Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gebruiker notificaties

Pagina: 1
Acties:

• evilnes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-07 20:27
Ik werk op het moment in een ziekenhuis en ben ik bezig met het ICT calamiteitenplan, onderdeel hiervan is om alle gebruikers van het netwerk een onontkoombare melding te kunnen geven van een mogelijk probleem.

Ik heb al enkele programma's geprobeert zoals:
-Snarl
-Growl for windows

Echter missen deze programma's enkele van de functies die ik toch graag zou willen gebruiken bij een systeem als dit.

Snarl heeft perfecte methodes van weergave, zoals het gebruik van een "view only" berricht wat in het scherm blijft maar de gebruiker niet hindert in zijn gebruik. Echter mist Snarl beveiling van een wachtwoord voor inkomende berrichten, dus iedereen kan broadcasten op de poort en berrichten versturen.

Growl heeft weer wel mogelijkheden om wachtwoorden te gebruiken en een ruime broadcast uit te voeren, maar helaas ontbreekt het hier aan werkbare vormen van berricht weergave.

Bijde porgramma's geven de gebruiker nog iets te veel mogelijkheden om de gewenste functionaliteit bedoelt of onbedoelt te verstoren.

Ik weet dat deze programma's oorspronkelijk ook niet bedoelt zijn voor deze wijze van gebruik, maar ik heb weinig anders wat een zelfde soort funcionaliteit levert kunnen vinden.

Mijn vraag is dus of iemand een (lieft open source) programma kent waarmee ik mijn gebruikers in geval van calamiteit kan inlichten door middel van een onontkoombaar bericht op het scherm.

Bij voorbaat dank.

[ Voor 8% gewijzigd door evilnes op 17-09-2009 15:47 ]

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 14:25
Misschien een domme opmerking maar in geval van calamiteit en dan neem ik aan dat dit iets groots is dan bestaat er toch een ontruimingsalarm of brandalarm voor dit soort zaken. Zeker bij een calamiteit is niet het eerste waar je naar kijkt je pc.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Wceend schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:34:
Misschien een domme opmerking maar in geval van calamiteit en dan neem ik aan dat dit iets groots is dan bestaat er toch een ontruimingsalarm of brandalarm voor dit soort zaken. Zeker bij een calamiteit is niet het eerste waar je naar kijkt je pc.
Niet elke calamiteit vereist een pandontruiming of brandalarm ;)

Kan je Snarl niet gebruiken in combinatie met poort blocking op de router?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• evilnes
BtM909 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:38:
[...]

Niet elke calamiteit vereist een pandontruiming of brandalarm ;)

Kan je Snarl niet gebruiken in combinatie met poort blocking op de router?
is een optie echter, geeft snarl de gebruiker nog iets te veel mogelijkheden om dingen te weizigen en toevoegen wat niet (zoals bij growl) achter een wachtwoord zit.

• evilnes
Wceend schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:34:
Ik had mischien wat meer moeten specificeren, het betreft hiet niet Calamiteiten in de reguliere zin. Het betreft hier calamiteiten binnen de ICT, zoals "de server voor programma X is tijdelijk niet beschikbaar verwachte duur van dit ongemak is ongeveer 10 minuten".

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 14:47
Zou je niet gewoon handmatig een email kunnen sturen naar een groep? Dit zou eventueel ook automatisch kunnen met Nagios dan heb je gelijk een monitoring systeem.

Ik werk dan niet bij een groot bedrijf (70 medewerkers) maar services en hosts halen we zelf alleen neer buiten kantoortijd en als er dan iets uitkapt dan sturen we een email of als dat er uit ligt dan wachten we gewoon tot ze beginnen te bellen en beginnen we met de boel weer up te krijgen :+

Als je niet per se wilt mailen kan je down time bijvoorbeeld ook aankondigen op intranet en die als homepage verplichten.

Maar een systeem waar jij het over hebt ben ik nog nooit in de praktijk tegen gekomen.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Maar een systeem waar jij het over hebt ben ik nog nooit in de praktijk tegen gekomen.
Ik weer wel, maar die functionaliteit zit dan weer in een ander pakket waar TS waarschijnlijk helemaal niks aan heeft ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• evilnes
LzpAppel schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:54:
Zou je niet gewoon handmatig een email kunnen sturen naar een groep? Dit zou eventueel ook automatisch kunnen met Nagios dan heb je gelijk een monitoring systeem.

Ik werk dan niet bij een groot bedrijf (70 medewerkers) maar services en hosts halen we zelf alleen neer buiten kantoortijd en als er dan iets uitkapt dan sturen we een email of als dat er uit ligt dan wachten we gewoon tot ze beginnen te bellen en beginnen we met de boel weer up te krijgen :+

Als je niet per se wilt mailen kan je down time bijvoorbeeld ook aankondigen op intranet en die als homepage verplichten.

Het betreft hier een ziekenhuis met 1200 medewerkers waarvan veel hun email niet met grote regelmaat controleren en bij problemen contact opnemen via het interne telefoon netwerk. En hoewel het hier een 24uurs situatie betreft is geplande downtime voor ons ook alleen buiten piek uren en van te voren aangekondigd. Echter heb ik het hier over onverwachte voorvallen(calamiteiten) die dmv een dergelijk systeem gelijk aangekondigd kunnen worden en een stortvloed aan telefoongesprekken vermijd.

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik vermoed dat het gene wat je wil, je toch custom zal moeten maken.
Ik ken namelijk nog geen programma die dit out-of-the-box zou kunnen.
Beste keus is denk ik ook te kijken naar nagios of cacti.
Echter heb ik het hier over onverwachte voorvallen(calamiteiten) die dmv een dergelijk systeem gelijk aangekondigd kunnen worden en een stortvloed aan telefoongesprekken vermijden.
Vermijd je hiermee wel die telefoongesprekken ?
Ik denk dat je het namelijk misschien zelfs erger maakt hierdoor.

Er is een storing.
Gebruiker heeft niks gemerkt van een storing.
Gebruiker komt terug bij systeem, ziet melding.
Denkt dat er misschien nog iets mis is of wil weten of het al verholpen is.
Belt alsnog.

Zou iets in de trend van een 1e lijns helpdesk niet logischer zijn ? (single point of contact)
Mocht er onverwachts iets voorvallen dan wordt de helpdesk misschien wel overspoeld. Maar als beheerder heb je dan een buffer en kan jij je concentreren op het verhelpen van de calamiteit.

Vraag is ook of je wel zit te wachten op extra complexiteit op zo'n moment.
Wat als dat systeem misschien dadelijk er ook nog eens een schepje bovenop doet en misschien het probleem erger maakt?

Ik denk niet dat je hier een technische oplossing moet gaan zoeken, maar een organisatorische.

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 14:47
Je zou ook de intercom kunnen gebruiken. Al heb je dan wel het minpunt dat je "klanten" mee kunnen luisteren.

Maar het voordeel ervan is dat je geen nieuw systeem hoeft in te richten.

Ik weet niet of de coverage van de intercom voldoende zal zijn, maar het is een oplossing die al je punten meepakt.

• evilnes
Pumbaa82 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:17:
Ik vermoed dat het gene wat je wil, je toch custom zal moeten maken.
Ik ken namelijk nog geen programma die dit out-of-the-box zou kunnen.
Beste keus is denk ik ook te kijken naar nagios of cacti.

[...]

Vermijd je hiermee wel die telefoongesprekken ?
Ik denk dat je het namelijk misschien zelfs erger maakt hierdoor.

Er is een storing.
Gebruiker heeft niks gemerkt van een storing.
Gebruiker komt terug bij systeem, ziet melding.
Denkt dat er misschien nog iets mis is of wil weten of het al verholpen is.
Belt alsnog.

Zou iets in de trend van een 1e lijns helpdesk niet logischer zijn ? (single point of contact)
Mocht er onverwachts iets voorvallen dan wordt de helpdesk misschien wel overspoeld. Maar als beheerder heb je dan een buffer en kan jij je concentreren op het verhelpen van de calamiteit.

Vraag is ook of je wel zit te wachten op extra complexiteit op zo'n moment.
Wat als dat systeem misschien dadelijk er ook nog eens een schepje bovenop doet en misschien het probleem erger maakt?

Ik denk niet dat je hier een technische oplossing moet gaan zoeken, maar een organisatorische.
De optie van helpdesk gradering is een mogelijkheid waar we het ook over gehad hebben. De situatie hier is echter dat sommige programma's constant draaien en als de server zou weg vallen komen gebruikers hier pas achter na dat ze in de loop van een gesprek een formulier ingevuld hebben, en dit geprobeert te versturen hebben en alle gegevens hierop kwijt geraakt zijn. een duidelijke notificatie op het scherm om tijdelijk geen gebruik te maken van een bepaald programma vermijd deze situatie.

Begrijp me niet verkeerd het gebeurt weinig tot nooit maar voor het geval dat de calamiteit plaats vind zou het een uitkomst zijn om een soorgelijke mogelijkheid tot inlichting te hebben.

• evilnes
LzpAppel schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:31:
Je zou ook de intercom kunnen gebruiken. Al heb je dan wel het minpunt dat je "klanten" mee kunnen luisteren.

Maar het voordeel ervan is dat je geen nieuw systeem hoeft in te richten.

Ik weet niet of de coverage van de intercom voldoende zal zijn, maar het is een oplossing die al je punten meepakt.
De intercom is helaas geen optie.

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Kun je niet iets met "net send", wat standaard onderdeel is van Windows. Vereist volgens mij wel dat de Alerter service op alle doel-machines aan staat, maar dat kun je met een group-policy afdwingen.

• evilnes
sam.vimes schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 10:53:
Kun je niet iets met "net send", wat standaard onderdeel is van Windows. Vereist volgens mij wel dat de Alerter service op alle doel-machines aan staat, maar dat kun je met een group-policy afdwingen.
Dit is een mogelijkheid echter heeft het ongeveer het zelfde nadeel dat iedereen zonder enige wachtwoord autorisatie het hele netwerk met berrichten kan spammen.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11 00:04

r0b

Kan je niet je eigen custom Growl style maken?
Wat mis je aan de huidige? Is de default "Smoke" met een duration van 10 seconden te kort?
Wellicht kan je dit zelfs in de config files al verlengen naar 10+?

Eigenlijk zou ik het combineren; 1 growl notificatie van 10(+) seconden + een organisatie-wijde email (en een email wanneer het weer up is)

Wat is de fallback wanneer het netwerk plat ligt?

[ Voor 18% gewijzigd door r0b op 18-09-2009 15:17 ]

Pagina: 1