Laptop krijgt geen IP

Pagina: 1
Acties:

• robvanderdonk
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-01 10:19
Hallo tweakers,

Ik heb voor kenissen van mij een laptop gemaakt.
Voorheen werkte deze altijd prima op de draadloze Fritz box.

Bij mij thuis aan de experia van KPN doet ie het ook helemaal goed.
Alleen op die Fritz WLAN doet hij het niet.
Via start -> uitvoeren -> cmd -> ip config zie ik dat hij geen goed IP krijgt.
(netwerk IP)

De router zend uit op WEP omdat er een oude pc tussen zit.
Waar zou dit aan kunnen liggen ?

Verwijderd

Op welk kanaal staat de Fritz box ingesteld?
Is de Fritz zichtbaar in de lijst met netwerken?
Koppel de laptop met kabel aan de Fritz, ga in de configuratie, en kijk wat voor netwerksleutel erin staat. Kopieer dat met Ctrl-C en koppel dan de kabel af. Probeer met WiFi aan te koppelen, en als Windows om wachtwoord vraagt, dan Ctrl-V.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-03 22:49

mace

Sapere Aude

MAC-filtering aanstaan?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Is het signaal goed? Ik heb de indruk dat vooral het dhcp-gedeelte een goed signaal vereist. Soms kun je nl. nog wel verbinding krijgen bij gebruik van een vast IP-adres waar dat via DHCP niet lukt, en als je dan dichterbij gaat zitten lukt het ook met DHCP.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Het kan ook zijn dat de laptop wifi drivers niet goed werkt met WEP. Probeer de drivers te updaten! En kijk of het toe gestaan is om nieuwe pc's/laptop's verbinding mogen maken met de router.

En kijk ook of mac filter aan staat.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Het leuke van wep is dat je bij een foutief ingevoerd wachtwoord je hier geen melding van krijgt.
Je kan dan eindeloos wachten op een ip wat niet komt.
Het is dan dus altijd het beste de lijst met voorkeursnetwerken op te schonen en het nog eens te proberen.

• robvanderdonk
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 23:30:
Op welk kanaal staat de Fritz box ingesteld?
Is de Fritz zichtbaar in de lijst met netwerken?
Koppel de laptop met kabel aan de Fritz, ga in de configuratie, en kijk wat voor netwerksleutel erin staat. Kopieer dat met Ctrl-C en koppel dan de kabel af. Probeer met WiFi aan te koppelen, en als Windows om wachtwoord vraagt, dan Ctrl-V.
Op welk kanaal hij staat weet ik niet, ik kan het netwerk wel zien in de lijst met netwerken.
De netwerksleutel weet ik, en deze werkt wel op andere laptops. Dus deze is volgens mij goed.
Waar zou ik dit na kunnen kijken ?
pinockio schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 23:33:
Is het signaal goed? Ik heb de indruk dat vooral het dhcp-gedeelte een goed signaal vereist. Soms kun je nl. nog wel verbinding krijgen bij gebruik van een vast IP-adres waar dat via DHCP niet lukt, en als je dan dichterbij gaat zitten lukt het ook met DHCP.
Tussen de 1 - 3 (van 5) streepjes. Niet denderend dus.
Ik kan het dichterbij wel eens proberen. Overigens als ik zelf een IP instel, komt deze er wel in, (ipconfig)
alleen ik weet de DNS adressen die ik in moet voeren niet.
En het is natuurlijk beter ingesteld in zo'n netwerk als elk apparaat met DHCP kan werken.
Omdat er ook regelmatig mobiele telefoons / andere laptops aangemeld worden.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 23:47:
Het kan ook zijn dat de laptop wifi drivers niet goed werkt met WEP. Probeer de drivers te updaten! En kijk of het toe gestaan is om nieuwe pc's/laptop's verbinding mogen maken met de router.

En kijk ook of mac filter aan staat.
Toen ik de laptop opnieuw heb geinstaleerd, heb ik de nieuwste drivers van de HP website erop gezet.
Dus deze zijn volgens mij wel goed. Voorheen heeft de laptop het wel altijd gedaan.
Waar zou ik dit mac-filter kunnen vinden ?
job schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 23:53:
Het leuke van wep is dat je bij een foutief ingevoerd wachtwoord je hier geen melding van krijgt.
Je kan dan eindeloos wachten op een ip wat niet komt.
Het is dan dus altijd het beste de lijst met voorkeursnetwerken op te schonen en het nog eens te proberen.
Oke, kan ik doen. Maar ik weet eigenlijk 100% zeker dat ik de goede sleutel heb.
Aangezien de sleutel het wel doet op andere laptops.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
robvanderdonk schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 11:50:
[...]
Tussen de 1 - 3 (van 5) streepjes. Niet denderend dus.
Ik kan het dichterbij wel eens proberen. Overigens als ik zelf een IP instel, komt deze er wel in, (ipconfig)
alleen ik weet de DNS adressen die ik in moet voeren niet.
Als dat wel werkt, kan het aan de laptop liggen. Vista toevallig? Sommige routers werken qua DHCP niet goed samen met Vista. Misschien is daar een patch voor (Vista SP2 installeren en/of nieuwe firmware op de router.)

Oplossing: kijk wat voor IP-adres een andere PC krijgt. Bijv. 192.168.1.2. Dan neem je bijv. 192.168.1.200. Kleine kans dat dat IP-adres uitgegeven wordt.

Default gateway en DNS kun je ook uit die andere PC aflezen. Anders is het vaak gelijk aan elkaar, bijvoorbeeld 192.168.1.1 of 192.168.1.254.

[ Voor 10% gewijzigd door pinockio op 19-09-2009 14:02 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

In de router, bij de wireless instellingen
Grote kans dat dat het is. mac filtering werd vroeger ten tijde van wep vaak ingesteld.
Oke, kan ik doen. Maar ik weet eigenlijk 100% zeker dat ik de goede sleutel heb.
Aangezien de sleutel het wel doet op andere laptops.
Was ook een gok :).
Je weet wel dat sommige wireless kaarten de wep key willen hebben en andere perse de hexadecimale code?

[ Voor 8% gewijzigd door job op 19-09-2009 14:06 ]

• robvanderdonk
pinockio schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 14:01:
[...]

Als dat wel werkt, kan het aan de laptop liggen. Vista toevallig? Sommige routers werken qua DHCP niet goed samen met Vista. Misschien is daar een patch voor (Vista SP2 installeren en/of nieuwe firmware op de router.)

Oplossing: kijk wat voor IP-adres een andere PC krijgt. Bijv. 192.168.1.2. Dan neem je bijv. 192.168.1.200. Kleine kans dat dat IP-adres uitgegeven wordt.

Default gateway en DNS kun je ook uit die andere PC aflezen. Anders is het vaak gelijk aan elkaar, bijvoorbeeld 192.168.1.1 of 192.168.1.254.
Nee, is een XP (volgens mij SP3 anders 2) laptop.
Dat is wel een goede tip, de dns kan ik dan neem ik aan via ipconfig /all wel zien.
Router is: 192.168.176.1 maar dat komt dan wel goed.
job schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 14:05:
[...]
In de router, bij de wireless instellingen
Grote kans dat dat het is. mac filtering werd vroeger ten tijde van wep vaak ingesteld.

[...]

Was ook een gok :).
Je weet wel dat sommige wireless kaarten de wep key willen hebben en andere perse de hexadecimale code?
Nee dat wist ik niet. :P
Dat zou ik ook nog even kunnen proberen morgenmiddag.
Ik wardeer sowieso de hulp en dat je dus uberhaupt gokt ;).
Bedankt iig.
Pagina: 1