• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-09 12:55
Hallo,

Een tijdje terug is Ziggo overgestapt van 10 naar 20 mbps down en van 1.5 naar 3 up.
Nu heb ik inderdaad altijd die snelheden gehaald voorheen via het draadloos.

Nu ziggo de snelheden heeft verhoogd zie ik de upload snelheid inderdaad zowel draadloos als bekabeld verbeteren.

Alleen is de downloadsnelheid bekabeld (zelfde router) wel verhoogd tot 19.3 en als ik draadloos deze zelfde test doe haal ik slechts 9.6, dit is ongeveer hetzelfde als voorheen, deze testen zijn gedaan met speedtest.net.

Ik heb nu enkele dingen al geprobeerd maar ik krijg met geen mogelijkheid de snelheid omhoog.
De router die ik heb is een sitecom wl-114.

De onderstaande dingen heb ik al geprobeerd:
- plaats veranderen zodat er geen storende apparatuur is
- kanaal van 6 naar 13 veranderd (als ik met kismac kijk is er niemand in de buurt met een van beide kanalen, en er is nu dus ook inderdaad geen verschil)
- modem en router aan en uitzetten
- bekabeling controleren
- antenne versteld
- router ge-reset en opnieuw ingesteld
- modus veranderen b, g, b-g mixed
- verschillende plaatsen in het huis geprobeert, zelfs ernaast

Bij al deze dingen is het resultaat hetzelfde, bekabeld klopt de snelheid op deze router, maar draadloos niet.
Dit ligt ook niet aan mijn laptop, want dit gebeurt met 3 verschillende systemen.

Ik heb alles draadloos getest met Windows xp en Windows vista, dit beide op mijn oude laptop. Verder heb ik met 2 redelijk nieuwe macbooks (een leopard en de andere snow leopard) geprobeert.

Bij alles geeft hij aan dat er volle verbinding is ("volle streepjes"). Alleen zie ik geen resultaat maar altijd dezelfde snelheid.

In theorie zou dit niet mogen gebeuren, het internet van ziggo is 20 Mbps en het draadloos is 54 Mbps. Hier zit normaal wel een overhead aan, maar als dat de helft is (wat het niet zal zijn) dan moet hij nog beter presteren dan dit.

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik nu nog kan proberen, maar ik wil toch graag de volle snelheid halen. Dus..... heeft iemand nog ideeen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Karsten,

To Apple or not to Apple? That's the banana!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Draadloos er uit. Kabel er in.
Draadloze snelheden zijn theoretische snelheden die je in de meest ideale omstandigheden zou kunnen behalen.
Met een kabel heb je ze veel makkelijker.

" Er is veel verwarring over de snelheid van 802.11 apparatuur. In advertenties en folders doet men alsof de vermelde snelheden vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld ethernet-snelheden. Ook in het bovenstaande wordt steeds gesproken over "doorvoersnelheid". Echter, de snelheden 11Mbps of 54Mbps zijn geen doorvoersnelheden maar de ruwe snelheden van het radiokanaal. De radioverbinding is half-duplex (de stations kunnen alleen om-en-om zenden, niet tegelijkertijd) en er gaat tijd verloren bij het omschakelen van richting. Bovendien komt er nog extra overhead bij door foutcorrectie en hertransmissie. Al met al is de daadwerkelijke doorvoersnelheid maar hooguit de helft van deze radiokanaal snelheid, en meestal minder."

Wikipedia

[ Voor 66% gewijzigd door TheMe op 17-09-2009 21:34 . Reden: toevoeging ]

There is no place like 127.0.0.1

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
TheMe heeft wel een punt.
Je mag blij zijn met maximaal +-20 Mbit snelheid op je verbinding. Meer zit er met 802.11.g niet in.
Maar nog geen 10 Mbit is wel wat magertjes...

Heb je gekeken of er een nieuwe firmware uit is voor de router?
Anders eens een andere router uitproberen.

• mac-er
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-09 12:55
bedankt voor de tips, een kabeltje is hier helaas bijna geen optie, ik werk heel veel op de laptop en wissel vaak van plaats, soms ga ik weer met de laptop naar bovenwandelen om wat dingen te controleren, dan zit ik buiten, dan weer praktisch naast de router en dan weer in de keuken, en om nu altijd met een kabel te gaan slepen...

@cornfed99111 dit had ik al nagekeken, maar ik heb hem in het verleden al eens ge-upgrade, op het moment is er geen nieuwe firmware beschikbaar

Ik heb nog wel een Linksys wrt54g v7 staan, die heb ik ooit eens gebruikt maar daar had ik altijd problemen mee met slecht bereik en wegvallende verbindingen, vandaar dat ik niet meer die maar de huidige router gebruik. Als iemand me daar wat tips in kan geven, wil ik nog wel eens dat apparaatje uit de kast halen en gaan testen, maar om te testen zal ik eerst een wat stabielere verbinding nodig hebben.

To Apple or not to Apple? That's the banana!