Dual channel werkt niet, afzonderlijke modules wel?

Pagina: 1
Acties:

• Debian23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hallo tweakers,
na een tijdlang dualchannel hebben gedraaid, kreeg ik opeens geen beeld meer ook niet tijdens de post. De videokaart was dan natuurlijk verdachte nummer 1. Waarna ik de videokaart heb verwijderd en geswitched ben naar de onboard-video en heb een clr cmos gedaan. Nu bootte hij wel gewoon, maar na 1x te hebben afgesloten deed hij het niet meer met dezelfde symptonen als eerder genoemd. Daarna heb ik de videokaart er weer ingestoken en weer een clr cmos gedaan, nu bootte de pc wel weer maar ook weer eenmalig.
Toen ging ik het probleem ergens anders opzoeken en de toubleshooter van ophangen & opstarten(?) helemaal doorgewerkt, nu blijkt dat de pc perfect met 1 reepje geheugen wil werken. Ok, dus ik ga een memtest draaien met module 1, geen errors (hele nacht door laten draaien).
Daarna ging ik met alleen module 2 een memtest draaien, ook geen errors een hele nacht lang.
Toen was de wanhoop nabij (aangezien alle 2 modules OK waren) en heb ik geprobeerd de 2 modules er in te steken maar niet in dualchannel te draaien (1 in geel slot en 1 in rood slot), daarop kwam weer geen post en vertoonde hij weer dezelfde symptonen als eerder (clr cmos wil wel booten, maar na afsluiten zwart beeld).
Laatste hoop was om de snelheid wat naar beneden te gooien de timings wat losser te zetten en het voltage een klein beetje te verhogen, maar dit alles heeft niet kunnen baten, iemand hier nog suggesties?

Probleem in het kort
  • 2 modules dual channel werkt niet, ook niet als ik de timings losser zet en/of voltages verhoog en/of de snelheid naar beneden klok, na een clr cmos wil hij wel éénmalig booten
  • 2 modules single channel werkt ook niet met zelfde symptonen als punt 1
  • Alleen module 1 werkt perfect (in alle sloten) memtest => passed
  • Alleen module 2 werkt ook perfect (in alle sloten) memtest => passed
gebruikte hardware
gigabyte ma-78gm-s2h
2x kingston valueram (667mhz ddr2)
Jetway radeon HD4850
Corsair 520w voeding
samsung 640 gb F1 harddisk

ik ben clueless, jullie nog suggesties?

• aerox rules
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-04-2024
heb je de nieuwste bios al geprobeerd misschien wil dat wel eens helpen

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-10-2025
Zelf denk dat ik dat je moederbord of memory controller van je processor defect is.

Misschien dat je dat kan bevestigen door van iemand 2 latjes geheugen te lenen en te kijken of die wel werken in je moederbord? Of dat je je geheugen in een ander moederbord probeert?