2,5 inch RAID array in 5,25 behuizing: bestaat dit?

Pagina: 1
Acties:

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022
Laatst heb ik een 3,5 bay gekocht waarin 2st 2,5 inch schijven passen. Hip ding, kan RAID 0 en RAID 1 en werkt gewoon middels SATA richting moederbord. Ideaal dus voor een simpel servertje met een mirrored systeemschijf:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcicase.nl/Images/CRS2221SUSR-45D.jpg

Wat ik me nu af vraag, is of er al fabrikanten zijn die iets soortgelijks doen met een 5,25 inch behuizing. Ik heb even zitten meten en het zou niet moeilijk mogen zijn om daarin 6st 2,5inch HDD bays te maken. Of nog mooier: 4st 2,5inch bays en een slimline dvdrom spelertje. Als daar vervolgens een RAID5 controllertje bij geintegreerd zou zitten, lijkt me dit een ideaal ding voor in thuisservertjes of 1U servers in het datacenter (waar vaak ook 1st 5,25inch bay in zit).

Heeft iemand zoiets weleens gezien en bestaat dit al? Of moet ik dit als tweaker zelf gaan maken? ;)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:10
ik kan niet onmiddellijk een link terugvinden maar ik weet dat dit bestaat voor vier stuks in raid0, raid5 is weer iets anders denk ik omdat je daarvoor een ietwat complexere controller nodig hebt.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
http://supermicro.com/pro...es/mobilerack/CSE-M14.cfm
http://supermicro.com/pro.../mobilerack/CSE-M28E1.cfm

Supermicro heeft ze onder andere.

Het RAID gebeuren staat los van de behuizing, dat is afhankelijk van je controller en software.
Houd ook even in de gaten of de bays een expander chip gebruiken, of rechstreeks SAS/SATA connectors achterop heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door P5ycho op 18-09-2009 11:32 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

4x2,5 is 'gangbaar', onder andere voor ~50E te krijgen bij webconnexxion uit mijn hoofd, zelf tijdje terug ook naar gezocht :).

• GreenGras
Okay duidelijk, echter is er dus nog geen fabrikant die een RAID5 controllertje heeft ingebouwd. Dat lijkt mij namelijk de ideale situatie. Je hoeft dan geen RAID controller te kopen en spaart een pci-e/x slot uit. Ook zou je dan met één enkele SATA kabel naar je moederbord kunnen ipv 4, de SATAII bandbreedte van 300MBs zou wat een 4 HDD RAID5 config betreft tenslotte meer dan voldoende moeten zijn.

Superbedankt voor jullie snelle en nuttige reacties! Ik fantaseer nog even verder ;)

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-02 20:06
offtopic...

@GreenGras Waar heb je die 3,5 inch bay gekocht? heb zelf ook wel intresse in zo een bay voor mijn server...

• GreenGras
chrisO schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 12:05:
offtopic...

@GreenGras Waar heb je die 3,5 inch bay gekocht? heb zelf ook wel intresse in zo een bay voor mijn server...
Bij pcicase, je moet het type CRS2221SUSR-I hebben. Hier vind je meer informatie. Er zit naast de SATA connector trouwens ook een mini USB connector op voor als je hem extern of mobiel wilt gebruiken. Let wel: Ding is SATAI dus maximale throughput is 150MBs maar dat maakt voor mijn mirror (2st Vertex SSD, yummie) niet veel uit qua performance.

Oh en dat ding kost € 48,- inclusief BTW. Niet duur vind ik. ;)

• P5ycho
Ik zou het vreselijk vinden, een raid controller in je bay. Die berekeningen doe je met de controller, of in software. Of een combinatie daarvan, natuurlijk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

P5ycho schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 12:27:
Ik zou het vreselijk vinden, een raid controller in je bay. Die berekeningen doe je met de controller, of in software. Of een combinatie daarvan, natuurlijk.
Wat maakt het dan uit of je RAIDcontroller op het moederbord geïntegreerd zit, in een los slot geprikt zit of extern is en communiceert met de S-ATApoort (afgezien van wellicht een klein beetje performance omdat alles over 1 S-ATAtouwtje moet)?

• GreenGras
P5ycho schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 12:27:
Onderbouw dat eens wat duidelijker, mij lijkt het namelijk juist heel handig. Check de Areca ARC-5020 RAID box maar eens, dat is precies wat ik bedoel maar dan dus in een 5,25 verpakking met 2,5 inch schijven...

• P5ycho
Het is wel even wat anders he, een Areca RAID box of een miezerig raid0/1 controllertje van jMicron dat ergens in je drivebay verstopt zit.

Ik denk dan aan scenario's als:
- defecte drive bay -> data kwijt
- brakke drivebay -> data corrupt
- rare fratsen zoals de verkeerde schijf als 'last valid copy' zien in raid1 -> data loss, corruptie bij power loss, bitrot, etc etc.

Je bent flexibeler als je raid in software doet imho, of als je raid5 in hardware wilt doen, een degelijke controller aanschaffen.

Daarnaast vind ik dat sata controller en raid hardware dicht bij elkaar moeten zitten, omdat mij dat als embedded systems man zo geleerd is :)

• GreenGras
Misschien ben ik inderdaad niet duidelijk genoeg geweest. Wat ik dus graag zou zien, is een echte, geintegreerde RAID5 controller en geen raid0/1 jmicron controllertje ofzo. Wat dat betreft deel ik je mening.

Wat de drive bay betreft verschilt het in mijn ogen niet veel van een standaard enclosure met backplane zoals die in zoveel servers zit. Alleen dan stukken compacter natuurlijk. Bovendien zitten dan, precies zoals je stelt, de controller en de hardware (zeer) dicht bij elkaar. ;)

Maar goed, enclosures zijn er dus al wel, maar een compleet geintegreerd verhaal zoals ik zoek eigenlijk (nog) niet. Hopelijk komt zoiets nog in de toekomst. Tenx voor alle hulp in ieder geval! :)

[ Voor 0% gewijzigd door GreenGras op 21-09-2009 14:49 . Reden: typo's ]

Pagina: 1