Dilemma versterker repareren of receiver aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

• simon14
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06-2023
Dit is de eerste keer dat ik iets met het audio forum doe (normaal alleen PC gerelateerde zaken).
Ik heb een naar mijn idee altijd een mooi stereo setje gehad, maar nu hebben de speakers het begeven en de versterker vertoont ook al lange tijd kuren.

Ik heb een Onkyo A-9511 die al 10 jaar uitstekend dienst heeft gedaan, ik heb er een cd-speler, tuner en dvd-speler van onkyo aanhangen, mijn pc zit erop aangesloten, en via 2 Jamo graduate four speakers heb ik altijd kunnen genieten van het geluid.

Nu zijn echter de speakers naar de filestijnen, dus die moeten sowieso vervangen worden.

De versterker begint ook kuren te vertonen, af en toe valt het geluid weg en dan een beetje aan de input selector draaien geeft weer geluid, dus vooral die input selector is erg brak (wat ik snel heb kunnen vinden is dat er op andere fora gezegd wordt dat dit een bekend probleem was bij een aantal typen verstekers, waaronder deze 9511).

Nu ben ik een beetje gaan kijken en zit ik te twijfelen, om een set nieuwe speakers te kopen en de versterker te laten repareren, als dit uberhaupt mogelijk is en het geld waard (iemand enig idee); of dat ik voor een receiver ga en begin met 2 speakers en dit langzaam uitbouw naar een 5.1 set, met goede speakers.

In het geval van nieuwe receiver zat ik te denken aan een onkyo 607, om uiteindelijk ook een LCD TV die er ooit moet komen op aan te kunnen sluiten en dit langzaam uit te bouwen naar een mooie Home cinema set.

Of zeggen jullie repareer die versterker en koop een goed setje speakers (B&W CM1 vind ik erg mooi), in principe kan alle aparatuur die ik nu heb nog steeds hierop aangesloten worden (alleen wel alleen maar via tulpjes).

Voor de speakers wil ik niet meer dan €800,- uitgeven in beginsel, maar liefst minder.

Als er een receiver moet komen max €500,-

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Repareren gaat ook veel kosten en dan heb je een 10 jaar oude reciever met functies van 10 jaar oud. Mocht je willen uitbreiden naar surround lijkt mij een nieuwe reciever toch wel wenselijk. Gelijk met HDMI aansluitingen erop en volledige ondersteuning van alle nieuwe formaten, kan je weer een flinke tijd mee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-02 23:54
Mijn persoonlijke mening is dat je je budget voor je receiver te laag aanhoud en zeker in vergelijking met je speakers. Straks heb je voor een paar duizend euro aan speakers staan op een voor je speakers gezien onder gekwalificeerde versterker. Met dat laatste bedoel ik dat het vermogen per speaker te laag is om strak in volle glorie 5.1 te gaan luisteren.
De onkyo's van de laatste jaren zijn niet meer van de kwaliteit als dat van 5 jaar geleden. (nog steeds mijn mening)
Ik ben zelf voorstander van Denon en helemaal in combi met B&W speakers. Ook al vind ik Dali speaker er ook goed op klinken. Ik heb zelf op dit moment een Denon 3808 met Dali Suite 2.5 boxen set. En die Dali Suite kun je soms nog wel eens leuk op de kop tikken (de mijne had ik voor 400 euro.)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

mm die selector zit meestal met een kabel verbonden op de werkelijke schakelaar op de print. meestal helpt wat contactspray prima om hem weer jaren te laten werken. Probeer het eens en wellicht ben je voor een paar euro al klaar.

• simon14
@Tsurany
Na een beetje rondneuzen en nadenken is een receiver voor mij toch wel een verstandige keuze inderdaad, ook wat jij zegt.

@klaasbram
B&W speakers zijn inderdaad misschien overkill? (ben niet echt audiofiel, maar kan het wel waarderen als mijn muziek echt zuiver klinkt) Maar als je alleen met 2 speakers begint kan die receiver het dan ook niet aan? En dan later bijvoorbeeld deze receiver verkopen en de receiver upgraden als je verder gaat uitbreiden qua speakers?

Of is het misschien omdat ik nu een vrij oude versterker heb en oude speakers, al een hele verbetering als ik bijvoorbeeld voor die onkyo 607 ga en daarbij begin met 2 Jamo s606 speakers?
Of is het sowieso niet verstandig om met zulke zuilen te beginnen als je uiteindelijk naar een 5.1 opstelling wilt gaan? (of stel ik nu een hele domme vraag?)

(In ieder geval vast bedankt voor de input, zie in ieder geval heel wat moois op het show je home cinema set topic, gaat me meer geld kosten dan ik had gehoopt, maar als het er eenmaal staat strak is het natuurlijk wel verdomd mooi!)

Verwijderd

Een receiver kopen en die dan binnen een paar jaar verkopen om dan een betere te kopen zou ik niet doen. Wat ik zou doen is nu opnieuw een goede stereoversterker kopen met een ingang op de eindtrappen en een set nieuwe luidsprekers. Een surroundreceiver doet stereo nooit zo goed als een klassieke versterker. Binnen een paar jaar kan je dan een 'goedkoper' model receiver erbij zetten (wel een met pre out's voor de front luidsprekers die je dan doorstuurt naar de eindtrap van je stereoversterker) zodat je stereo en surround volledig gescheiden kan houden. Imo geen betere manier om het te doen :) Als amp raad ik aan: Marantz PM7003 ~€550
Luidsprekers moet je zelf maar wat uitvissen. Niets leuker dan te gaan luisteren ;)
Kwa merken; Dali, Focal, B&W, Monitor Audio, Elac, Canton, Kef

Verwijderd

Ik denk dat de TS idd een nieuwe versterker moet aanschaffen. Hij geeft het zelf eigenlijk ook al aan dat hij iets nieuws wil.

Ik krijg het vermoeden dat de TS niet zo een geavanceerde luisteraar is om een aparte stereo en surround mogelijkheid te combineren. Ik denk dat hij beter voor een surround receiver kan gaan en daar net iets meer geld aan besteden (bijv denon avr-1910?) en deze gewoon in stereo gebruiken, zodat hij met wat extra luidsprekers meteen surround heeft.

Verwijderd

Maar ik denk dat als TS een surroundreceiver van 500€ gaat kopen, hoewel hij misschien niet zo'n geavanceerde luisteraar is, toch heel wat gaat missen tov zijn Onkyo-set nu. Zet een denon 1910 naast die Onkyo en die Onkyo speelt die Denon zo naar huis als het om stereo gaat. Uit de eerst post leid ik af dat TS op zoek is naar goede muziek in de eerste plaats en dat surround 'iets bijkomstig voor later' is. Die Marantz is later perfect integreerbaar in een Home Cinema setup en zal nu en later ook VEEL beter klinken dan eender welk receivertje van 500€.
Ik heb zelf een Denon 3805 voor surround en ik stuur de fronts door naar de eindtrappen van een Denon pma1500ae in combinatie met B&W 603 S3 speakers. Klinkt super! Die laatste heeft veel meer controle en klinkt veel dynamischer dan de 3805. Mijn cd speler is aangesloten op die pma1500ae en in stereo komt de 3805 er niet bij kijken. DVD en PC hangen aan 3805. Lukt perfect, is iedereen aan te raden! :)

Verwijderd

Ik denk niet dat de TS echt het maximale ooit uit zijn onkyo heeft gehaald, zeker niet met die Jamo speakers (die het al niet goed doen).

Ik ben het met je eens dat een stereo versterker beter klinkt voor muziek dan een surround versterker en dat je dit kuntn combineren met een "power amp input". Neemt niet weg dat het totaal kosten plaatje ook omhoog gaat en je een component erbij hebt staan. Dit zijn natuurlijk wel overwegingen, waardoor meerendeel van de mensen wel genoegen neemt met een goede surround receiver voor het afspelen van muziek.

Als je naar het budget kijkt van de TS is hij natuurlijk niet opzoek naar een high end set, ik denk dan nog steeds dat een kwaliteits surround receiver voldoet (draai zelf ook op een 3805).

Maar laat de TS zelf maar eens komen met wat commentaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2009 14:48 ]

• simon14
Nog meer stof tot nadenken en zie even door de bomen het bos niet meer (maar in ieder geval beter dan geen reacties!).

Stel ik koop goede speakers om allereerst een goede stereo opstelling te hebben, dan zal ik erop achteruit gaan als ik gewoon muziek luister via de 607 receiver die ik in gedachten had, ten opzichte van mijn huidige versterker met betere speakers.

Omdat ik toch nog lang niet alles wat ik wil hebben in een keer aan kan schaffen, heb ik in eerste instantie die receiver nog niet nodig; dan kan ik dus deze versterker laten repareren (of kijken of die contactspray werkt) en dan later een receiver kopen, en dan mijn versterker op de pre-out aansluiten. Dan hoef ik me dus in eerste instantie alleen te concentreren op de speakers (mits die versterker gemaakt kan worden).

Dan een vraagje met betrekking tot die pre-out, kan dit ook line-out zone 2 zijn zoals bij de onkyo 507 en 607? Of moet je dan al gelijk bij de 707 kijken, of sowieso een ander merk?

Verwijderd

Surroundreceivers zijn dingen die heel snel verouderen omdat de standaarden en aansluitingen ook snel veranderen. Kijk naar afgelopen 5-6 jaar; we gaan van DVD 5.1 met component aansluitingen -> Blu Ray met HDMI 7.1 TrueHD/DTS HD. En zelfs afgelopen 2 jaar: HDMI 1(zonder geluidstransport) 1.2(met geluidstransport) 1.3(met HD geluidstransport) Een receiver is eigenlijk geen future proof product.
Ik heb mijn Denon 4 jaar geleden 1500€ betaald was toen een respectabele Mid-End receiver. Nu is dat ding hopeloos verouderd eh; geen HDMI, geen ondersteuning voor HD formaten, (geen netwerkmogelijkheden die nu aan het doorkomen zijn...) Dus als jij NU inversteert in een surroundreceiver om 'later, binnen 5 jaar' over te stappen op surround, tja zelfde scenario eh. Dat moet je dus niet doen want tegen dan is dat ding ook weer verouderd en ben je er ook niets meer mee.

Die surroundreceiver van 500€ doet naast audioversterking (voor 7 kanalen! je gaat er maar 2 gebruiken) ook videoprocessing, D/A conversie, surrounddecodering... Maar dat moet allemaal van die 500€ komen. Om het even snel te schetsen. Als Onkyo grofweg 50% van het budget naar het audiogebeuren gaat, dus 250€ en de overige 250€ naar de rest (surroundsignalen, DAC's, videoprocessors en scalers...) Voor die eerste 250€ van het audiogedeelte zijn er 7 versterkertjes voor de 7 kanelen dus 35€ per versterker. 2*35 = 65€ voor stereoversterking. De overige 435€ ga je niet eens gebruiken de eerste paar jaar.. Das nu hele ruwe schets eh but you get my point eh. ;)

Dus als je nu vooral muziek luistert, investeer dan daar in. Koop een paar goeje frontluidsprekers en sluit die aan op een stereoversterker. Als je die onkyo kan laten maken voor een prijsje, doen! Indien niet, koop dan bv die marantz pm7003 waar ik van sprak. En koop binnen 4 jaar als je nog wat gespaard hebt dan desnoods een surroundreceivertje van 400€, die dan up to date is en alle snufjes heeft. Dan sluit je die pre out's aan op de marantz. Dan heb je de komende 10 jaar weer goede muziek kwaliteit en op het moment dat je naar surround gaat, ga je up to date zijn..

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Misschien de Cambridge Audio Azur 550A kost ook 500 euro net als de Marantz maar naar mijn smaak wat lekkerder (krachtiger in het laag). Later uit te breiden met de Cambridge Audio Azur 550/650R (R is voor surround) dan heb je later een set dat in ieder geval klankmatigd matched. Verder hele leuke speakers voor 400 euro zijn de Epos M12i, ook heel lekker in het laag (kan je bij dezelfde winkel halen, RAF misschien dat je dan nog een leuke korting krijgt). Deze kan je voorlopig als fronts gebruiken totdat je echt gaat uitbreiden naar surround. Dan kan je wellicht de Epos M16i halen om deze als fronts te gebruiken en je hebt de Epos M8i die je als center kunt gebruiken. Dan heb je in ieder geval een set die qua geluid met elkaar matched.

Verwijderd

Swagger schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 01:24:
Misschien de Cambridge Audio Azur 550A kost ook 500 euro net als de Marantz maar naar mijn smaak wat lekkerder (krachtiger in het laag). Later uit te breiden met de Cambridge Audio Azur 550/650R (R is voor surround) dan heb je later een set dat in ieder geval klankmatigd matched. Verder hele leuke speakers voor 400 euro zijn de Epos M12i, ook heel lekker in het laag (kan je bij dezelfde winkel halen, RAF misschien dat je dan nog een leuke korting krijgt). Deze kan je voorlopig als fronts gebruiken totdat je echt gaat uitbreiden naar surround. Dan kan je wellicht de Epos M16i halen om deze als fronts te gebruiken en je hebt de Epos M8i die je als center kunt gebruiken. Dan heb je in ieder geval een set die qua geluid met elkaar matched.
He een Epos kenner, die zie je niet vaak hierzo. heb ook een set epos (m8,16,5) maar dan niet de i series. Klinkt idd erg lekker.

ontopic. Als je de oplossing wil hebben om een stereo versterker te integreren met een av receiver dan moet je niet een zone2 pre out hebben, maar een 5/7.1 pre out van de 6/8 aansluitingen pak je de fronts en die sluit je aan op de "power amp input" van een versterker (denon pma1500, creek evo2, etc...). Die zone2 output is alleen voor een versterker op een andere kamer en dus alleen voor stereo. De rest van de versterkers in de surround receiver gebruik je voor de center en surrounds.

• simon14
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik ga kijken of ik mijn versterker kan laten fixen, zoniet schaf ik een gelijkwaardige aan, en koop ik alleen 2 goede speakers.

Daarna sparen voor een receiver en uitbreiding qua speakers en een mooi tv meubel.
Pagina: 1