Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[excel 2007] als dan vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Weet een van jullie hoe ik de volgende formule gangbaar kan maken voor excel? Op dit moment geeft hij namelijk aan dat er teveel geneste (7+) niveaus zijn.

=ALS(F8=0;G8;ALS(F8=1;H8;ALS(F8=2;I8;ALS(F8=3;J8;ALS(F8=4;K8;ALS(F8=5;L8;ALS(F8=6;M8;als(f8=7;N8;als(f8=8;O8)))))))))

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2009 00:25 ]

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dat is dan vreemd aangezien het aantal geneste niveaus in 2007 juist is opgehoogd naar 64... :)

Maar goed, handig is dit natuurlijk niet. Kijk eens naar de functie INDEX.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Carsten
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:48
Als ik het goed lees wil je aan de hand van het nummer in F8, een getal ophalen uit een bepaalde kolom.
Laat daar nou de mooie offset functie voor zijn in het Nederlands denk ik verschuiven heet:

je krijgt dan zoiets als =offset(G8, ,F8, )

Er zijn denk ik vier argumenten maar heb even geen excel hier. Je moet dus bij kolommen F8 invullen want dat is het aantal kolommen dat je wilt verschuiven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het even toelichten, ook al heb ik nu al een oplossing gevonden door het bestand als 2007 sheet op te slaan. (bedankt :) )

Ik heb bijvoorbeeld

[aantal punten] [1]___[2]____[3]____[4]_____[uitkomst]
[typ hier bijv. 3] [€5]_[€4,5]_[€3,75]_[€3]______[ €3,75]

Dus van te voren geef ik 1 t/m 4 een waarde, en vervolgens wil ik door het intypen van een cijfer van 1 t/m 4 een bepaalde waarde krijgen. Daarna kan ik de waardes verbergen en kan ik makkelijk zien als ik bijv. een 1 intyp dat die €5 euro waard is.

En kan dat dan via een versimpelde manier dan deze?:
=ALS(F5=0;G5;ALS(F5=1;H5;ALS(F5=2;I5;ALS(F5=3;J5;ALS(F5=4;K5;ALS(F5=5;L5;ALS(F5=6;M5;ALS(F5=7;N5;ALS(F5=8;O5)))))))))

Verwijderd

Als offset en index niet de moeite waard zijn om uit te proberen, ga ik ook niet voor je proberen of horizontaal zoeken zou kunnen werken.... ;-)

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Overigens geeft jou voorbeeld al de "verkeerde" terug. Aangezien je het getal 0 meeneemt.

Persoonlijk zou ik voor de eerder gegeven "Offset" gaan. In het nederlands wordt je formule dan:

=VERSCHUIVING(F5;0;F5;1;1)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm met alle respect, maar ik krijg het niet voor mekaar met index of verschuiving, sorry.

Ik heb hier een versie waar je het goed kunt zien zodra je de kolommen tussen 'F' en 'P' zichtbaar maakt.

http://spreadsheets.googl...cDl6bUUtbzREMjBic1E&hl=en

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2009 00:07 ]

• pedorus
  • Niet online
Wat lukt er dan niet aan :? Op cel P5 =INDEX(G5:O5,F5+1) en dan naar onderen doortrekken (of ; ipv , bij NL-scheidingsteken)...

Overigens zit er een verschil tussen VERSCHUIVING en INDEX. INDEX lijkt me hier beter omdat het duidelijker is van welk gebied de cel afhangt. Dit voorkomt fouten (anders geen foutmelding bij te ver verschuiven) en is handiger bij debuggen.
offtopic:
Miniconomy? Leeft dat nog? :o

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Gezien de Als formule, ben ik ervan uitgegaan dat je een nederlandstalige excel had. Nu blijkt het dus in google docs te zijn, maar dat maakt, hiervoor, geen verschil.

In jouw sheet kunnen wij de formules niet zien ( of ik moet iets verkeerd doen ) maar ik heb google docs er ook maar even bij gepakt.

Als je de volgende formule in cell P7 plakt, en deze doorvoert naar onder en boven, dan moet hij toch echt werken.

formule:
=index(G7:O7;0;F7+1)

G7:O7 is je gehele rij, van 0 tot 8.
0, omdat je geen rijen wilt verschuiven.
F7 + 1, is de cell die je wilt terugkrijgen uit je rij. + 1, omdat je ook de 0 waarde gebruikt.

edit:
@hierboven, thanks voor de Index tip, ik kende hem nog niet :)
Maar je formule gaat inderdaad verkeerd, ware het niet dat excel dit zelf corrigeerd. En google docs niet.
Jij geeft namelijk de "verschuiving" als tweede parameter, terwijl dit de derde (kolommen) moet zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door GateKeaper op 19-09-2009 12:01 ]

• pedorus
  • Niet online
Overigens, in Excel 2007 (ik heb even die google-spreadsheet geexporteerd, want ik zag ook geen formules), werken de volgende formules alledrie:
code:
1
=index(G7:O7;F7+1)
code:
1
=index(G7:O7;;F7+1)

code:
1

Ik blijf dan maar de kortste gebruiken, dan blijft het werken als je ooit paste->transpose gebruikt (vertikaal is index wat kritischer) ;)

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Onderstaande is in jou geval dus onjuist, je geeft hier de rij verschuiving aan, excel 2007 die ziet echter dat je matrix een horizontaal bereik is, dus die herstelt je functie, achter de schermen. Dit is de kortste, maar dus niet de juiste! Vandaar dat google's spreadsheet hem ook niet pakt.

code:
1
=index(G7:O7;F7+1)

Dit is de juiste, je geeft een horizontaal bereik, je skipt de rij verschuiving, en je geeft kolom verschuiving aan. Geen woord op aan te merken.
code:
1
=index(G7:O7;;F7+1)

De volgende is exact dezelfde als de formule hiervoor. Niets is namelijk gelijk aan 0 (in geval van getallen)
code:
1
pedorus schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 13:09:
Ik blijf dan maar de kortste gebruiken, dan blijft het werken als je ooit paste->transpose gebruikt (vertikaal is index wat kritischer) ;)
De kortste, moet dus één van de laatste twee zijn, en zeker niet de eerste!. Zeker omdat je zelf al in ziet dat mocht je iets gaan veranderen, dan moet hij blijven werken! Auto correctie, is niet in elk programma hetzelfde. Kijk in dit geval alleen al naar de incompatibiliteit met google. Mijn advies, typ dat extra scheidingsteken, en doe het in één keer goed!

Greetz,
- GK -

• pedorus
  • Niet online
Hm, ik denk dat het probleem ontstaat omdat in Excel INDEX twee vormen heeft (array en reference), terwijl Google alleen nog de reference-vorm toestaat. Lijkt me iets aan Google om nog eens toe te voegen, INDEX in de array-vorm wordt vaak gebruikt in geavanceerdere Excel-formules. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hee bedankt allemaal, bovenstaande formule werkt :)

De reden dat ik google office even gebruikt heb is om het voor andere zichtbaar te maken, terwijl ik er makkelijk nog iets aan kan aanpassen. Zodra alles werkt zoals het nu doet ga ik hem gewoon uploaden via een normale file-upload en dan zal ik google office niet meer gebruiken ;)

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage :)
Pagina: 1