[Debian]Na fresh install op SSD kernel panic

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Na het verder succesvol installeren van Debian 5.0 stable, krijg ik na het opstarten een kernel panic:
code:
1
2
Kernel panic - not syncing: No init found.  Try passing init= option to 
kernel.

Natuurlijk gezocht op internet, het lijkt erop dat ik bij Grub init={nogwat} moet invoegen. Er staat geen init tussen. Maar ik kan er niet goed uitkomen wat ik moet invoeren en uit welke variabelen ik kan kiezen :? Ik heb al init=5 geprobeerd, maar dat haalt niets uit. Ik heb ook geen idee wat het doel van init= is en waar ik achter de juiste variabele van init moet komen. Waar moet het heen verwijzen?

Vreemd genoeg wilde de LiveCD van Ubuntu voor het eten niet opstarten, maar nu opeens wel (ja, dat is een andere distro, ik wilde eens van Ubuntu naar Debian. Maar het lukte niet :p). Houdt mijn PC soms data vast in de RAM als hij uitgezet wordt :?

- edit: met Ubuntu LiveCD kan ik opstarten en browsen door Debian schijf. Er staat een initrd.img in / die verwijs naar /boot/initrd.img-{versienr}

[ Voor 8% gewijzigd door Eusebius op 18-09-2009 19:32 ]

==
hoi

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Welke Debian de nieuwste lenny ? Denk zelf aan hardware die niet herkend wordt!

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Eusebius
  • Niet online
Het is de laatste stable.

Vreemd genoeg start hij nu wel op :? Het ligt dus niet aan de instellingen (want niets veranderd). Maar wat dan wel? Kan iets in de RAM zijn blijven hangen?

[ Voor 8% gewijzigd door Eusebius op 18-09-2009 19:56 ]

==
hoi

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:27

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Het probleem is 99 vd 100 keer dan dat je de verkeerde root= hebt meegegeven en/of hebt meegekregen, en dat grub denk dat je ssd /dev/sda is, maar dat hij in werkelijkheid /dev/sdb is.

Het is vaak op te lossen door iets mee te geven alla 'root=/dev/sda' 'root=/dev/sdb'. Er zijn ook permanentere oplossingen te bedenken met UUID's.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Eusebius
  • Niet online
Kan ik een permanente UUID meegeven? En wat is de schrijfwijze? UUID=123..

==
hoi

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 21:44
Eusebius schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 21:36:
Kan ik een permanente UUID meegeven? En wat is de schrijfwijze? UUID=123..
UUID's zijn zoiezo al permanent. Ze staan in /dev/disk/by-uuid/[uuid].

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03-2025
Kun je de inhoud posten van /boot/grub/menu.lst ?
En de uitkomst van fdisk -l ?

• Eusebius
  • Niet online
hostname schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 21:57:
[...]

UUID's zijn zoiezo al permanent.
Ja, dat snapte ik al ;) Het ging me om de schrijfwijze
Ze staan in /dev/disk/by-uuid/[uuid].
Tnx!

Het probleem heeft zich vanzelf opgelost. De remedie is om de PC uit te zetten (stroom eraf) voor een minuutje. Dan weer aanzetten. Zowel Debian als Ubuntu geven de eerste keer een foutmelding, daarna doen ze het gewoon.

==
hoi

• laurencevde
  • Laatst online: 02-10-2025
Je bios loopt dan dus blijkbaar te spelen met je schijfvolgorde, oid...
UUID's gebruiken is dus wel zo handig, want dan werkt het tenminste altijd.

De schrijfwijze is trouwens (als ik het goed heb) "root=UUID=123...." . Dit kan je toevoegen aan /boot/grub/menu.lst (of grub.conf, linken meestal toch naar elkaar...).
De UUID van je partitie kan je vinden door te kijken waar de "bestanden" in /dev/disk/by-uuid/ naartoe linken (bijv met ls -l), of met iets als "dumpe2fs /dev/sda1|grep UUID" (voor ext*-partities).
Elke partitie heeft zijn eigen UUID, die random bepaald wordt bij het aanmaken, en ergens in het bestandssysteem wordt opgeslagen.

Je kunt ook met labels werken, als je die hebt ingesteld. (kan je met e2label doen). werkt hetzelfde, maar dan met iets als "root=LABEL=ditiseenlabel"

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1