Peak Radeon 3870 512mb oververhit

Pagina: 1
Acties:

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 23:09
Bonjour,

Ik heb al enige tijd last van mijn videokaart. Tijdens stress wordt de videokaart extreem warm (124 graden max met het stress test programma Furmark). Daarna schakelt de computer zichzelf uit.

Het gaat hier om de budgetkaart van Peak, maar daar mag toch wel van verwacht worden dat deze gewoon goed op temperatuur blijft lijkt me.

Wat ik geprobeerd heb:

- Andere onderdelen uitgesloten, dus voeding en cpu zijn niet het probleem.
- Had hier ergens in een ati 38xx topic gelezen dat het iets strakker aandraaien van de schroefjes zou helpen, geen resultaat
- Gekeken naar de airflow in de antec kast, no joy. Zelfs met open kast en een extra 12mm fan gericht op de koeler nog steeds extreem hoge temperaturen (120+), maar na een kwartier geen uitval. Niet echt de oplossing die ik zoek though
- Nieuwste Ati drivers
- Ik heb gelezen dat sommige mensen de koelpasta vervangen hebben op hun Peak 3870 kaart met AS5 ofzo. Ik ben wel redelijk handig en heb wel wat CPU koelers vervangen, maar van een videokaart nog nooit. Hoewel de garantie toch bijna is afgelopen volgens mij vind ik het toch een risicootje. Tevens heb ik geen koelpasta in huis.

OS is Windows 7 64 bit, maar onder Vista had ik dezelfde problemen.

Verdere specs:

Intel e8400
4gb ddr2
MSI Neo3 met die 45 chipset van Intel
Paar hardeschijven
Coolermaster 520 watt voeding

Wat mij verder opvalt is het volgende: zodra ik de stresstest stop dropt de temperatuur gelijk 40 graden bijna, naar 80-85. Zou er iets mis kunnen zijn met de sensor, of koelt het gewoon heel snel af? Dat laatste lijkt me niet echt waarschijnlijk.

Idle temperatuur is op dit moment 51 graden, maar binnen 2 minuten stressen zit dat op 120, totdat bij 124 de pc uitgaat.

Graag uw input!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Mijn eerste poging zou inderdaad zijn om de koelpasta te vervangen. Vooral bij dit soort budget kaartjes wil er nog wel eens goedkoop spul op zitten, of is het veel te veel of niet goed aangebracht. Het is niet veel anders dan het plaatsen van een CPU, je verliest alleen je garantie, dus als je die nog hebt is het misschien een beter idee die te claimen.

Natuurlijk is 124 graden veel te warm, maar Furmark stresst je kaart ook abnormaal. Je krijgt genoeg kaarten plat met Furmark, die tijdens gamen, benchmarks en andere stresstests prima werken. Als je kaart in games geen problemen geeft en onder de 100 graden blijft zou ik me niet al te druk maken.

specs

• Matthijs
Ik kan zo'n uurtje COD4 spelen, daarna klapt ie er ook uit. Morgen maar eens kijken voor wat pasta dan!

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 09:28
Inderdaad, als je een kaart hebt met cheapo pasta dan zou het kunnen dat die gewoon is uitgedroogt,

• Lightah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-03 00:17

Lightah

Strikes Again

Ik heb die kaart ook gehad. De koeling van dat ding was echt dramatisch. Ik heb er toen een andere koeler + heatsink op gezet en de temperaturen waren toen weer normaal.

The Unpredictable Striker!

Verwijderd

Matthijs schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 23:54:
Ik kan zo'n uurtje COD4 spelen, daarna klapt ie er ook uit. Morgen maar eens kijken voor wat pasta dan!
Geen garantie meer? Of heb je er al tijden last van en ga je er nu pas wat aan doen. :p

• Depep
Hij zegt in zijn openingspost
Hoewel de garantie toch bijna is afgelopen volgens mij vind ik het toch een risicootje.
Toch kan ik me wel voorstellen dat je liever zelf even de koelpasta vervangt, dan dat je de hele garantieprocedure doorloopt. De vraag is alleen of het temperatuursverschil genoeg gaat zijn. Zo niet, dan zit je nog steeds met een kaart die niet goed werkt en heb je ook geen garantie meer.

specs

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-04 06:12
Het kan best dat de chip zo snel afkoelt. Draait je fan wel?

Verder idd koelpasta vervangen of RMA aanvragen. Dit probleem hoef je niet in je software te gaan zoeken.

• Matthijs
De fan draait zoals het hoort. Volgende week maar eens kijken voor pasta, heb echt geen zin om tijden zonder videokaart te zitten, heb namelijk geen vervanging liggen. Tijdelijk kaartje bij de Mediamarkt halen werkt ook niet waarschijnlijk want die garantie/rma procedure zal wel langer dan 2 weken duren (als ik het nog heb).Niet echt de oplossing die ik zocht maar goed verkopen zal niet veel opleveren en ben ik sowieso meer geld kwijt dan het vervangen van de pasta.

@Depep; de kaart werkt eigenlijk prima, zoals ik zei kan ik ruim een uur COD4 spelen zonder problemen. Hij wordt gewoon te warm. Nu ik terugdenk heb ik toen ik de PC net had tijden Crysis gespeeld zonder problemen dus misschien is de pasta wel verlopen haha

Als de nieuwe pasta erop zit zal ik ff weten wat het gedaan heeft.

*Iemand in regio Groningen nog wat goede pasta over btw? ;)

• Depep
Matthijs schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 23:45:
*Iemand in regio Groningen nog wat goede pasta over btw? ;)
Een tubetje AS5 kost bij je lokale computerboer zo'n 5 euro :)

specs

• Matthijs
Zojuist de koelpasta maar eens verschoond, gelijk een mooi resultaat in de temp waarneembaar, hij stijgt minder snel en de max is 100 nu. Echter, na ongeveer dezelfde tijd, als het niet eerder is, klapt ie er weer uit bij Furmark. De computer staat nog wel aan, maar windows is afgesloten en de monitor is zwart. Toetsenbord capslock reageert ook niet meer.

Andere suggesties? Garantie wordt em nu dus niet meer (sowieso al niet dacht ik, redelijk oud ding) vanwege het verwijderen van de koeler...

• Depep
Geen Furmark draaien? ;)

Op zich is 100 graden tijdens Furmark geen verkeerd resultaat. Dat betekent dat hij waarschijnlijk in de 80 graden wordt tijdens gamen. Klapt hij er ook nog steeds uit tijdens COD4?

specs

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 20:23

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je hebt geen abnormale 3rd party koeler nodig wil je die 3870 koel houden. AC S1 is al genoeg en zou ik daarom ook overwegen.

• Matthijs
Nou kijk, eerst dacht ik dus dat het aan de temperatuur lag dat ie eruit knalde na een tijdje (max was 125) maar nu knalt ie na ongeveer dezelfde periode furmark er ook uit, alleen nu op 100 graden. Dat zou ie toch makkelijk aan moeten kunnen?

• Depep
Ik snap niet waar die obsessie met Furmark vandaan komt. Furmark belast je kaart abnormaal veel, als je kaart dan abnormaal gedrag vertoont, vind ik dat niet heel verrassend. Op het moment dat spellen hetzelfde probleem vertonen wordt het vervelender. Test dus eerst even of hetzelfde in games gebeurt. Zo niet, dan blijft het antwoord gewoon geen Furmark draaien.

specs

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Heb je wel eens gedacht aan het controleren van andere temperaturen? Het kan best wel eens zo zijn dat andere onderdelen dusdanig warm worden over de langere periode, dat deze voor de onstabiliteit zorgen. Denk aan een north-bridge die vaak dicht bij een videokaart zit, een geheugenbankje die het iets te warm wordt, of een voeding die de lange stress die je hem oplegt niet echt prettig vindt (want furmark-belasting betekent ook dat je voeding onevenredig zwaar wordt belast door je videokaart, wat kan resulteren in een onstabiele 12-volt lijn).

• Matthijs
Net een aantal mappen COD4 gespeeld, ging goed! Voor de nieuwe koelpasta ging dat hooguit 1 map, dus ik ben tevreden. Bedankt voor jullie input!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ja, ho eens... Wat zijn je temps nu onder belasting met COD4?

Mooi dat het stabiel is maar voor de zekerheid even een checkup kan geen kwaad ;)

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-04 06:12
Om nog maar niet te hebben over dat we gewoon benieuwd zijn :)

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

En aangeven dat Furmark geen reële situatie is.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Pagina: 1