• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:27
Oké ik heb een paar weken geleden zelf een pc samengesteld, besteld en in elkaar gezet.

Een paar weken en problemen verder ben ik er achter dat me BIOS en Everest zeggen dat me geheugen op 1066 Mhz loopt terwijl deze op 1600 Mhz hoort te lopen.
Echter heb ik geen evaring met overclocken, etc.. wel weet ik dat het te maken heeft met de FSB?
In de BIOS zit wel een functie om de snelheid te verhogen maar als ik deze eenmaal op 1600 Mhz zet, start Windows niet meer op.

Mijn Systeem (Wat nodig is):

AMD Black Edition - Processor - 1 x AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz - Socket AM3 - L3 6 MB - Box

Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Moederbord - ATX - AMD 790X - Socket AM3 - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) - Gigabit Ethernet

OCZ Platinum Dual Channel - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL7 - 1.9 V - niet-gebufferd

Chieftec Super Series CFT-750-14CS - Voeding ( intern ) - EPS12V - 110-120/200-240 V wisselstroom V - 750 Watt - actieve PFC

Ik hoop dat ik snel hulp krijg over hoe ik het op 1600 Mhz kan clocken.

(Sorry als ik dit in de verkeerde forum sectie heb gepost.)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:59
Heb je de timings juist gezet en het voltage verhoogt met 0,4V?
Jou latjes hebben namelijk 1,9V nodig om op die snelheid te werken.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Stroopwafels
Ik heb het op 1.9V gezet, snelheid op 1600 Mhz gezet, PC start op maar als me programma`s (virus scanner,auto start programma`s, etc) dan gaan laden loopt me PC vast.

Ik heb daarna geprobeerd op 1333 Mhz maar dat verliep ook niet echt soepel.

[ Voor 10% gewijzigd door Stroopwafels op 17-09-2009 19:07 ]

• Malantur
Probeer eens met losse timings zoals 9-9-9-24. Of in een andere computer.
Je verandert de snelheid toch niet met de FSB hoop ik? Of toch niet zonder de multiplier te verlagen?

• Stroopwafels
Nee de snelheid van de FSB verander ik niet. En geen idee hoe de multiplier verlaagt kan worden.
Ik heb wel net met andere timings geprobeerd 7-7-7-24 en 9-9-9-24 maar dat werkte niet.
Oftewel ik ben een totale newbie op dit gebied ;)

En ik heb geen andere computer ook ken ik niemand uit mijn omgeving die een moederbord heeft die DDR3 ondersteund en deze snelheden aankunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stroopwafels op 18-09-2009 10:48 ]

• Malantur
Probeer ook eens met 1 latje in verschillende slots. En ook met het andere latje.

Het zou ook gewoon kunnen dat de latjes kapot zijn. Misschien eens terug naar de winkel en vragen of zei ze eens testen.

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:02
Malantur schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 13:38:
Probeer ook eens met 1 latje in verschillende slots. En ook met het andere latje.
Het dan wel voor zover ik weet 800Mhz waar die op zou moeten draaien met 1 latje

Aangezien het een dual channel geheugen is en de frequentie x2 wordt gedaan.
Dus 800Mhz x2 is 1600Mhz.

Dit aangezien je zelf zegt geen ervaring te hebben met OC-en en alleen weet dat het met Fsb te maken heeft.

Had het dus bij het verkeerde eind (zie hieronder)

[ Voor 19% gewijzigd door bassiexp op 18-09-2009 14:25 . Reden: Verkeerde eind ]

• Malantur
Dual channel heeft weinig te maken met de frequentie. DDR staat voor double data rate, wat de datafrequentie dus verdubbelt en daarmee ook de bandbreedte.

In het hypotetische geval dat het een Intel zou zijn:
Met 400MHz FSB en een 1:2 FSB:DRAM verhouding draait je geheugen dan 800MHz geheugen kan draaien, wat er door de double data rate 1600MHz geheugen wordt.

Ik heb echter nog niet met een Phenom II gewerkt, dus ik weet niet hoe het daar tegenwoordig bij zit. Het is echter zeker niet waar dat hij dan op 800MHz moet lopen in single channel.

Verwijderd

http://www.alternate.nl/h...5_Black_Edition/-1077338/?
klik eens op meer details en kijk bij "geheugen controller"
de processor kan in ieder geval niet sneller dan 1333MHz

• Malantur
Zo staat het ook op de site van AMD, maar ook op 1333MHz werkt het niet soepel, volgens de TS.
En daarbij is dat de officiële support, om echt 1600MHz te halen kan je natuurlijk nog altijd overclocken (mits de TS zich eerst verdiept in de materie). :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ja, maar op het moment dat je je DDR3 dus boven de 1333MHz klokt moet de geheugencontroller van je CPU ook harder gaan lopen dan waar hij eigenlijk voor gespecced is.
Het lijkt me verstandig dus dat de TS eerst kijkt of hij z'n DDR3 op 1333MHz krijgt op 1.9V, dat zou zeker moeten werken. Als dat al niet lukt is het tijd voor een RMA voor dat geheugen inderdaad.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04-2025
Ook de command rates van T1 naar T2 gezet?

Verwijderd

Malantur schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 14:31:
Zo staat het ook op de site van AMD, maar ook op 1333MHz werkt het niet soepel, volgens de TS.
En daarbij is dat de officiële support, om echt 1600MHz te halen kan je natuurlijk nog altijd overclocken (mits de TS zich eerst verdiept in de materie). :)
moest even spieken daar :$

geen idee of het hedendaags nog van toepassing is, maar kan het moederbord het ook aan?

• Malantur
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 15:19:
[...]
geen idee of het hedendaags nog van toepassing is, maar kan het moederbord het ook aan?
Goeie vraag, ik vermoed van wel aangezien de geheugencontroller nu in de processor zit. Maar brakke slots, koperbanen of stroomvoorziening kunnen nog altijd roet in het eten gooien, hoewel dat ik denk dat we dan met een serieuze uitzondering te maken hebben...

• Stroopwafels
Moederbord: Ondersteunde RAM-snelheid
PC3-8500, PC3-10666, PC3-12800

Geheugen: DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800

• Malantur
Van de site van Gigabyte:
* DDR3 1666+ is supported with combination of AM3 processors and qualified memory modules, please refer "Memory Support List" for detail memory support information.
(Deze is hier te vinden.)
Support for DDR3 1666(OC)/1333/1066 MHz memory modules
Dus 1600MHz is alleen beschikbaar door te overclocken, en mits een goede AMD processor en geheugen dat ondersteund wordt. Jou geheugen komt niet voor op de memory support list, dus er is geen garantie dat dit wel werkt. Natuurlijk kán het wel werken, immers kunnen ze niet elk type geheugen testen op elk moederbord.

Je mag trouwens ook wel wat meer werk steken in het opzoeken van dingen, ik ga de dingen niet blijven opzoeken voor jou...
Ik weet niet of je alles hebt gelezen wat er nog is gezegd, maar laat ons weten wat je hebt getest en wat niet.
Ik doel dan vooral op:
Adramalech schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 14:45:
Ook de command rates van T1 naar T2 gezet?
en
Malantur schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 13:38:

Het zou ook gewoon kunnen dat de latjes kapot zijn. Misschien eens terug naar de winkel en vragen of zei ze eens testen.

Pagina: 1