Software Raid5, 1 schijf verwijderen en 2 omwisselen

Pagina: 1
Acties:

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb een Raid5 opstelling gemaakt in met 4 hardeschijven. Het betreft hier een 100% softwarematige Raid5 opstelling die in de disk manager van Server 2008 gemaakt is. Nu is het probleem dat ik een tijdje 3 van de 4 disks in gebruik had omdat er 1 defect was. Nu had ik deze weer terug, wil ik hem toevoegen aan de Raid5 config, krijg ik een tijdje dat hij aan het syncen is en dan geeft een andere schijf errors. Nu heb ik die schijf getest en hij is inderdaad defect. Nu zijn van de 4 schijven er 3 uit dezelfde batch en 2 daarvan zijn defect gegaan al.

Om ze te kunnen wisselen moet de data eerst veilig gesteld worden. Ik dacht om dat te doen op de schijf die eerst defect was. Deze haal ik dan offline, formatteer ik in een andere pc en sluit ik dan weer aan in mijn server. Dan kan ik op deze schijf bijna al de data opslaan die op de Raid5 config staat. De rest van de data sla ik op een losse 300GB schijf op.
Vervolgens wilde ik 2 van de overgebleven 3 schijven loskoppelen en omruilen voor twee andere schijven.

Nu komt het spannende, als ik dan 2 nieuwe schijven naast de overgebleven schijf zit kan ik dan mijn Raid5 array herstellen? De data ben ik natuurlijk wel kwijt, maar behoud hij de array? Want zolang die ene schijf de Raid5 array onthoud kan ik dus eerst de 2 nieuwe schijven erin zetten, vervolgens de data weer overzetten en dan de 4e schijf waar de backup op stond er weer terug in zetten zodat het weer een 4disc Raid5 setup is.

Een nieuwe Raid5 config aanmaken kan niet omdat ik dan dus 4 lege schijven nodig heb en op 1 van de schijven staat helaas mijn backup data dan.

Aub geen verhalen over Raid5 is geen backup en je veel meer moet backuppen. Het gaat hier om een film en serie collectie, die wil ik graag bewaren maar is niet van levensbelang.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
2 schijven dood == data weg.
waarom wil je zo graag je raid behouden als je data toch al weg is? ik zou lekker de raid verbreken en opnieuw aanmaken. Data terug zetten op een raid5 met missende schijf is bijna niet te doen, zo traag, en in theorie is het volgens mij niet mogelijk. er is maar 1 manier: proberen.
je bent beter af ergens een externe hdd te scoren en lekker schoon beginnen.
het is niet echt een conventioneel idee dus denk niet dat mensen je hier mee kunnen helpen met ervaringen.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Jup data is weg, dat is het probleem ook niet. Ik wil de Raid5 array behouden omdat ik nu 4 schijven heb en een Raid5 array van deze 4 schijven wil maken. Ik kan een schijf eruit halen en daar een backup op maken, maar dan moet die schijf wel weer in de array teruggezet worden. Ik kan geen nieuwe array maken omdat op een van die schijven een backup moet staan.

En een externe schijf scoren kan in theorie maar ik ken niemand die zo'n ding heeft waar een terrabyte op kan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
mjah ik begrijp wat je wilt doen, maar ik vraag me dus af of het wel een goed idee is. ik zou mijn verlies nemen en een extra schijf op de kop tikken. volgens mij kun je namelijk niet een raid rebuilden zonder dat alle disks healthy zijn. zoals ik al zei, er is maar 1 manier om uit te vinden: Proberen.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-02 16:23

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

you = fucked . Dit is het grote gevaar van RAID, en met name RAID5. Voortaan RAID6, al is dat weer significant langzamer. Ok, ik heb mijn superioriteit wel weer genoeg gedemonstreerd ;)

Ik ken de RAID van Windows niet, maar onder Linux is het wel degelijk mogelijk om een RAID aan te maken met ontbrekende schijven, zoals bijvoorbeeld een RAID5 met 1 schijf te weinig.

De makkelijkste oplossing is denk ik nog een 1TB schijf kopen. Dat kost je 100 euro, en dan is het hele probleem opgelost. (Al ben je tijdens het kopieren naar deze nieuwe schijf wel extra kwetsbaar. Test de schijf dus goed op badblocks voor je hem gebruikt).

Er is nog een andere truuk, en ik weet niet of dit onder Windows gaat lukken, maar ok.

Een andere truuk is om die losse schijf te partitioneren. Je maakt 1 kleine en 1 grote partitie aan. Bv 10G en 290G. De grote partitie moet precies groot genoeg zijn om al je data te bevatten. Hoe kleiner je hem weet te houden hoe sneller de rest gaat.
Kopieer al je data naar de grote parititie.
Maak nu een 10G parititie aan op de 3 andere schijven.
Bouw een raid5 van 4x10G. Je hebt nu 30G schijfruimte beschikbaar in een RAID5.
Kopieer 30G van de grote parititie naar je nieuwe raid.
Verklein de 290G parititie met 30G.
Als de Windows raid slim genoeg is om een bestaande RAID te laten groeien, doe dat dan. Je hebt dan nu een raid5 met 4x40G.
Als Windows daar niet slim genoeg voor is, maak dan een 2e raid5 aan van 4x30G.
Herhaal deze procedure tot al je data is omgezet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.