• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:22
Hoi,

Ik heb een Asus P5L-MX met 2x 512MB DDR2 stripjes.

Ik heb op de onboard VGA (GMA950) artifacts als ik beide latjes erin stop.

Als ik met het goede latje boot heb ik geen artifacts. Probeer ik het met het 'foute' latje, dan krijg ik allemaal artifacten in m'n beeld. Als ik Memtest draai met het 'foute' latje erin, dan vind hij niks, hij draait nu al 1h30.

Betekend dit dat mijn 'foute' latje niet kapot is? Of kan Memtest het ook wel eens mis hebben?

Geheugenstripjes zijn van het type "512PLURTXNBC"

Er staat verder geen merk op, dus ik denk dat het goedkope crap stripjes zijn?

Google vind dit als ik dat typenummer invoer:
CEL-15-512PLURTXNBC, Desktop Memory Device TANDON (DDR2 SDRAM,512MB,667MHz(PC2-5300),64 x 64,DIMM 240-pin)
Mijn vraag is eigenlijk, is dit latje nou kapot of niet?
Ik heb nog een P5L-MX, en daar geeft hetzelfde latje ook artifacts. (Dat moederbord heb ik overigens nog niet met een goed latje getest )

Verwijderd

Memtest test niet het geheugen dat door de onboard video gebruikt wordt.

• ThinkPad
Oke. Maar dan is het toch alsnog vreemd dat hij geen errors vind :P ?

Ik heb namelijk ook al een keer een BSOD gehad, met de melding "memory management"

Dat geeft mij toch wel veel redenen om het geheugenstripje te verdenken.

Of zou de fout precies in het stukje wat door de onboard video gebruikt wordt kunnen zitten, waardoor Memtest niks vind, maar waardoor Windows wel over de zeik gaat? (Ik kreeg ook foutmeldingen dat het beeldschermstuurprogramma opnieuw was opgestart)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het mobo niet lekker met dat geheugen overweg kan. Het is en blijft een Asus natuurlijk en die zijn nogal berucht als het aankomt op geheugencompatibiliteit.

Test het geheugen eens in een bord dat wat makkelijker met geheugen omgaat :)

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:19
Probeer in je bios de hoeveelheid geheugen die naar je videokaart gaat eens zo klein mogelijk te maken. Bij veel moederborden kan je hoeveelheden van rond de 8MB instellen, terwijl om en nabij de 128MB gebruikelijk is als standaard. Andere mogelijkheid: schakel dual channel uit en verwissel eventueel de latjes. Daarmee moet het hele probleem dat het brakke geheugen mogelijk niet getest wordt, wel geminimaliseerd zijn.

Daarnaast, 1 1/2 uur Memtest is niet bijzonder lang. Het gebeurt wel eens dat Memtest pas na meerdere uren draaien fouten vindt. Meestal gaat het dan overigens om minder brakke latjes dan jouw geval doet vermoeden.

[ Voor 9% gewijzigd door doeternietoe op 17-09-2009 23:15 ]

• ThinkPad
Ik kan het videogeheugen instellen op 1MB of 8MB.

Ik heb nu alleen het 'foute' latje erin zitten, en videogeheugen ingesteld op 1MB.

En nu zijn de artifacts weg. Maar toch vertrouw ik dit latje niet helemaal :P

En anderhalf uur Memtest is inderdaad niet lang, dat weet ik, maar als hij echt goed verrot is zou hij toch eigenlijk al direct errors moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
Ik heb met mijn asusbordje een tijdje op 2G gedraaid en mijn pc klapte er om de haverklap uit met allerlei problemen. Memtest (24 hrs) gaf geen enkele storing aan. Uiteindelijk heb ik er een nieuwe set ingezet (3x 1G ipv 2x1G) en sindsdien geen problemen.
specs.. asus m2n4 sli + pc5300 667 standaard (dus goedkoop) geheugen
en grafisch kaartje was asus EN6200le 512 waarvan 256 tc, is nu xfx9800gt

Geen idee of voor jou dezelfde oplossing zou werken, maar als het om niet teveel geld gaat, zou het het proberen waard kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door lotje1 op 27-09-2009 02:32 . Reden: info grafisch kaartje toegevoegd ]

Pagina: 1