Versterker keuze schakelaar

Pagina: 1
Acties:

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Ik ben momenteel, niet voor mezelf opzoek naar een schakelaar waarmee ik meerdere versterkers op 1 paar speakers aan kan sluiten.

Zoiets heb je bijvoorbeeld bij de mediamarkt bij de autoradios. Dan kun je dus de autoradio kiezen bij een bepaalde set speakers. Ik weet echter niet welke techniek hier precies achterzit en bij de mediamarkt wilden ze dat niet vertellen (of ze weten het zelf natuurlijk ook niet).

Een zoektocht op internet levert soms apparaten die 2 versterkers kunnen schakelen, of heel veel zoals in dit linkje hier. Het probleem natuurlijk ;) de eerste heeft te weinig opties voor versterkers (ong. 8 nodig) en de tweede is veel te duur.

Het mag ook zelfbouw zijn, ik vermoed dat er dan relais, 12V en een hoop kroonsteentjes komen kijken, maar ik weet het zelf niet en kan verder niets meer vinden.

Wie o wie heeft er een idee. Ik hoop ook dat het hier dan goed staat, anders wil een modje mij misschien verhuizen naar electronica.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 17:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waarom via relais ? Gewoon een meerstanden schakelaar klinkt precieas als wat je nodig hebt :)
Ik heb zelf een gesoldeerd om mijn pc tussen 2 versterkers te laten switchen, dit is hetzelfde idee, alleen zul je een iets zwaardere versie moeten zoeken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:46
Ik heb ook zelf een switch gemaakt. Om men frontspeakers tussen mijn serround versterker en buizen versterker te kunnen schakelen. Dit had ik eerst met 2 zwaare schakelaars gedaan, maar die hebben het niet lang volgehouden. Nu maak ik gebruik van 2 behoorlijke relais en dat gaat prima.

Wat je wil maken is een wissel schakeling. Zoek daar maar eens naar op het internet, en dan moet je er inpreciepen wel uit kunnen komen.

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:59
Zelf ben ik ook op zoek naar een dergelijke schakelaar om mijn front luidsprekers regelmatig op de stereo versterker i.p.v. AV receiver aan te sluiten.
Bij Conrad hebben ze 'Luidspreker-omschakelpanelen' voor het aansluiten van meerdere (1 tot 4, afhankelijk van het model) sets luidsprekers op 1 versterker. Ik vraag me af (en die vraag heb ik daarstraks ook al bij Conrad achter gelaten) of je die ook andersom zou kunnen gebruiken en mijn set fronts naar 2 versterkers te leiden?
(uiteraard niet om beide versterkers tegelijk te gebruiken)

Als mijn AV-receiver Pre-Outs voor de fronts zou hebben, was het eenvoudiger opgelost...

• DnnSke
Die goedkope B-tech/HQ kastjes blijken dat in ieder geval niet andersom te kunnen.

Ik vond wel nog deze pagina van iemand die een dergelijk kastje heeft gemaakt om met 1 set luidsprekers tussen 2 versterkers te kunnen kiezen. Het ziet er eenvoudig uit en lage kosten.

Ik vraag me wel af of ik niet gewoon iedere luidspreker met iedere versterker kan aansluiten, en vervolgens zorg dat nooit beide versterkers tegelijk aan staan. Zou het kwaad kunnen voor het geluid of een van de versterkers als er dus ook een versterker op aangesloten is, die niet aan staat?

• DnnSke
't Is ontussen meer een monoloog... anyway, vandaag 2x DPDT ON-ON 10A switch en luidsprekerchassis terminal gehaald en in mekaar gezet (vooralsnog in een houten sigarendoosje).

Werkt uitstekend, ook schakelen terwijl beide versterkers aan staan en op medium volume (hoe goed dat is voor de versterkers is een andere vraag...) en ik kan zo snel geen verschillen in geluidskwaliteit horen.

Dus totdat ik een AV-receiver met pre-outs heb, een prima oplossing. Tevens handig als je een andere luidspreker of versterker wilt testen, door het snel kunnen wisselen.
Hopelijk heeft de TS er ook nog wat aan gehad?

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Ik ben op de achtergrond nog flink op zoek geweest.

Juist omdat het belangrijk is de versterkers te beschermen (alhoewel er waarschijnlijk maximaal wat zekeringen kunnen sneuvelen), is het plan nog steeds om gebruik te maken van relais en bijbehorende passieve elementen.

Het probleem is niet alleen de schakeling zelf, maar vooral de hoeveelheid apparaten die geschakeld kunnen worden. Er moeten minstens 8 versterkers kunnen worden gekoppeld. In samenwerking. Daarnaast zou het als het goed is mogelijk zijn dat een schakeling met relais wel beide kanten op kan schakelen (of ik dus 8 paar speakers of 8 versterkers aansluit, het is altijd beveiligd tegen overbelasting).

Dan zou je dus 8 relais hebben met minstens 2 schakelende 'poorten/kanalen'. Elk relais ontvangt zijn eigen signaal van een versterker (aan de ene kant). De relais zijn verbonden aan een set speakers (aan de andere kant). Elk relais heeft terugloop diodes en de relais zijn verbonden met een reset switch (een voor alle relais) en een aan switch (een voor elk relais). Het geheel wordt van 12V spanning voorzien.

Als men bovenstaande kan volgen dan ziet men dat deze schakeling prima twee kanten op werkt. En zou je er twee maken dan kun je dus in een huis elke versterker op elke set speakers kunnen schakelen. Briljant toch. :P

Het wachten is op een mailtje van een leverancier die dit soort schakelingen kennelijk geleverd heeft voor in winkels, dat scheelt het ontwerpen van een PCB + componenten zoektocht.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Pagina: 1