Ongeldige boot.ini na vervangen CPU fan

Pagina: 1
Acties:

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Hallo.

Ik heb zojuist mn cpu fan vervangen en de pc opgestart, gaf hij boot.ini missing aan.

Nu heb ik het eerder gehad op een andere pc en toen moest ik Windows opnieuw installeren.
Ik snap ook dat ik hem ff moet gaan fixen met me windows CD enz.

Nu vroeg ik me alleen af of ik misschien de HD geraakt kan hebben tijdens het vervangen van me fan (lijkt me onwaarschijnlijk) en dat hij daardoor beschadigd is geraakt? HDTune toont geen fouten.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

heb je meerdere hd's in die pc ? misschien heb je met het vervangen je cpu iets los gehad en denkt de bios dat er een andere inzit en is naar default gegaan waardoor je bootsequence niet meer klopt ?

wellicht ver gezocht maar een andere logische verklaring kan ik zo niet bedenken

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Nee ik heb er maar eentje in zitten.

Dit KAN zeker kloppen, heb alleen de koeler vervangen niet de CPU, heb hem ook niet los gehad.

Zou je denken dat ik maar uit voorzorg de boot.ini moet repareren van de windows schijf?

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
wellicht ver gezocht maar een andere logische verklaring kan ik zo niet bedenken
Zo ver gezocht is het niet. CPU fan vervangen dan moet je toch redelijk in je computer omklauwen. Of het hele moederbord er uit halen.
Mijn eigen moederbord raakt ook vrij snel instellingen kwijt, bijvoorbeeld als ik aan mijn kabels van mijn HD's zit te rotzooien, dan moet ik boot sequence al aanpassen.

There is no place like 127.0.0.1

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Ik ben er redelijk goed in (al zeg ik het zelf *kuch kuch*) en had het met 4 minuutjes al gepiept zonder teveel geklooi met schroevendraaiers (alleen even de pushpins omdraaien)

Heb het dus vrijwel helemaal in de pc gedaan dus het is een reele kans dat ik hem geraakt heb, maar ik betwijfel of dat dit tot gevolg kan hebben.

Verwijderd

.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 13:20 ]

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Ik gebruik inderdaad XP. Ik kan me wel herinneren dat gister de stroom was uitgevallen en dat ik de stekkerdoos daarom maar heb uitgeklikt, dus dit kan zeker een oorzaak ervan zijn.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 13:13
Misschien is de batterij van je mobo zo ver heen dat doordat de spanning er af was de instellingen weg zijn, maar dannog is het vreemd. Meestal zoekt een mobo toch gewoon alles af naar een bootfile. Misschien ligt het probleem eerder bij de harddisk en de firmware daarvan. Ik weet niet of het kan, maar misschien heeft die ook een batterij om instellingen te bewaren, en weet ie nu gewoon niet waar de partitie begint ofzo. 't is maar een wilde gok hoor, maar wie weet.

Addicted to silent computing

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Lijken me allemaal logische verklaringen, de simpelste oplossing blijft dus ff de firmware van me HDD updaten en dan de bootfile te repareren?

• Ray

Ray

Gnermo schreef op donderdag 17 september 2009 @ 18:57:
Ik gebruik inderdaad XP. Ik kan me wel herinneren dat gister de stroom was uitgevallen en dat ik de stekkerdoos daarom maar heb uitgeklikt, dus dit kan zeker een oorzaak ervan zijn.
aha dat kan zeer zeker de reden zijn (had je eerst ook niet vertelld...) als je opeens de stroom weghaalt kan het zijn dat je cache niet teruggezet word naar je hd. Als dat net de boot.ini is kannie kaput gaan (of je hele mbr ligt aan barrels ???)

probeer eerst dus maar eens een fixboot en als dat niet werkt een fixmbr vanuit de xp repair console

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Ja dan kan het zo zijn ja.

Weet wel wat je bedoelt met fixmbr maar niet met fixboot kan je dat uitleggen? :)

• Ray

Ray

pak even google erbij of gebruik even de help functie in de console ...

kort = fixmbr fixt dus het mbr en fixboot kijkt of de benodigde bestanden waaronder boot.ini ntldr er nog zijn / goed zijn en fixt ze indien nodig
Pagina: 1