• Ainu88
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik snap vrij weinig over bottlenecken dus ik zou graag wat advies willen. Sommige fora zeggen dat een 260 op e6600 bottleneck is en sommigen zeggen dat het geen problemen oplevert. Ik speel vooral entropia (cry-engine2, met lage settings) en nu op een resolutie van 1024x768, mijn maximale resolutie is 1280x1024. Verder heb ik 2gb aan geheugen en p5b-e mobo. de e6600 draait op stock 2,4 ghz en ik zou graag niet willen beginnen aan overclocken. Dus is dit mogelijk?

Zo niet, waar moet ik dan op letten bij een nieuwe pcu. Op het aantal mhz of op het aantal cores? Ik zie dat de amd phenom II x2 550 BE loopt op 3100 mhz met 2 cores, terwijl de i5 loopt op 2666 mhz met 4 cores. Wat is dan belangrijker om te gamen, ook de nieuwere spellen meegerekend.

Verwijderd

GHz, zeggen niks en een E6600 moet nog wel even mee kunnen. Maar waarom kijk je niet naar een HD4870 is al voor zo'n 110 euro te krijgen en presteerd ongeveer gelijk als een GTX260, maar is wel meer futureproof met DX10.1. :) Of je wacht nog een tijdje, over een maand zouden de eerste mainstream DX11 videokaarten beschikbaar moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2009 11:30 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, het is sowieso mogelijk. Je resolutie is niet erg hoog, dus een minder goeie kaart zou het ook prima trekken, maar met een GTX260 zou je waarschijnlijk wel crysis op hoogste settings kunnen spelen met flink wat AA en AF aan (ook cry-engine nogwat geloof ik, zwaar in ieder geval).

De kloksnelheid van je CPU opzich zegt niet zoveel. Een oude pentium 4 op 3GHz is véél trager dan één core van een i7 die een lagere kloksnelheid heeft, omdat ze een andere architectuur hebben en dus niet in termen van kloksnelheid te vergelijken zijn. Binnen één groep van processoren kan dit wel, dus een E8400 op 3GHz gaat al een stukje sneller zijn dan een E6600 op 2,4GHz.

De meeste spellen zijn niet gemaakt voor het gebruiken van meerdere cores, zodat een snelle dualcore het nu soms net zo goed trekt als een even snelle quadcore. Éen van de cores doet alle processen van het OS en alles wat op de achtergrond in het OS draait, de andere core draait het spel. De overige twee cores van een quadcore lopen dan uit hun neus te vreten en voegen dus niks toe, en daarom gaat een dualcore dan net zo snel. Maar steeds meer spellen gaan meerdere cores gebruiken, waardoor minstens een triplecore wel handig is met oog op de toekomst.

En als je CPU's met verschillende architecturen toch wilt vergelijken zou ik gewoon benchmarks zoeken :)

Verder ben ik het trouwens met -The_Mask- eens. Ik zou dan eerst je graka vervangen, en als je merkt dat het nog steeds te traag gaat je CPU. Zonde om je CPU te vervangen als die het nog goed genoeg doet (en daarbij je moederbord ook nog, misschien nog DDR3 geheugen... is al een duurdere grap :P)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ainu88
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Ok, thx. Ik had de 4870 saphire al gekocht, maar die gaf echt hele rare problemen ik kon niet windows XP SP2 in, ik kon zelfs de bios niet in om opnieuw me OS te installen. Dus ik ben bang dat een nieuwe ATI hetzelfde probleem zal geven. Of misschien ligt het zelfs aan me p5b-e mobo en geeft een 260 GTX hetzelfde probleem..

Maar ik kan proberen eerst een 260 te kopen en kijken of het wat is, zo niet meteen een i5 erachteraan te kopen met mobo en geheugen. Of is het beter om meteen een phenom II x3/x4 te kopen met 4890 en dan over een jaartje alleen een nieuwe 58xx erin te doen? Maarja over een jaartje zijn ook de nvidea dx11 kaarten te verkrijgen dus komt het alleen op de vraag aan i5 of phenom II x3/x4, 260 of of 4870/90? (de 260 staat overigens wel hoger dan de 4890 in de hierarchie chart op toms shardware)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De HD4870 is gewoon een hele goede graka. Dus ik zou eens uitzoeken waarom ie het niet doet, en als de kaart in kwestie stuk is gewoon bij de winkel een nieuwe vragen (en de oude RMA sturen). De kans dat een andere HD4870 het niet doet, is niet groter dan de kans dat een GTX260 het niet doet.

En als het aan het mobo ligt ofzo dan schiet het natuurlijk al helemaal niet op...

GTX260<HD4890, dan heeft ome tom een foutje gemaakt. Die komt meer in de buurt van een GTX275.

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 18-09-2009 12:02 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 20:09
ik weet uit ervaring dat een e6600 een hd 4870 bottlenecked. Maar zolang je processor deze games aankan hoeft dit helemaal geen probleem te zijn. het overclocken van me E6600 van 2.4 ghz naar 3 ghz is niet enorm moeilijk en leverde een verbetering van 2k punten op in 3dmark (van 11k naar bijna 13k) ik weet dat dit niet alles zegt over prestaties in games, sommige games zijn meer cpu afhankelijk, bijvoorbeeld gta4. hier gaat een cpu bottleneck meer nadeel geven dan andere.
Pagina: 1