Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 11:38

amahusu

taking over the world!

Topicstarter
ik heb een logo aangeleverd gekregen van iemand dat is gemaakt in photoshop, bestand is opgemaakt in CMYK kleuren

Ik heb al redelijk wat ervaring met printjobs, maar offset drukwerk is een heel ander verhaal. De drukker die het logo gaat afdrukken heeft een pdf bestand nodig met 2 PMS kleuren.

Nu ben ik gister eens aan het googlen gegaan en heb het een en ander uitgevogeld wat betreft PMS kleuren. De gebruikte CMYK kleuren in het logo heb ik nu weten te identificeren in PMS opmaak, echter blijf ik telkens vastlopen bij het omzetten van het gehele logo naar een logo dat bestaat uit de 2 PMS kleuren.

Een zoektocht op internet en GoT levert verschillende resultaten op, maar niet concreet wat ik nodig heb. Is er toevallig iemand die ervaring heeft met het preparen van een cmyk bestand voor offset drukwerk in 2 kleuren?

volgens mij moet het kunnen met spot colors, echter kloppen de kleuren van geen kant als ik probeer 2 spot colors handmatig toe te voegen ;(

[ Voor 7% gewijzigd door amahusu op 18-09-2009 16:11 ]

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
offtopic:
Sowieso vreemd dat een logo in Photoshop gemaakt wordt; schaalt altijd zo lekker dit bitmaps :Y) Ik denk dat je daar nog een veel groter probleem hebt dan de kleuren ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik kan niet precies van je snappen waar het nou misgaat.

Ik doe een gooi naar de mogelijke problemen:
- Je slaat op als PDF en komt daarbij niet door een menuutje waarin je je kleurinstellingen kunt aangeven
- Je slaat op als PDF en komt wel door een menuutje waarin je je kleurinstellingen kunt aangeven, maar je laat ze hier omzetten naar CMYK.
- Je slaat op als PDF zoals voorgaande met behoud van PMSsen, maar als je het document opnieuw opent lijken de kleuren totaal niet meer op het logo dat je aangeleverd kreeg.
- Er is iets anders aan de hand.

Verder kan ik het alleen maar met RobIII (hai :w) eens zijn - een bitmaplogo in Photoshop is geen logo, dat is een plaatje (al zeg ik het wellicht wat minder genuanceerd). Tenzij we het hier over shapes hebben, dan valt er nog iets aan te redden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Blue op 18-09-2009 20:40 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Met bovenstaande natuurlijk (al is bvb het Rabobank logo moeilijk anders te doen), maar afhankelijk van hoe het logo is opgebouwd kun je proberen om naar kanalen te kijken. Als er veel groen in zit kun je het kanaal welke het meest zwart-wit voor die kleur is gebruiken om vervolgens een PMS kanaal aan te maken. Kijk vervolgens voor de andere kleur welk kanaal daar het geschiktst voor is en doe hetzelfde. Maak daarna alle CMYK kanalen leeg en sla op.
Aangezien ik dit ooit wel eens in Photoshop heb gedaan, maar ik normaal met logo's etc. voornamelijk in Illustrator werk, weet ik zo niet uit mijn hoofd hoe je die PMS kanalen ook al weer maakte in Photoshop. Maar daar heb je Googel voor... :) (Al kan je misschien op bovenstaande methode ook de boel exporteren naar Illustrator en een Live Trace doen, dan ben je meteen van de ellende verlost... Maar ja, dat is ook afhankelijk hoe goed de live trace gaat...)
Het beste kun je vragen om een EPS met PMS-kleuren, dan zit je veiliger. Omzetten van CMYK naar Pantone kan toch heel anders zijn dan wat het zou moeten zijn, linke soep dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Savantas op 19-09-2009 17:21 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Dark Blue
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

De manier waarop ik het aangeven van spot colors ken, is via swatches. Ik weet niet hoe die in 't Nederlands heten.
Tover je kleurenpaneeltje in beeld, en je paneeltje met swatches. Die zitten vaak aan elkaar. In het opties-dropdowntje van je swatches kan je dan een nieuwe aanmaken, en dan kan je kiezen voor een Pantonekleur.

Of je dan een Uncoated, Coated of Solid Coated moet hebben, weet ik ook niet. Het is volgens mij afhankelijk van het materiaal waar je op drukt, en de meeste materialen zijn wel self-explaining, maargoed... iemand die daar nog duidelijkheid over kan geven? Lijkt me ook wel zinnig voor de inhoud van het topic :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Je kunt best multichannel gebruiken maar het is niet heel handig als de basis ene CMYK pshop bestand is. Wat je ook kan doen is zorgen dat je twee kanalen gebruikt in je CMYK bestand van de 4. Dan zeg je tegen de drukker gewoon dat hij de magenta als PMS a en zwart als PMS b moet afdrukken. Mocht je dan nog meer teksten of opmaak hebben moet je dus zorgen dat die ook in zwart of magenta staan.

Beetje vragen om fouten als jij of de drukker niet op let maar in het verleden wel eens gedaan. Beste is gewoon het logo in illustrator zetten, ben je van alles af.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 01-10 13:43
Precies. En dan zorgen dat je in je InkManager niet all spots to process hebt aangevinkt :P

Overigens kun je tegenwoordig in Photoshop prima een vector logo stoppen, wat ook een vector blijft. Het is alleen bijzonder onhandig met schalen en plaatsen van die dingen. :)
Pagina: 1