Toon posts:

Audio over HDMI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakerts,

Door een familielid van mij ben ik gevraagd een systeem in elkaar te zetten, nu heb ik hier normaal geen probleem mee mits dit een standaard formaat is. nu is juist het doel van dit apparaat dat het op een slaapkamer komt aangesloten op een 42"+ HDTV, en eventueel een extra scherm (die aan de andere kant van de muur in de badkamer hangt).

Met behulp van fora en sites is het inderdaad zo moeilijk nog niet iets te bouwen op de grafische kaart na. Dit bepaalde onderdeel riep helaas een hoop vragen bij mij op die ik met neuzen op een hoop sites en heftig googlen niet duidelijk werden (kan ook gewoon zijn dat ik zoekterm-inspiratieloos ben ;) )

in de tijd van de ATI HD2xxx series las ik destijds over geluid over HDMI. Nu is dit voor het scherm in de slaapkamer niet nodig aangezien hier toch een of ander geluidssysteem op wordt aangesloten. Maar het scherm aan de andere kant van de muur zou toch wel fijn als we net die extra audiokabel kunnen vermijden met een alles in een oplossing (geluid over HDMI dus...).

http://support.amd.com/us...nceofAudiothroughthe.aspx
dit is wat ik echter tegenkwam en met wat cirkelredeneren denk ik dat elke ati kaart tegenwoordig dus over deze techniek beschikt (of niet soms?) maar zelf zat ik dus aan een Nvidia kaart te denken (voornamelijk omdat ik een dual slot cooler wil die het grootste deel van zn warmte gelijk buiten dumpt) en zouden dus nvidia's deze techniek ondersteunen? (anders wordt het maar een ati die dit wel kan)

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Geluid over HDMI op de PC is nogal een zooitje. Er is vrijwel niets wat 100% werkt. De ene kaart kan weer alleen stereo PCM, de andere weer 7.1 maar weer geen 24-bit 192kHz audio, de meeste kunnen geen DTS-HD of TrueHD bitstreamen, enz.

En dan heb ik het nog niet gehad over CEC ondersteuning want dat is al helemaal niet te vinden op videokaarten terwijl dit juist voor HTPC doeleinden ideaal is.

Voor mezelf heb ik geconcludeerd dat ik het voorlopig afwacht. Eerst moeten videokaartfabrikanten het HDMI verhaal maar eens in orde maken. Ik accepteer geen kreupele HDMI uitgang.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Verwijderd

Topicstarter
Geluid over HDMI op de PC is nogal een zooitje. Er is vrijwel niets wat 100% werkt. De ene kaart kan weer alleen stereo PCM, de andere weer 7.1 maar weer geen 24-bit 192kHz audio, de meeste kunnen geen DTS-HD of TrueHD bitstreamen, enz.
standaard 2 kanaals geluid is al voldoende tis om een filmpje in bad te kijken (hoe relaxed kan het worden? :P )

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
In bad... Ik weet niet hoeveel afstand er tussen het scherm en de pc gaat zitten in dit geval, maar houd er rekening mee dat je een degelijke hdmi kabel nodig gaat hebben bij langere afstanden. je zult ook iedere keer handmatig de geluidsouput naar de juiste hdmi uitgang moeten schakelen in windows voordat je verkast van de slaapkamer naar de badkamer en vice versa. Als je 5.1 geluid in de slaapkamer hebt, en 2 speaker geluid in de badkamer, betekent dit ook dat je de speaker opstelling moet aanpassen in de desbtreffende codecs. ac3 moet bijvoorbeeld van 5.1 gedownsamples worden naar 2 speaker PCM stereo voor de badkamer, maar in de slaapkamer een directe bitstream via hdmi naar een externe receiver/decoder. Nieuwere ati en nvidia kaarten hebben een eigen geluidschip aan boord die de sp/dif output van de hdmi poort afhandeld, en deze is slechts via 1 van de uitgangen op de videokaart beschikbaar. Houd hier rekening mee.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ari3 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 18:32:

En dan heb ik het nog niet gehad over CEC ondersteuning want dat is al helemaal niet te vinden op videokaarten terwijl dit juist voor HTPC doeleinden ideaal is.

Voor mezelf heb ik geconcludeerd dat ik het voorlopig afwacht. Eerst moeten videokaartfabrikanten het HDMI verhaal maar eens in orde maken. Ik accepteer geen kreupele HDMI uitgang.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Geluid over HDMI over de PC kent alleen veel verschijningsvormen. De oplossingen werken echter allemaal, je moet wel de moeite nemen om de juiste hardware voor je wensen te kiezen.

Op zich kan een 780/785/790 IGP volstaan, maar je wil twee schermen gebruiken en dus zoek je naar twee HDMI aansluitingen.

edit: Lees ook de HTPC FAQ eens

[ Voor 8% gewijzigd door Edmin op 18-09-2009 22:15 ]

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:19
Bij mij werkt het anders prima. Ik heb een Radeon 3870, waarvan 1 hdmi aansluiting via mijn Denon receiver naar een 32" lcd tv gaat. Dit is mijn tweede scherm en deze hdmi aansluiting voorziet de receiver meteen van audio. Bij het afspelen van een bluray wordt het formaat gewoon netjes herkent. De andere hdmi aansluiting gebruik ik voor mijn HP 24" scherm... Alleen het hot swappen werkt af en toe niet 100%.

Verwijderd

Edmin schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 22:11:
[...]

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Geluid over HDMI over de PC kent alleen veel verschijningsvormen. De oplossingen werken echter allemaal, je moet wel de moeite nemen om de juiste hardware voor je wensen te kiezen.

Op zich kan een 780/785/790 IGP volstaan, maar je wil twee schermen gebruiken en dus zoek je naar twee HDMI aansluitingen.

edit: Lees ook de HTPC FAQ eens
Dus je bedoelt egenlijk dat het een beetje een zootje is?

Tja..inkopper hoor 8)7

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nee, ik bedoel dat je goed op moet letten wat je koopt, maar dat is van alle tijden en van alle soorten producten.

Als je zonder onderzoek gewoon wat uit het schap wil kunnen trekken, moet je naar de bakker. Bij hardware werkt het niet.
Pagina: 1