Ik heb alleen ervaring met een oudere versie, maar het was destijds (asp.net 1.1, jeetje wat lang geleden...) best fijn om mee te werken. De rendering van hun componenten is in elk geval een stuk stabieler dan die van Telerik en featurewise zitten ze zo ongeveer op hetzelfde punt.
Hier is zomaar een greep uit de issues die ik met de Telerik controls heb of (god zij dank), liever gezed: heb gehad.
- De Telerik controls spugen een hoop default troep uit in je markup view als je ook maar één keer de design view opent. Naar design view switchen wanneer je één van hun grids op je pagina hebt staan resulteert in een extra A4-tje of 2 aan regels markup.
- Het merendeel bevat veel te veel tweakbare opties, waar het beter geweest was om gewoon verschillende control varianten te maken m.b.v. afgeleide classes.
- Sommige van die tweakbare opties stonden op compleet geschifte locaties waar je ze nooit gaat vinden tenzij je er per ongeluk tegen aan loopt. Ik noem de case-sensitive zoeken optie in de grid, die standaard aan stond en ergens onder 'row grouping' te vinden was.
- Onder de kap werd er veelvuldig van browser-specifieke javascript gebruik gemaakt, i.c.m. slechte browser sniffing en menig CSS hack. Toen Firefox 3.x uitkwam leidde dit er onder andere toe dat sommige controls die onder Firefox 2.x 'compleet goed werkten' (op het oog dan, hè?) ineens compleet braken. Vraag me niet hoe je dat presteert.
- Het standaard antwoord op een help request: "Dit kunnen we met de nieuwste versie niet reproduceren, upgrade u daar maar naar, dan is uw probleem verholpen." Da's ook echt een antwoord als je dit soort UI suites doorgaans in zeer grote, wijd uitgerolde producten gebruikt waar je niet eventjes makkelijk naar een nieuwe versie kunt upgraden.
- Leuk daarbij is ook dat ze het voor een handje over hebben om de API te breken (vaak zelfs zonder geleidelijke deprecation), of om subtiele wijzigingen in het functioneren van bepaalde methods aan te brengen.
- Het mechanisme om de stylesheets / themes voor een control in te laden was wispelturig en leidde er geregeld toe dat er gewoon geen stylesheet geladen wordt en je klant naar de hoop ongestylde tagsoup zit te staren die hem geserveerd wordt op het scherm. (Zal wel iets te maken hebben met het feit dat ze meteen begonnen de DOM te manipuleren, zonder te wachten op een load of ready event: race conditions, dus.)
- Elke control moest apart een theme toegewezen krijgen. Er was geen 'page wide' manier om dat te managen. (Fijn als je een applicatie moet restylen voor verschillende klanten of erger: verschillende login accounts op één applicatie...)
- Je moest bij sommige versies van de control suite (dan weer wel, dan weer niet) per sé een theme op een control instellen, of handmatig toegewezen CSS classes (voor nette property overrides in een CSS sheet) verdwijnen spontaan. Zelfde verhaal gaat op voor hardcoded CSS in het style attribuut. Combineer dat met voorgaande punt betreffende spontaan verdwijnende stylesheets en je kunt je lol niet meer op.
- Voor een aantal standaard usage scenario's moest je je door haast onmogelijke bochten wringen, mede doordat de clientside javascript hookups naar de controls erbarmelijk slecht in elkaar staken.
- De upload control heeft een hele tijd invalide HTML gerenderd, wat deze compleet onbruikbaar maakte onder iets anders dan IE (welke er nog wel iets van wist te bakken, maar verre van correct).
Telerik heeft voor mij een zodanige reputatie gevestigd dat ik er wijd, maar dan ook
wijd bij uit de buurt blijf. Het werkt redelijk goed voor de simpele voorbeeldjes die ze adverteren, maar zodra je een groter product met veel interactie en complexe usage scenario's cross-browser aan de gang wilt krijgen gaat er me toch een
beerput open.