en geinstalleerd. In Visual Studio 2008 een nieuwe lege ASP.Net Web application aangemaakt. Van de toolbox af een ASPxTextBox gesleurd, daarna op F5 gedrukt.

Javascript error: "ASPxClientTextBox is undefined"

Kan iemand mij hier mee verder helpen? Veel mensen zijn positief over DevExpress, maar laat het nu net de toolkit zijn die het niet out of the box doet bij mij.

Wij hebben overigens allemaal geen IIS geinstalleerd op onze PC's, wij werken standaard alleen maar met de Dev webserver van Visual Studio 2008. IIS staat alleen op de servers..
Misschien heb je last van een fout in Visual Studio die ervoor zorgt dat de wijzigingen in de designer niet in de markup file opgeslagen worden

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DevExpress en Infragistics zijn beide goede suites. Ik vind DX iets toegankelijker en de support is uitstekend.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
P_de_B schreef op maandag 21 september 2009 @ 15:48:
DevExpress en Infragistics zijn beide goede suites. Ik vind DX iets toegankelijker en de support is uitstekend.
Wat vinden mensen eigenlijk van ComponentART?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik werk zelf veel met Telerik controls. Ondanks dat mensen hier zeggen dat het een slechte set is vind ik hem erg prettig werken.

Infragistics heb ik ook mee gewerkt en ondanks dat het goed te stylen is produceert het een heleboel overhead code automatisch terwijl ik dat helemaal niet wil. Ik was hier dus minder tevreden over en het gebruik van Telerik was voor mij een opluchting.

De standaard control set van Microsoft (de ajax kit) vind ik wel aardig werken maar is erg minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
Lethalis schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 08:58:
[...]

Wat vinden mensen eigenlijk van ComponentART?
Ik heb alleen ervaring met een oudere versie, maar het was destijds (asp.net 1.1, jeetje wat lang geleden...) best fijn om mee te werken. De rendering van hun componenten is in elk geval een stuk stabieler dan die van Telerik en featurewise zitten ze zo ongeveer op hetzelfde punt.
The_Ghost16 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:01:
Ik werk zelf veel met Telerik controls. Ondanks dat mensen hier zeggen dat het een slechte set is vind ik hem erg prettig werken.
Hier is zomaar een greep uit de issues die ik met de Telerik controls heb of (god zij dank), liever gezed: heb gehad.
  • De Telerik controls spugen een hoop default troep uit in je markup view als je ook maar één keer de design view opent. Naar design view switchen wanneer je één van hun grids op je pagina hebt staan resulteert in een extra A4-tje of 2 aan regels markup.
  • Het merendeel bevat veel te veel tweakbare opties, waar het beter geweest was om gewoon verschillende control varianten te maken m.b.v. afgeleide classes.
  • Sommige van die tweakbare opties stonden op compleet geschifte locaties waar je ze nooit gaat vinden tenzij je er per ongeluk tegen aan loopt. Ik noem de case-sensitive zoeken optie in de grid, die standaard aan stond en ergens onder 'row grouping' te vinden was.
  • Onder de kap werd er veelvuldig van browser-specifieke javascript gebruik gemaakt, i.c.m. slechte browser sniffing en menig CSS hack. Toen Firefox 3.x uitkwam leidde dit er onder andere toe dat sommige controls die onder Firefox 2.x 'compleet goed werkten' (op het oog dan, hè?) ineens compleet braken. Vraag me niet hoe je dat presteert.
  • Het standaard antwoord op een help request: "Dit kunnen we met de nieuwste versie niet reproduceren, upgrade u daar maar naar, dan is uw probleem verholpen." Da's ook echt een antwoord als je dit soort UI suites doorgaans in zeer grote, wijd uitgerolde producten gebruikt waar je niet eventjes makkelijk naar een nieuwe versie kunt upgraden.
  • Leuk daarbij is ook dat ze het voor een handje over hebben om de API te breken (vaak zelfs zonder geleidelijke deprecation), of om subtiele wijzigingen in het functioneren van bepaalde methods aan te brengen.
  • Het mechanisme om de stylesheets / themes voor een control in te laden was wispelturig en leidde er geregeld toe dat er gewoon geen stylesheet geladen wordt en je klant naar de hoop ongestylde tagsoup zit te staren die hem geserveerd wordt op het scherm. (Zal wel iets te maken hebben met het feit dat ze meteen begonnen de DOM te manipuleren, zonder te wachten op een load of ready event: race conditions, dus.)
  • Elke control moest apart een theme toegewezen krijgen. Er was geen 'page wide' manier om dat te managen. (Fijn als je een applicatie moet restylen voor verschillende klanten of erger: verschillende login accounts op één applicatie...)
  • Je moest bij sommige versies van de control suite (dan weer wel, dan weer niet) per sé een theme op een control instellen, of handmatig toegewezen CSS classes (voor nette property overrides in een CSS sheet) verdwijnen spontaan. Zelfde verhaal gaat op voor hardcoded CSS in het style attribuut. Combineer dat met voorgaande punt betreffende spontaan verdwijnende stylesheets en je kunt je lol niet meer op.
  • Voor een aantal standaard usage scenario's moest je je door haast onmogelijke bochten wringen, mede doordat de clientside javascript hookups naar de controls erbarmelijk slecht in elkaar staken.
  • De upload control heeft een hele tijd invalide HTML gerenderd, wat deze compleet onbruikbaar maakte onder iets anders dan IE (welke er nog wel iets van wist te bakken, maar verre van correct).
Telerik heeft voor mij een zodanige reputatie gevestigd dat ik er wijd, maar dan ook wijd bij uit de buurt blijf. Het werkt redelijk goed voor de simpele voorbeeldjes die ze adverteren, maar zodra je een groter product met veel interactie en complexe usage scenario's cross-browser aan de gang wilt krijgen gaat er me toch een beerput open.

• Lethalis
  • Niet online
We hebben er uiteindelijk voor gekozen om zowel Infragistics als ComponentART te gebruiken.

Dit omdat sommige controls beter zijn in Infragistics, en andere weer in ComponentART. Na wat discussies heen en weer hebben we maar beide gekocht en gebruiken we de componenten waarvan we vinden dat ze het beste zijn :)

Pagina: 1